Annons

DSLR vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hur många här använder en Dslr vid gatufoto... Hur tycker ni det funkar och vad har ni för tekniker för att inte synas så mycket? Vad stöter ni på för problem?

Tack! /Danne (ny ägare av D600)
 

stefank69

Aktiv medlem
D7000 - tar bara korten jag vill ha. Vill någon gnälla så får de göra det. Finns ingen anledning att smyga

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

_Mange_

Medlem
D300s
Är ju inte så smidigt men gatufoto är inte mitt största intresse heller. Med en stor slr så tror jag det är viktigt att inte överraska folk, gå gärna med kameran vid brösthöjd så folk vet att du kanske tar en bild.
 

afe

Aktiv medlem
Jag gör det inte, men redaktör Fröderberg gör det med framgång vet jag - det är nog mest ett fråga om tycke och smak :)
 

Kijana

Aktiv medlem
Hur många här använder en Dslr vid gatufoto... Hur tycker ni det funkar och vad har ni för tekniker för att inte synas så mycket?
Det funkar bra, tycker jag. Om jag märks eller inte är svårare för mig att bedöma. Å andra sidan tycker jag inte heller att det är det viktigaste, jag passar gärna på att ta en bild när objektet har garden nere.
Men visst finns det tekniker för att undvika att dra uppmärksamhet till sig. Prata inte så mycket, klampa inte (i klaveret) och spring inte runt och veva. Regissera inte.


Vad stöter ni på för problem?
Berusade och påtända personer som tror att de blivit fotograferade.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Utan erfarenhet, så får jag ändå säga att de fasta objektiven håller väldigt låg profil. Till Canon har du nu även deras 40mm STM i pancake utförande, som gör att även en stor DSLR blir lite osynlig.

Annars som jag såg någon bloggpost om, på med teleobjektiv och du är tillräckligt långt bort för att bli upptäckt ;-)
 

Simon Ivarsson

Avslutat medlemskap
Jag använder d600 med en 50mm glugg.
Fungerar bra tycker jag, men ibland önskar jag att jag hade en mindre kamera.
 

gatosi

Aktiv medlem
vad har ni för tekniker för att inte synas så mycket?
Att synas! :)
Och kanske ha ett par exempelbilder med mig.

Ännu bättre: Att ha barn med sig. Då tror alla man plåtar till sitt minnesalbum och bara provplåtar på annat folk.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Konsten är enligt mig att synas SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT fast på ett sådant sätt att man märks så lite som möjligt.
Paradoxalt skitsnack?
Nejdå, det handlar om att vara närvarande men på ett osynligt sätt.
Paradoxalt skitsnack igen?
Nejdå, att vara osynlig handlar om medmänniskors acceptans och inte om att fysisk osynlighet!

Jag brukar kalla det för "situationsintegrering" och har skrivit en del om mina tankar omkring detta i liknande trådar här på forumet.

Personligen så har jag använt all möjlig utrustning vid dokumentärt gatufoto och landar alltid i att det inte alls handlar om vilken utrustning du har eller inte har.
Om jag säger så här.. OM det är så att det står på storleken av utrustningen om man får bilden eller inte så har man redan innan begått flera avgörande misstag som handlar om helt andra saker!

Går jag ut på stan idag så skulle valet falla på 1Dhus med 16-35 f/2,8mkII.
/N
 

meldert

Aktiv medlem
Hellre något mindre

Jag använder sällan en DSLR för gatufoto men om jag verkligen har en med mig för att jag planerat att fota något annat så visst, använder jag den till gatufoto också om jag ser nåt intressant. Jag fotograferar ju gärna på film och har använt min lilla smidiga Olympus OM-2N (SLR) vid gatufoto ett flertal gånger. Annars är nog mätsökarna mina favoriter. Lätta och smidiga att ha med sig.
 

jido

Aktiv medlem
Att valet av kamera skulle förhindra själva gatufotograferandet tror jag bara sitter i huvudet på fotografen - man väljer det man känner sig trygg med. Jag har för egen del använt allt från dslr till iphone i mitt gatufotande och sällan känt att kameran styrt vad jag kunnat fota. Förutom kvalitetsmässigt, då.

Däremot ser jag en rent ergonomisk poäng i att inte bära på tunga grejer hela dagarna. Detta har drivit mig mot att hitta den minsta/lättaste utrustningen som ändå har ett snabbjobbat och intuitivt gränssnitt.

Det här hade jag tex med på min senaste fotoresa till mallis:
[]
 

Bilagor

Kent Helgesson

Aktiv medlem
En kamera med en vikbar skärm besparar dig mycket ångest beträffande
att bli upptäckt som fotograf. Jag har testat och det funkar , men nu tar jag bilder med en skitstor kamera och det funkar också.
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag är helt ny på foto, men på en resa till Amsterdam insåg jag att jag gillade att fånga människor i deras vardagliga situationer. Jag har en DSLR, Nikon D7100

Där var jag med familjen och ofta kom jag nog undan med att vara just en familjefar som vevade på med kameran som många andra turister.

Om jag tar bilder på folk som sen tittar undrande så brukar jag göra tumme upp med en "frågande nickning" till och oftast får man en glad gest tillbaka.

Jag tror jag skulle känna mig mer som någon som smög och fifflade med en liten spegellös.

Jag hoppas få lära mig mer om foto generellt och då även gatufoto, jag har alltid tyck människor varit vackra och nu kan jag liksom konservera det på något sätt.

Lägger in en bild, inget mästerverk, men tyckte det passade med en ordentligt bestyckad person i gatumiljö. Texten i skyltfönstret vart också en rolig slump :)

03032016-DSC_9835.jpg
 
ANNONS