Annons

Storformatskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Akerlund

Ny medlem
Hey kära fotovänner.

Jag tänkte trycka lite posters utav bilder jag tagit och skapat. Jag tänkte sedan sälja dessa som posters. Jag vill få så bra kvalité som möjligt på utskriften. Gärna liknande dem större företagen som trycker och säljer posters idag.

Jag har dock fastnat lite i vilken skrivare man ska välja. Jag har en budget på 10 - 20.000kr ex.moms och vill få så mycket som möjligt för pengarna. Mina krav är hög kvalité, möjlighet att skriva ut B2 papper. Det är egentligen dem enda kraven jag har.

Någon som kan rekommendera någon speciell skrivare?

PS. vet ni något bra papper få ni gärna rekommendera det också :)
 

Curt L

Aktiv medlem
Du behöver en 24" skrivare. Dessa två är exempel på bra sådana:

Canon imagePROGRAF PRO-2000
Epson SureColor SC-P6000

Båda ligger tyvärr högre i pris än din budget:

Kanske kan du hitta någon begagnad från en äldre generation, t.ex. Epson Stylus Pro 7900
 

eskil23

Aktiv medlem
Den bästa lösningen torde vara att låta Crimson eller någon annan firma som är riktigt duktiga på prints skriva ut dina posters och skicka dem direkt till kund?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns definitivt både en kvalitetsaspekt och en och aspekt av att kunna maximera förståelsen för redigeringen genom att skriva ut själv. Billigt är det inte.
Nu är det kanske dumt att sätta gränsen till at skrivaren måste klara b2 som är i princip 50X70 cm. Ett välkänt halformat av det välkända poster formatet 70X100 cm.
Det passar inte bara dagens skrivare men också de pappersformat man kan enkelt köpa dåligt.
Kan man nöja sig med A2 blir det hela mycket billigare.
Sedan har vi hela komplexet med ramar. OM jag printar A2 kan jag använda en 50X70 ram med passpartout. Om jag printade i exakt 50x70 skulle jag ha svårare att hitta ramar utan behöva gå upp i 70x100 cm. Specialbeställda inramningar är mycket dyrt. Cirka 500 kr för en 50X70 cm.
Mycket billigare att köpa en standardram av godkvalitet hos Hornbach och låta dem skära en passpartout. De har syrafri kartong och allt det som krävs.
Tror vår frågeställare skall studera detta lite mer.
Tar man hela kedjan från print till inramad bild är en mer komplicerad än man tror. Och också fylld av begränsningar av vad som är möjligt om man vill hålla nere kostnaden.
 
ANNONS