Annons

Köpråd dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Jullan66

Medlem
Jag behöver införskaffa en ny bärbar dator då min gamla håller på att ge upp. Jag är frilansjournalist som även tar bilder, med andra ord är bildbehandling inte det huvudsakliga användningsområdet men jag vill att det ska gå att ha Photoshop/lightroom. Vikt och smidighet är också ganska viktigt.

Jag vill helst undvika mac och liknande modeller från andra märken (typ zenbook) då designen och varumärket är i fokus och gör att priset skjuter i höjden utan att egentligen ge mer. Helst under 8000 kr.

Finns det någon som har konkreta tips på modeller? Alternativt vad man inte kan vara utan när det kommer till specifikationer (kan inte så mkt om det).
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag vill helst undvika mac och liknande modeller från andra märken (typ zenbook) då designen och varumärket är i fokus och gör att priset skjuter i höjden utan att egentligen ge mer. Helst under 8000 kr.

Finns det någon som har konkreta tips på modeller? Alternativt vad man inte kan vara utan när det kommer till specifikationer (kan inte så mkt om det).
Just i fallet Zenbook vete sjutton om man betalar något nämnvärt för varumrärket, jag upplever dem för det mesta som prisvärda.
Om du är journalist och ska göra lite bildredigering föreslår jag att du hittar en dator med en skärm som har någorlunda bra färgåtergivning. Det har blivit mindre svårt att hitta sådana än för några år sedan, men man får fortfarande navigera lite försiktigt.

Ska se om jag hinner surfa upp något konkret förslag.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle välja i5 processor från generation 6 eller 7, 8GB minne gärna med möjlighet för senare utökning. SDD disk på 256GB. ASUS och Lenovo är framåt just nu. En högupplöst skärm gärna IPS, en 13,3" är kanske lagom smidig
 

horvendile

Aktiv medlem

xeizo

Aktiv medlem
Jag behövde en portabel för dom tillfällena, använder nästan bara stationär annars, jag valde lite utanför din budget men tyckte jag fick användbara funktioner för pengarna som var 11990Kr. Mycket billigare än en jämförbar Mac i alla fall.

HP Envy 15" AS-101n

Aluminium unibody = Macbook Pro kopia, men snyggt och prydligt

RAM = 16GB DDR4 utökningsbart till 32GB(måste byta båda modulerna isåfall)

Core i7 "Kaby Lake" = klockar till 3.5GHz med samma strömbudget som innan vilket är 400MHz mer än föregående Skylake.

256GB PCI-E NVMe SSD, NVMe är betydligt snabbare än en vanlig SSD.

Inbyggd extra lagringsdisk på 1TB, inget omedelbart behov av att släpa på en USB-disk.

IPS 4K-skärm = bilder kommer att se bra ut, men en del gamla program kan bugga i menyerna dock inte så särskilt många.

USB 3.1 med både typ C och typ A = mest moderna anslutningar.

Men det finns enklare modeller av Envy som kryper närmare din budget, tycker det är en helt ok dator i alla fall inte minst är den ruskigt snabb så att det inte känns som en SÅ hemsk kompromiss från en stationär.
 

henrik_d

Aktiv medlem
Hittade "Asus Zenbook UX430UQ" idag (har nämnts i andra köprådstrådar inser jag nu), även om den är lite dyr verkar den riktigt intressant.
 
ANNONS