Annons

Organisera sina foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Tekniskt dåliga bilder raderas (även om det är just sådana som man ibland ser hänger på museum:)) men övriga som man kanske inte hunnit redigera kan bli användbara i framtiden. Då är RAW-filen bra att ha.
 

reboot81

Aktiv medlem
Går i tankarna att bara ha bilderna i RAW, externa hårddiskar är ju billiga idag så.

Så, ni sparar även de bilder som ni vet inte ska ladda upp någonstans i raw? t.e.x pågrund utav att de finns en liknande bild som är bättre i en bildserie. Då lär ju den mindre bra bilden bara ligga där som minne och ta plats.. Det är då jag tyckte det var bättre att spara den som jpeg i en annan struktur, men håller med om att det blir nog krångligt i slutändan.
Det är helt upp till var och en hur man sparar - och varför man sparar på det viset. Jag sparar på allt som inte är direkt värdelöst. Dvs av 100 bilder slänger jag i snitt 5. Det lämnar 95 bilder, där kanske 10 är på samma person som skär upp tårtan, men under 2-3 sekunder. Bilderna har lite olika skärpa, lite olika ansiktsutryck etc. En slängd bild kommer aldrig åter, men en bild som inte ser bra ut idag kanske blir högintressant i ett annat sammanhang senare.

Jag sparar på bilder för att jag ev en dag skall göra något med dem. Visa upp, skriva ut. Och då vill jag ha bästa förutsättningar för den bästa bilden. Det ger inte JPG.
Lagring är billigt, vad kostar en bild, ett öre?
En bild ligger på vad, 25MB max? Video, där börjar vi prata att man tvingas till att gallra!

AFJ: mycket bra ide där med >2 stjärnorsexport!
 

lonian

Aktiv medlem
Skapar själv en mapp för 2013-2014-2015 osv och sedan 01januari-02februari-03mars, i dem lägger jag mapp som är namngiven vid fototillfället som tex månen,snö. Oftast kan jag minnas vilken månad och vilket år jag tog bilden.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Första gångerna med LR var jobbiga, sen blev jag vansinnig på det konstiga programmet.

Ett par veckor senare satte jag mig ner och tittade på (instruktions)filmer och kände direkt - det här vill jag oxå kunna. Som att bli frälst.
Och det här var version 3, en betydligt sämre föregångare till dagens 5.7.

LR är lite udda. Det har en inlärningströskel, precis som många andra avancerade system.


Ja, jag tror oxå att LR är mycket religion. Eller som att försöka prata bilar med en BMWägare.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Blev JPEG och RAW i samma struktur, men skiljer dom åt ändå med hjälp av färger, gul - jpeg och röd - raw, om jag då öppnar en mapp med både raw och jpeg så vet jag direkt vilka som är "redigerbara" direkt så att säga :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Blev JPEG och RAW i samma struktur, men skiljer dom åt ändå med hjälp av färger, gul - jpeg och röd - raw, om jag då öppnar en mapp med både raw och jpeg så vet jag direkt vilka som är "redigerbara" direkt så att säga :)
Du kan ju filtrera/sortera på filändelsen så det behövs väl inte taggas med färg?
 

AFJ

Aktiv medlem
Dvs av 100 bilder slänger jag i snitt 5.
Jag slänger nog betydligt fler bilder. Det beror ju förstås lite på vad för motiv man fotograferar. Är det "familje-foto" så ryker nog mer än hälften. Är det motorsport så slänger jag säkert 80-90%. Men det beror nog på att jag är en så värdelös fotograf! :)

Jag gallrar i omgångar. Går tillbaka till gamla bilder några månader efter fototillfället och slänger lite till. På så sätt får jag ett arkiv som är lite "lättare".

Hittills har jag aldrig saknat en bild jag raderat! :)
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Man kan va sparsam med bilderna också, för en dålig bild kan bli riktig bra om man gör den svartvit, lägger på brus och lite clarity/klarhet.. många som kan räddas på så vis :)
 

zosma

Aktiv medlem
Nu var den här lite gammaltråd, men jag brukar ha först en mapp som jag kallar efter vilken kamera, t ex Nikon 3200 eller Samsung Galaxy S6 edge plus osv, under det årtal 2014-2015-2016, sen månad 01 januari, 02 februari osv. Och under det datum då jag laddar upp bilderna (bilderna behöver inte vara tagna just det datum, utan det är bara datum när jag tankar bilderna till datorn.) I ligthroom ändrar jag filnamn istället för DSC_xxxx till datum_DSC_xxxx. Mobilen namnger filen automatisk med datum, vilket jag tycker är bra. Och då kan man aldrig få två filer med samma namn.
 

nivas

Aktiv medlem
Det är nog mest religion för den som inte använder Lightroom och som har lite svårt att hantera hur nöjda andra verkar vara. ;-)
Det finns så många olika sätt att göra det hela på.

Själv tycker jag att det tar alldeles för lång tid att sortera bilder i LR. Så först gallrar/sorterar/slänger samt taggar jag i ACDSee och importerar sedan de intressanta bilderna till LR för vidare redigering.
 
ANNONS