Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av utrustning för att fota forspaddling

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Hej, undrar om någon har bra tips på en robust systemkamera (eller möjligen avancerad kompakt med bra inställningsmöjligheter och RAW) som är lämplig att ta med i forskajaken.

Jag har tidigare släpat min Canon 40d i en så kallad Pelicase, men det är otroligt osmidigt och man väljer allt för ofta bort att ta med kameran.

Har en Gopro sedan tidigare, men det jag nu är ute efter är mer en systemkamera med zoom-möjlighet för att ta bättre bilder på avstånd.

Krav/önskemål:
* Allvädersskyddad (även objektiv)
* Någorlunda kompakt format
* Relativt snabb sekvensfoto

Alla tips varmt välkomna
 

riotsurfer

Aktiv medlem
Tack potentiellt en fullträff!

Ser ut som en mycket intressant kamera ur mitt perspektiv.

Rejält vattenskyddad är förstås smidigt, men om man är försiktig räcker det långt med allvädersskydd. Om man vill prioritera bättre bildkvalitet vad skulle då ett alternativ till denna kunna vara?
 

martinot

Aktiv medlem
Vattentät och stöttålig kompakt av bättre kvalitet: Leica X-U.

Annars så kika på spegellösa kameror som är väderskyddade (inte lika stora och lika mekaniskt känsliga för slag och stötar som en DSLR).

Tex så kan du kika på Fuji X-T1 med APS-C sensor som strax ersätts av X-T2.

Välj sedan till ett Fujinon-objektiv som är väderskyddade. Jag gillar och har tex deras "resezoom" 18-135 /3,5-5,6 (APS-C) på mina äventyrligare resor och utflykter.

Annars så kan man även skaffa UV-hus till vanliga kameror, men de blir ju då lite klumpigare att hantera ovan vattenytan (även om de är smidiga under). Har själv Canon-kompakter med Canons egna UV-hus som är prisvärda jämfört med många andra (dock något enklare i byggkvalitet).
 

Smw

Aktiv medlem
Hej, undrar om någon har bra tips på en robust systemkamera (eller möjligen avancerad kompakt med bra inställningsmöjligheter och RAW) som är lämplig att ta med i forskajaken.

Jag har tidigare släpat min Canon 40d i en så kallad Pelicase, men det är otroligt osmidigt och man väljer allt för ofta bort att ta med kameran.

Har en Gopro sedan tidigare, men det jag nu är ute efter är mer en systemkamera med zoom-möjlighet för att ta bättre bilder på avstånd.

Krav/önskemål:
* Allvädersskyddad (även objektiv)
* Någorlunda kompakt format
* Relativt snabb sekvensfoto

Alla tips varmt välkomna

Hej !

Jag fotograferar ibland mycket forspaddling, och utan att veta så kan nog N AW-1 vara
ett bra val, ett minus för storleken, kan tänka mej att objektiv och paddel får ett
antal beröringspunkter.

Sen, i en liten vinglig forskajak som ALLTID ska snurra och driva iväg någonstans,
så är det viktigt att K startar upp blixtsnabbt och går att hantera med en hand.

Givetvis så behövs ett bra fäste att förankra K i ex flytvästens axelband.

Jag har haft en Olympus T-8010 fäst i ett snöre, den har hög överlevnadsförmåga,
men att fotografera nått mer actionbetonat än Trädgårdssniglarnas 50-meterslopp
duger den knappast till.

Även jag har använt en 40D + 70-200 4LIS att fota från land, av någon anledning
är det då endast af-singelläge som fungerar, i princip 100% skärpeträff.
I de fall då den missar beror det nästan alltid att den låst på nån vattendroppe
som då är skarp.

Så från land, skulle det nog kunna bli problem med Af-hastighet med AW-1.

Några äldre bilder:
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Nu gillar jag själv inte så mycket Nikon 1-serien, förutom just AW-1 som nog är den enda kameran i serien jag skulle kunna tänka mig skaffa för just dess inbyggda stöttålighet och vattentäthet. Tycker de annars har för liten sensor i förhållande till sin storlek, och ett för dåligt utbud av "native"-objektiv för att tilltala mig som ett generellt system.

Men det sagt, bortsett ifrån DSLR:er så känner jag inte till, och har aldrig testat en spegellös med så snabb och exakt AF. Det är verkligen något som Nikon fått till ytterst väl på sin 1-serie. Testa om du har möjlighet och du kommer att bli förvånad hur väl och snabbt AF funkar (bortsett ifrån just jämförelser med DSLR:er). Kameran är även väldigt snabb i uppstart och att bli redo att fota.
 
ANNONS