Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

"klick"

Aktiv medlem
Du kan nog vara ganska trygg. Fuji gör väldigt fina kameror som känns riktigt välbyggda och är det dessutom.
Deras många mekaniska reglage gör dem snabbjobbade.
När man väl vant sig vid detta sätt att jobba är det svårt att gå tillbaka till kameror där man skall rota runt i menyer.
Deras objektiv är sedan i de flesta fall enormt bra.
Ja, desto mer jag läst om Fuji kamerorna desto mer är jag säker på att jag valt rätt märke.
Ska inte nojja mer nu. Får väl se nästa vecka om det blir nån uppdatering på när kamerorna kommer skickas ut.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kan tillägga att det är medveten affärsstrategi från Fujifilm att mycket ska vara samma mellan modellerna. Det spar stora kostnader. De lyckas göra skillnad mellan modellerna på ett sätt som gör att de kan ta mer betalt för toppmodellerna.

Jag frågade exempelvis varför den nya mellanformatskameran GFX använder SD-kort och inte de mer professionella XQD- eller CFast-korten. Svaret blev att de redan utvecklat minneskortsplatser för X-T2 som bara kunde lyfta över.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan tillägga att det är medveten affärsstrategi från Fujifilm att mycket ska vara samma mellan modellerna. Det spar stora kostnader. De lyckas göra skillnad mellan modellerna på ett sätt som gör att de kan ta mer betalt för toppmodellerna.

Jag frågade exempelvis varför den nya mellanformatskameran GFX använder SD-kort och inte de mer professionella XQD- eller CFast-korten. Svaret blev att de redan utvecklat minneskortsplatser för X-T2 som bara kunde lyfta över.
Personligen tycker jag att Fuji är de som för tillfället gör det mesta rätt.
Det ar en väldigt fint objektivurval för att bara varit i gång cirka 5 år.
Deras nya GFX är riktigt lockande och verkar ge väldigt fina resultat.S
Trots jag har anknytning till Hasselblad skulle jag nog hellre köpa GFX50S.
De verkar ha lockat fram lite mer ur Sony 50 Mp sensorn än andra.
Jag air fotat med den på en Hasselblad HD5 fast tyckte inte den var så imponerande. Eller så gör Fuji bättre reklam.

Fuji gör helt klart bra kameror och för de som bara fotar SOOC är det perfekt.
Fast börjar vi prata om att hantera raw-filer är det inte lika enkelt.
Det kan i en del motiv få svårt att få till detaljupplösningen.
Det ena brukar vi kalla korvartefakter och det är främst ett LR/PS problem. Det andra är så kallad vattenfärgseffekt.
Den senare gör att färger flyter ut och inte blir helt skarpa. Det rör sig oftast om bladverk, grenar, eller torrt gräs.
Så när du testar den här kameran Magnus så test gärna filerna också i Iridient och On1 raw.
Det är de som jag för tillfället anser vara bäst.
Inte lika bra som en normal Bayer-array men klart bäst för X-Trans.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan tillägga att det är medveten affärsstrategi från Fujifilm att mycket ska vara samma mellan modellerna. Det spar stora kostnader. De lyckas göra skillnad mellan modellerna på ett sätt som gör att de kan ta mer betalt för toppmodellerna.

Jag frågade exempelvis varför den nya mellanformatskameran GFX använder SD-kort och inte de mer professionella XQD- eller CFast-korten. Svaret blev att de redan utvecklat minneskortsplatser för X-T2 som bara kunde lyfta över.
Intressant att höra! :)

Jo, jag tycker att det verkar som om Fuji är ganska duktiga på att hushålla med pengarna, och främst lägga de på utveckling där det gör en verklig skillnad.

Ganska otroligt hur de på relativt kort tid, och för att vara en relativt liten spelare/tillverkare jämfört med de tre stora (Canon/Nikon/Sony), lyckats bygga upp ett ganska fint ekosystem på objektivsidan (lite sämre på blixtsidan).
 

PMD

Aktiv medlem
Som fotoföretag tror jag att Fujifilm kanske är större än Sony, men jag har inte hittat några siffror som visar hur det ligger till där.

Totalt sett är Fujifilm markant större än Nikon.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Som fotoföretag tror jag att Fujifilm kanske är större än Sony, men jag har inte hittat några siffror som visar hur det ligger till där.
.
Det har jag mycket svårt att tro. Sony har en del riktiga storsäljare och når ut till vanliga konsumenter på ett annat vis än Fujifilm.
 

PMD

Aktiv medlem
Sony har/hade en hel del kompaktkameror i budgetklass, men så var ju fallet för Fujifilm också. Numera är väl inte den marknaden så stor för någon av dem?

Du har kanske rätt, dock. Vad är det för storsäljare du tänker på?
 

"klick"

Aktiv medlem
Frågade Cyberfoto i veckan men dom hade ingen info om när kamerorna skulle komma och det står nu okänd leveranstid men jag vet inte om det beror på att alla förbokningar är fyllda eller om datumet skjutits fram..
Får hoppas på det första alternativet !
 

marten_p

Aktiv medlem
Frågade Cyberfoto i veckan men dom hade ingen info om när kamerorna skulle komma och det står nu okänd leveranstid men jag vet inte om det beror på att alla förbokningar är fyllda eller om datumet skjutits fram..
Får hoppas på det första alternativet !
Jag beställde från Cyberphoto (X100F, 23/1) och i fredags ringde de och sa att kameran kommit till Umeå. Hoppas få den i morgon eller på tisdag.
 

"klick"

Aktiv medlem
Jag beställde från Cyberphoto (X100F, 23/1) och i fredags ringde de och sa att kameran kommit till Umeå. Hoppas få den i morgon eller på tisdag.
Mycket nöje då :)
Fick mejl att det även inkommer lite X-T20s denna vecka så får hoppas man får en ! Bokade lite senare än precis när det startade.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lycka till.
Det finns många kritiker till Fuji X-trans och dess mindre sensor. Större är bättre än X.
Fast faktum är att denna serie kameror levererar och många professionella fotografer använder dem och säljer bilder till höga priser i stora format.
Att en större sensor är bättre rent teoretiskt stämmer det bevisar också bilderna från GFX. Det finns också kameror som är bättre på att fota flygande fågel eller ishockey. En kamera är en kompromiss.
Fast i det här formatet och till det här priset är Fuji otroligt duktiga.
Fuji har lättare och mindre utrustning som kan utmana de flesta och levererar tillräckligt för de flesta fotografer.
Jag har fortfarande efter 6 månader inte ångrat att jag lämnade Canon 5Ds r och nu bara kör Fuji.
Låt inte debatten om sensorstorlek och bättre i AF i någon sport dSLR lura er.
Både X-PRO2 och X-T2 ligger nästan på samma nivå.
Vad man vet så här långt här långt är att X-T20 är bara en hårsmån efter.
Nu tackar jag för mig och lämnar fotosidan. Efter 15 år ser jag ingen nytta md detta forum längre.
Här handlar allt om teknik. Det är inte inom det området jag lär mig något nytt som ger bättre bilder.
Nu lämnar jag er på Fotosidan och går vidare.
 

r2d2

Aktiv medlem
Lycka till.
Det finns många kritiker till Fuji X-trans och dess mindre sensor. Större är bättre än X.
Fast faktum är att denna serie kameror levererar och många professionella fotografer använder dem och säljer bilder till höga priser i stora format.
Att en större sensor är bättre rent teoretiskt stämmer det bevisar också bilderna från GFX. Det finns också kameror som är bättre på att fota flygande fågel eller ishockey. En kamera är en kompromiss.
Fast i det här formatet och till det här priset är Fuji otroligt duktiga.
Fuji har lättare och mindre utrustning som kan utmana de flesta och levererar tillräckligt för de flesta fotografer.
Jag har fortfarande efter 6 månader inte ångrat att jag lämnade Canon 5Ds r och nu bara kör Fuji.
Låt inte debatten om sensorstorlek och bättre i AF i någon sport dSLR lura er.
Både X-PRO2 och X-T2 ligger nästan på samma nivå.
Vad man vet så här långt här långt är att X-T20 är bara en hårsmån efter.
Nu tackar jag för mig och lämnar fotosidan. Efter 15 år ser jag ingen nytta md detta forum längre.
Här handlar allt om teknik. Det är inte inom det området jag lär mig något nytt som ger bättre bilder.
Nu lämnar jag er på Fotosidan och går vidare.
men nej, tycker du bidrar med mycket bra. Sen är väl tiden för fotoutbyte pase på forum nu när allt sker på facebook, 500px, youtube.
 

"klick"

Aktiv medlem
Lycka till.
*text*
Efter 15 år ser jag ingen nytta md detta forum längre.
Här handlar allt om teknik. Det är inte inom det området jag lär mig något nytt som ger bättre bilder.
Nu lämnar jag er på Fotosidan och går vidare.
Tråkigt. Tror dock det lätt blir så på lite mer allmänna forum som Fotosidan där det handlar om lite allt möjligt. Kanske var annorlunda förr. Kan tänka mig att det är vanligare att folk söker sig till mer nischade grupper/fb/forum för den typ av fotografi dom är intresserade av nu när alla har en kamera i fickan och det finns överflöd av bilder.

Lycka till med ditt foto. Håller med att teknik bara är en liten del av det. Man ska jue få ut något av det själv också :)
 

afe

Aktiv medlem
Lycka till.
Det finns många kritiker till Fuji X-trans och dess mindre sensor. Större är bättre än X.
Fast faktum är att denna serie kameror levererar och många professionella fotografer använder dem och säljer bilder till höga priser i stora format.
Att en större sensor är bättre rent teoretiskt stämmer det bevisar också bilderna från GFX. Det finns också kameror som är bättre på att fota flygande fågel eller ishockey. En kamera är en kompromiss.
Fast i det här formatet och till det här priset är Fuji otroligt duktiga.
Fuji har lättare och mindre utrustning som kan utmana de flesta och levererar tillräckligt för de flesta fotografer.
Jag har fortfarande efter 6 månader inte ångrat att jag lämnade Canon 5Ds r och nu bara kör Fuji.
Låt inte debatten om sensorstorlek och bättre i AF i någon sport dSLR lura er.
Både X-PRO2 och X-T2 ligger nästan på samma nivå.
Vad man vet så här långt här långt är att X-T20 är bara en hårsmån efter.
Nu tackar jag för mig och lämnar fotosidan. Efter 15 år ser jag ingen nytta md detta forum längre.
Här handlar allt om teknik. Det är inte inom det området jag lär mig något nytt som ger bättre bilder.
Nu lämnar jag er på Fotosidan och går vidare.

Du har skrivit det några gånger tidigare, men om du nu verkligen lämnar FS tackar jag för delad kunskap,. Ha det!
 
ANNONS