Annons

Yongnuo med E-TTL till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
jag funderar på att införskaffa lite mer blixtkraft för att kunna få bättre ljussättning.
Yongnuo verkar prisvärda så det är deras produkter jag har tittat på för tillfället.

Har dock några frågor.
För blixten YN560-IV står det att den har 2,4 GHz tranceiver. Betyder det att den kan triggas av sändaren YN-622C-TX?

YN-622C-TX sägs ha E-TTL. Fungerar det med ovan nämnda blixt?
Hur är det med YN560-III (versionen innan)?
Om jag även skaffar en YN-622C II tranceiver, kan jag använda min befintliga Canon 430EX II och få E-TTL?
Kan YN-622C-TX controllern styra YN-622C II tranceiver?
Kan jag använda alltihop tillsammans?

Vad jag hoppas kunna göra är att köpa en YN-622C-TX controller, en eller två YN560-III eller YN560-IV samt en N-622C II tranceiver och kunna köra alla tre blixtarna (de två nya samt min 430EX II) tillsammans med E-TTL.

Om någon har erfarenhet av något liknande så tar jag gärna emot erfarenheter.
Om det jag vill göra inte fungerar så är jag tacksam för tips på vad jag kan göra inom rimliga gränser.

/P
 

hne

Aktiv medlem
622-prylarna behöver du minst två av. 560-serien stöder inte ttl utan bara manuellt. 560-III och senare har inbyggd mottagare för 602 och 603-sändare (som inte heller klarar ttl). 622-prylarna kan användas till 430-EX II.

Jag har själv två 622c (går fint utan tx-enheten eftersom man kan styra från kamerans menyer) som jag kör med både ttl och hss med yn-500ex.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej,
jag funderar på att införskaffa lite mer blixtkraft för att kunna få bättre ljussättning.
Yongnuo verkar prisvärda så det är deras produkter jag har tittat på för tillfället.

Har dock några frågor.
För blixten YN560-IV står det att den har 2,4 GHz tranceiver. Betyder det att den kan triggas av sändaren YN-622C-TX?

YN-622C-TX sägs ha E-TTL. Fungerar det med ovan nämnda blixt?
Hur är det med YN560-III (versionen innan)?
Om jag även skaffar en YN-622C II tranceiver, kan jag använda min befintliga Canon 430EX II och få E-TTL?
Kan YN-622C-TX controllern styra YN-622C II tranceiver?
Kan jag använda alltihop tillsammans?

Vad jag hoppas kunna göra är att köpa en YN-622C-TX controller, en eller två YN560-III eller YN560-IV samt en N-622C II tranceiver och kunna köra alla tre blixtarna (de två nya samt min 430EX II) tillsammans med E-TTL.

Om någon har erfarenhet av något liknande så tar jag gärna emot erfarenheter.
Om det jag vill göra inte fungerar så är jag tacksam för tips på vad jag kan göra inom rimliga gränser.

/P
Hej !

Detta är inget komplett svar.

6522Tx kan styra 622 recxiver /transiver, hur och vad som fungerar beror på blixten.
Systemet kan hantera max tre grupper, dvs varje grupp individuellt inställbar, varje grupp
kan ha en flera blixar.


Har tx622 mm + 568II + 585, funkar kollosalt bra.



Men satsa på Yn Rt-600 serien i stället:

Här lite exwmpel, köp helst från butiker inom Eu.

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YNE3-RX-ETTL-Wireless-Flash-Receiver-For-YN-E3-RT-YN600EX-RT-YN568EX-UK-/181984132522?hash=item2a5f197daa:g:TTEAAOSwT~9WjjgU

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-E3-RT-TTL-Speedlite-Wireless-Transmitter-For-Canon-ST-E3-RT-600EX-RT-/281512068002?hash=item418b6d43a2:g:d5UAAOxycmBSt7Il

http://www.ebay.com/itm/YONGNUO-YN600EX-RT-600ex-rt-Flash-speedlite-YN-E3-RT-for-Canon-camera-/201477476534?hash=item2ee8fe50b6:g:YH0AAOSw8-tWXtyZ

//MW
 

frka73

Ny medlem
Jag kör lite åt andra hållet jag hade två befintliga Canon 600:eek:r som jag styrde med min Canon st-e3-rt.
Jag köpte in en yn600ex-rt som komplement och den funkar hur bra som helst i mitt system.

Hälsningar

Fredde
 

Smw

Aktiv medlem
Jag kör lite åt andra hållet jag hade två befintliga Canon 600:eek:r som jag styrde med min Canon st-e3-rt.
Jag köpte in en yn600ex-rt som komplement och den funkar hur bra som helst i mitt system.

Hälsningar

Fredde
Hej !

Ja, detta plus flera kanaler gör att Yn Rt-600 serien är ett bättre val.
Iochmed att det nu finns en mottagere gör att även äldre blixtar är användbara,
denna fanns inte då jag köpte 622 delarna.


//MW
 

holycrap

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Nu ska vi se om jag förstått allt.

622 prylarna, alltså sändaren samt trancievern, skulle kunna fungera tillsammans. Behöver givetvis minst två, men det kan antingen vara två tranceivers eller en tranceiver och en sändare (den med display).

Blixten jag nämnde kan inte triggas direkt av 622-delarna utan fungerar med något annat (äldre?) system som heter 602/203 ?

Det bästa är istället att satsa på deras 600-system (som är nyast?).
Om jag förstått det rätt så är YN-E3-RT sändaren och YNE3-RX mottagare. Är den senare även tranciever eller kan den bara ta emot signaler?

Vidare finns blixten YN 600EX-RT som fungerar ihop med YN-E3-RT och YNE3-RX.

Problemet är bara att dessa grejer kostar mycket mer än 622-delarna. Bara blixten kostar dubbelt så mycket som 560-modellen. Även sändaren och recievern kostar närmare det dubbla mot 622 grejerna. Nu har jag ingen fast budget, men det som lockade var just att priserna låg väldigt lågt jämfört med andra delar jag tittat på.

Är det så mycket bättre?

/P
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

622 resp rt600 systemen är rätt lika, antingen använder man blixtar som har inbyggd
radiomaotagare, till 622 : Yn685 och till 600 : yn600rt-et ( vad jag vet, kanske finns flera ),
eller så använder man separata mottagare och däri sätter det man har.

622s "mottagare" är även sändare om man inte använder 622TX.

Omvänt kan man avfyra kameran med en 622mottagare/sändare om man har en 622TX.


622 kan strya 3 separata kanaler,
rt600 kan styra 16 kanaler ( tror jag ) och är kompatibel mot Canons RT600 system.
Detta ser jag som den stora anledningen till att välja 600sytemet.
Blanda inte ihop antalet kanaler med antalet möjliga blixtar, varje kanal kan ha flera blixtar,
vet inte om det finns nångon begränsning.


Prismässigt så fann jag yn685 mot yn-rt600 relativ likvärdiga, 685 något billigare,
dvs båda runt 1000-1100. Vad jag vet så är dessa i jämförbara i prestanda.

622 mottagare mot 600 seriens i stort sätt lika, ca 350-380 kr.
622tx (sändare kontrollenhet) ca 350-400, rt600 sändare-controll ca 750.


yn685 kopplar trådlöst mot 622, 603 och 602, ynrt600, vet ej, antagligen endast mot
600sytemet.


--------

De Yn jag har är jag helnöjd med, däremot är det virrigt med systemen och
nyheter kommer i en rasande fart.

//MW
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej !

622 resp rt600 systemen är rätt lika, antingen använder man blixtar som har inbyggd
radiomaotagare, till 622 : Yn685 och till 600 : yn600rt-et ( vad jag vet, kanske finns flera ),
eller så använder man separata mottagare och däri sätter det man har.

622s "mottagare" är även sändare om man inte använder 622TX.

Omvänt kan man avfyra kameran med en 622mottagare/sändare om man har en 622TX.


622 kan strya 3 separata kanaler,
rt600 kan styra 16 kanaler ( tror jag ) och är kompatibel mot Canons RT600 system.
Detta ser jag som den stora anledningen till att välja 600sytemet.
Blanda inte ihop antalet kanaler med antalet möjliga blixtar, varje kanal kan ha flera blixtar,
vet inte om det finns nångon begränsning.


Prismässigt så fann jag yn685 mot yn-rt600 relativ likvärdiga, 685 något billigare,
dvs båda runt 1000-1100. Vad jag vet så är dessa i jämförbara i prestanda.

622 mottagare mot 600 seriens i stort sätt lika, ca 350-380 kr.
622tx (sändare kontrollenhet) ca 350-400, rt600 sändare-controll ca 750.


yn685 kopplar trådlöst mot 622, 603 och 602, ynrt600, vet ej, antagligen endast mot
600sytemet.


--------

De Yn jag har är jag helnöjd med, däremot är det virrigt med systemen och
nyheter kommer i en rasande fart.

//MW
När jag jämförde priser så tittade jag främst på den blixt jag nämnde i trådstarten, men den blixten verkar vara helt manuell och inte heller gå att trigga med 622 som jag funderade på. Då tillkommer ju en mottagere per blixt och besväret med att alltid köra manuellt.

Med det i åtanke verkar ju 600 RT systemet vara ett rätt mycket bättre val. Att det dessutom är kompatibelt med Canons system är ju en extra bonus. Jag kommer väl nog inte skaffa så många Canon-blixtar utöver den jag har, men man vet ju aldrig.

Med de priser du nämner, som stämmer hyfast med de jag har hittat, så kan jag alltså få en sändare, två 600-blixtar och en extra mottagare till min befintliga Canon 430 blixt, för 2/3-delar av priset på endast en Canon 600 blixt!

Man brukar säga att saker som låter för bra för att vara sant oftast är det också. Vad är haken?

Hur är kvaliteten på Yongnuos grejer? Går de lätt sönder? Strular de?
Har läst att en del har fått trasiga saker från början (främst tidigare, vet inte hur det är nu för tiden). Något du (eller någon annan) känner igen?

/P
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Kort svar, ont om tid.

Jag har två st yn568II, en yn685, en 622TX och några 622 Tr/rec.

Allt har fungerat klanderfritt, jag kan dock inte påstå att det är hårt använda.

De ger ett förtorendegivande intryck när man tar i grejorna, vad som händer
senare är ju svårt att veta. Har inte prövat i ösregn.

622 delarna har en glasklar plast på ovansidan, med all säkerhet blir denna repig,
sen är on/off knappen av skjuttyp, en irriterande sak, lätt att komma åt av misstag,
dva batteriet är tomt när man tar upp den.

Tycker man att det är för billigt så varför inte denna : http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007382196/yongnuo/blixt-yn-568ex-ii-till-canon

//MW
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej !

Kort svar, ont om tid.

Jag har två st yn568II, en yn685, en 622TX och några 622 Tr/rec.

Allt har fungerat klanderfritt, jag kan dock inte påstå att det är hårt använda.

De ger ett förtorendegivande intryck när man tar i grejorna, vad som händer
senare är ju svårt att veta. Har inte prövat i ösregn.

622 delarna har en glasklar plast på ovansidan, med all säkerhet blir denna repig,
sen är on/off knappen av skjuttyp, en irriterande sak, lätt att komma åt av misstag,
dva batteriet är tomt när man tar upp den.

Tycker man att det är för billigt så varför inte denna : http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007382196/yongnuo/blixt-yn-568ex-ii-till-canon

//MW
Tack för dina erfarenheter. Jag lär nog inte använda mina eventuella Yongnuo blixtar i ösregn, eller ens ute särskilt mycket.

Har snöat in mig mer på 600-RT grejerna nu, men de lär väl knappast hålla sämre kvalitet än 622.

Fina fantasipriser hos Scandinavian för övrigt.

/P
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för dina erfarenheter. Jag lär nog inte använda mina eventuella Yongnuo blixtar i ösregn, eller ens ute särskilt mycket.

Har snöat in mig mer på 600-RT grejerna nu, men de lär väl knappast hålla sämre kvalitet än 622.

Fina fantasipriser hos Scandinavian för övrigt.

/P
HEj !

Försök att köpa inom EU när beloppet blir mer än ca 1000 kr, detta för att undvika
moms och andra kostnader, posten tar 300 för att ta betalt.

Här köpte jag en yn685, ca 10 dagar :
http://stores.ebay.com/greenparkstore/Yongnuo-Authorized-Seller-/_i.html?_fsub=8582622011

Glöm inte såna här:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Flash+Speedlite+Bounce+Reflector+Diffuser+for+YONGNUO+YN685EX/YN600EX-RT+F4X6&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=Flash+Speedlite+Bounce+Reflector+Diffuser+for+YONGNUO+YN685EX/YN600EX-RT+F4X6&_sacat=0

//MW
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
om jag handlar hemmifrån så kommer jag absolut att välja en EU-baserad handlare.
Men, lite halvt hypotetiskt, om jag handler när nig jag befinner mig utomlands, betalar moms där, och dessutom använder grejerna på plats innan hemfärd , så borde det inte spela någon roll, eller?

/P
 

Smw

Aktiv medlem
Hej,
om jag handlar hemmifrån så kommer jag absolut att välja en EU-baserad handlare.
Men, lite halvt hypotetiskt, om jag handler när nig jag befinner mig utomlands, betalar moms där, och dessutom använder grejerna på plats innan hemfärd , så borde det inte spela någon roll, eller?

/P


Hej !

Passerar du någon Eu-gräns med något mindre lager ( typ återförsäljarlager ) så
bör man vara beredd på jobbiga frågor. För en blixt , kamera el dyl ska det gå bra,
jag har för mej att dessa och liknande saker inte berörs av tull när det gäller
enstaka och för eget bruk.

Med lite tur reder någon kunnig person ut detta.

Köper man från något land utanför Eu och varuvärdet är mer än 1000-1500 kr så
är risken stor att få betala moms, förutom denna så tar posten 300 kr för att ta betalt.

För varor i ett Eu-land är är detta gjort.

Från Usa brukar slutsumman bli ca det dubbla mot varans pris pga dyr transport,
exportkostnader, importkostnader, moms mm vilket ofta gör det ointressant.



Jag har handlat från Ebaybutiker i England, de brukar saänd med Royal Mail som har haft
egenheten att sändningsnummret inte uppdateras förrän efter ca 7-10 dagar.

//MW
 

hne

Aktiv medlem
Yn685 är stor som ett as men i övrigt precis allt jag vill ha av en blixt. Köpte en 685 i paket med yn622c-tx, gels, bouncer samt 16 eneloop-batterier från säljare som körde dispatch by amazon.co.uk så 2.5 dygn leveranstid och inga tvivel om att de 1845kr var inklusive alla avgifter. Inte riktigt lika billigt som ebay men i mitt tycke bekvämare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har klurat ett tag på det här.
Med
en 622 TX (på kameran)
En 685
en 622N och min SB900

Har jag förstått det rätt att jag då får 2 blixtar som ger både blixt-ttl och HSS.

Men jag har inte riktigt begripit skillnaden mellan 622 systemet och 600-blixten.
3 vs 16 kanaler, men VAD är det som styr kanalerna? Är det 600 blixten själv som gör det?
Dessutom kan jag inte riktigt komma på varför jag skulle vilja styra mer än 3 kanaler.
När behöver man det?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har klurat ett tag på det här.
Med
en 622 TX (på kameran)
En 685
en 622N och min SB900

Har jag förstått det rätt att jag då får 2 blixtar som ger både blixt-ttl och HSS.

Men jag har inte riktigt begripit skillnaden mellan 622 systemet och 600-blixten.
3 vs 16 kanaler, men VAD är det som styr kanalerna? Är det 600 blixten själv som gör det?
Dessutom kan jag inte riktigt komma på varför jag skulle vilja styra mer än 3 kanaler.
När behöver man det?
Hej !




Jag tycker det är lite svårgripligt.
Ursäkta om det verkar virrigt.
Skäll int på mej om det är fel.

----------

SB900 är väl Nikon ?

RT600 canon ?

622 Yongnuo.

Yn 622 har max tre kanaler, verkar vara fritt med slavar på varje kanal.
Yn 622 Canon system funkar hur bra som helst mot Canon,
om det mot detta går att köra en YN622Nikon med auto undrar jag med,
men på andra hållet, dvs om mina yn622C fungerar med auto med en yn622TXnikon sändare
på en Nikonkamera.

Canon har sitt 600 system med vad jag förstår 16 kanaler.

Yn har ett mot Canon 600 compartibelt system.
Så för att få 16 kanaler behövs då en sändare, om YNs kan användas fristående
och ge den prestandan vat jag inte, men antagligen som manuell till ex Nikon.

Jag har till Canon:

622TX sändare
685 blixt
yn622C den både sändare-mottagare,

med den på en kompartibel blix, här en YN568II
Så får jag både HSS och blixt tll.

---------

Canon RT600 är ett helt annat system med allt inbyggt i blixtarna,
yn har kompatibla och även en lös grunka motsvarande yn622c.


//MW
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite svårgripligt. Ursäkta om det verkar virrigt.

RT600 canon ?

622 Yongnuo.

Yn 622 har max tre kanaler, verkar vara fritt med slavar på varje kanal.
Yn 622 Canon system funkar hur bra som helst mot Canon,
om det mot detta går att köra en YN622Nikon med auto undrar jag med,
men på andra hållet, dvs om mina yn622C fungerar med auto med en yn622TXnikon sändare
på en Nikonkamera.

Canon har sitt 600 system med vad jag förstår 16 kanaler.

Yn har ett mot Canon 600 compartibelt system.
Så för att få 16 kanaler behövs då en sändare, om YNs kan användas fristående
och ge den prestandan vat jag inte, men antagligen som manuell till ex Nikon.

Jag har till Canon:

622TX sändare
685 blixt
yn622C den både sändare-mottagare,

med den på en kompartibel blix, här en YN568II
Så får jag både HSS och blixt tll.
---------
Canon RT600 är ett helt annat system med allt inbyggt i blixtarna,
yn har kompatibla och även en lös grunka motsvarande yn622c.


//MW
Ja det är virrigt!
Jo jag använder Nikon & en SB900 idag.
Aha! så yongnou 600 är specifikt Canon... hmmm DET förklarar en del texter på nätet...o mindre virrigt blir det oxå.

I princip vill jag nå samma som du har till din Canon.
Fast istället för 568an använda min SB900 som jag redan har.
 

Smw

Aktiv medlem
Ja det är virrigt!
Jo jag använder Nikon & en SB900 idag.
Aha! så yongnou 600 är specifikt Canon... hmmm DET förklarar en del texter på nätet...o mindre virrigt blir det oxå.

I princip vill jag nå samma som du har till din Canon.
Fast istället för 568an använda min SB900 som jag redan har.
Hej !

Hade precis avslutat en bit "beginner" med videoredigering i Blender, vilket
nog inte gjorde raka linjer rätare, vilket makalöst program.
https://www.blender.org/

----------------


Ja det bör det bli, såg nu att det finns en 685 för Nikon.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xyn+685+nikon.TRS0&_nkw=yn+685+nikon&_sacat=0

ca 12-1300 med tx, prisvärt.

//MW
 
ANNONS