Annons

Framkalla 35mm färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Roman K

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag hittar ingen färsk tråd om var man framkallar med bäst pris/prestanda.

Det verkar som filmen har blivit lite populärare under det senaste året så det kanske finns någon bra firma som framkallar 35mm film till CD till ett bra pris och bra kvalitet?

Jag framkallar idag på Grafi foto och läser sedan in det med en Canon 8000f men det tar för lång tid och bildkvaliteten från scannern är lite tveksam...

Är det någon mer än mig som håller på med 35mm här som kan komma med bra tips?

Tack!
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,
Jag hittar ingen färsk tråd om var man framkallar med bäst pris/prestanda.

Det verkar som filmen har blivit lite populärare under det senaste året så det kanske finns någon bra firma som framkallar 35mm film till CD till ett bra pris och bra kvalitet?

Jag framkallar idag på Grafi foto och läser sedan in det med en Canon 8000f men det tar för lång tid och bildkvaliteten från scannern är lite tveksam...

Är det någon mer än mig som håller på med 35mm här som kan komma med bra tips?

Tack!
Kör just nu själv inte med film (har funderat på att skaffa en M3 och ta upp det igen), men vet att Crimson både framkallar och scannar bilderna till digitalt format (fotar av de med digitalkamera egentligen). Så de kan vara ett alternativ för dig att testa om du inte redan gjort så.
 

Roman K

Avslutat medlemskap
Kör just nu själv inte med film (har funderat på att skaffa en M3 och ta upp det igen), men vet att Crimson både framkallar och scannar bilderna till digitalt format (fotar av de med digitalkamera egentligen). Så de kan vara ett alternativ för dig att testa om du inte redan gjort så.
Tack, jag beställde deras fotopåse och ska testa.
Tycker dock att 286:- /rulle för bara en CD är lite i mesta laget...
 

markbe

Avslutat medlemskap
Eftersom du skriver att du vanligtvis framkallar hos Grafi Foto drar jag slutsatsen att du är baserad i Göteborgstrakten, så här kommer ett par mer lokala tips (då går det ju att undvika fraktkostnaden i alla fall): Qpix och Frölunda Fotocenter.

Jag har ingen personlig erfarenhet av Frölunda Fotocenter men det tipsades om dem i en Facebook-grupp för en tid sedan, tydligen ska de vara bra och relativt billiga på filmframkallning. Qpix har jag använt för "digital framkallning" och det har fungerat klanderfritt, hur deras filmtjänster är vet jag dock inte.

Fotolabbet Sandeng finns också i Göteborg (tidigare RP Fotolabb)
 

martinot

Aktiv medlem
RP Fotolabb (som de hette då som nämns ovan) har jag använt mig av för väldigt länge sedan, men var väldigt nöjd med resultatet då.
 

Roman K

Avslutat medlemskap
Tack för tipsen!

Jag ska testa Frölunda Fotocenter först.
De har .bmp filer 1200x1800 för 129:-
Låter som lite låg upplösning men värt ett test.
Återkommer med mitt intryck om någon mer är intresserad.

Tack
 

zosma

Aktiv medlem
Nu kanske det finns någon anledning som jag inte förstår. Men jag undrar varför man fotar med analog, sen framkallar filmen och skannar för att få dom digitala. Borde ju gå snabbare med bättre kvalité att fota direkt digitalt. Varje Process lär försämra kvalitén.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu kanske det finns någon anledning som jag inte förstår. Men jag undrar varför man fotar med analog, sen framkallar filmen och skannar för att få dom digitala. Borde ju gå snabbare med bättre kvalité att fota direkt digitalt. Varje Process lär försämra kvalitén.
Motorcyklister brukar inte sitta och nöta på motorvägen i onödan, även om det går snabbare...

(Att låta någon annan skanna blir dock sannolikt antingen dyrt eller dåligt i längden.)
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack, jag beställde deras fotopåse och ska testa.
Tycker dock att 286:- /rulle för bara en CD är lite i mesta laget...
Skanningskvaliten är ju av betydelse. Jag framkallade negativ färgfilm till CD en gång (för länge sedan) och kvalitén var verkligen usel. Knappt dugligt som "kontaktkarta". Kanske de har bättre utrustning nu men högupplöst kan kosta några tior per bild, så räkna inte med någon superkvalitet till det priset
 

zosma

Aktiv medlem
Om man ska skanna, så ska man definitivt göra det själv, och med dyrare skannrar kan man säkert få bilderna även i raw. Men skanning tar tid, och är väldigt tråkigt om man ska skanna många. Skannar ju en del gamla bilder på jobbet.
 

zosma

Aktiv medlem
Motorcyklister brukar inte sitta och nöta på motorvägen i onödan, även om det går snabbare...

(Att låta någon annan skanna blir dock sannolikt antingen dyrt eller dåligt i längden.)
Nu tänkte jag inte enbart hastigheten utan även kvalitén. Och att åka på mindre vägar, är inte snabbare, men åkningen kanske har mer kvalité. Men här är inte kvalitén bättre heller.

Nu har jag inget emot att man gör så, jag bara inte förstår varför. Jag fotade en del på analoga tiden när jag var ung. Men mörkrummet var så fruktansvärd tråkigt. Även kanske att fota med film, så jag hade praktiskt taget en paus på 20 år innan jag började sen med digitalt, vilket jag tycker är mycket roligare. Har kanske att göra att min datorintresse är stor också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu tänkte jag inte enbart hastigheten utan även kvalitén. Och att åka på mindre vägar, är inte snabbare, men åkningen kanske har mer kvalité. Men här är inte kvalitén bättre heller.

Nu har jag inget emot att man gör så, jag bara inte förstår varför. Jag fotade en del på analoga tiden när jag var ung. Men mörkrummet var så fruktansvärd tråkigt. Även kanske att fota med film, så jag hade praktiskt taget en paus på 20 år innan jag började sen med digitalt, vilket jag tycker är mycket roligare. Har kanske att göra att min datorintresse är stor också.
Du ser inte alls att "åkningen kanske har mer kvalité" handlar om annat än mätvärden och hastighet, precis som att det handlar om något annat för de som gillar att fotografera med film?
 

PMD

Aktiv medlem
Om man ska skanna, så ska man definitivt göra det själv, och med dyrare skannrar kan man säkert få bilderna även i raw.
(Eller fotografera negativen; var och en bli salig på sitt vis).

Ja, jag håller nog med, men det kan vara rätt praktiskt att få medelhögupplösta digitala bilder från framkallningstjänsten. Det underlättar utvalet av bilder som är värda att skanna på riktigt.
 

Roman K

Avslutat medlemskap
Nu kanske det finns någon anledning som jag inte förstår. Men jag undrar varför man fotar med analog, sen framkallar filmen och skannar för att få dom digitala. Borde ju gå snabbare med bättre kvalité att fota direkt digitalt. Varje Process lär försämra kvalitén.
Absolut, jag plåtar digitalt när det ska gå snabbt och när jag vill ha maximal bildupplösning.
Men... Det är något speciellt med film :) Det är såklart subjektivt men jag gillar texturen och färgerna i tex. kodak portra. Sen gillar jag "Zen" processen med analogt. Man måste lugna ner sig lite och tänka klart först innan man tycker på slutaren. Med digital har jag en tendens att knäppa snabbt och sen komponera om. Sen finns det en liten mystik i analogt foto. Man vet inte riktigt hur det blev förrän någon dag senare :)
 

Roman K

Avslutat medlemskap
Håller med. Vid mer volymer så har iaf jag tänkt att göra det själv (verkar inte allt för komplicerat enligt trådar här på Fotosidan).
Ja, det är en ganska enkel sak men jag är inte riktigt nöjd med kvaliten på min Canon 8000f. Det blir ok men inte jättebra. Sen tar det väldigt lång tid så jag vill testa om det är smartare att lämna in istället för att investera i en dyrare scanner.
 

Ventures

Aktiv medlem
Absolut, jag plåtar digitalt när det ska gå snabbt och när jag vill ha maximal bildupplösning.
Men... Det är något speciellt med film :) Det är såklart subjektivt men jag gillar texturen och färgerna i tex. kodak portra. Sen gillar jag "Zen" processen med analogt. Man måste lugna ner sig lite och tänka klart först innan man tycker på slutaren. Med digital har jag en tendens att knäppa snabbt och sen komponera om. Sen finns det en liten mystik i analogt foto. Man vet inte riktigt hur det blev förrän någon dag senare :)
För den som vill leva lite i ovisshet kan den nya Leican utan display kanske vara något. Eller billigare - att helt enkelt tejpa över displayen och försöka ta så bra bilder som möjligt utan att "chimpa", som det visst kallas när man studerar resultatet i kamerans display.

Jag håller just nu på med en rulle där det bara blir någon bild i veckan. "Exif-datan" noteras i ett anteckningsblock. Det är inte bara planerandet och fotograferandet som är annorlunda. Det kommer att bli spännande som en barndomsjul att få tillbaka filmen från framkallning om några månader :). Vardagsfotandet har jag förstås andra grejor till. Kanske saknar man det där med att vänta i två veckor medan Kodachromerullarna var nere och vände i Schweiz - eller inte?
 
ANNONS