Annons

Vad kan en glad amatör begära?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bildnörd

Medlem
Totalt blåst i ekonomiska frågor måste man undra:

Vad är en dokumentation av ett event som ett företag i kaffe/te branschen anordnar värt i kr?:

Ungefärlig tid 2 timmar.
Media: Bilder som ska användas på nätet (hemsidor etc).

Tacksam för snabbt tips (om någon orkar).

Hälsn/SoL
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Totalt blåst i ekonomiska frågor måste man undra:

Vad är en dokumentation av ett event som ett företag i kaffe/te branschen anordnar värt i kr?:

Ungefärlig tid 2 timmar.
Media: Bilder som ska användas på nätet (hemsidor etc).

Tacksam för snabbt tips (om någon orkar).

Hälsn/SoL
Hej!

Det finns flera olika sätt att ta betalt (t.ex. per bild, per användning av bild, per timme) och dessutom många nivåer.

Mitt förslag: 1000 kr/timme för fotograferingen plus 500 kr/timme för efterarbete (sålla, justera, leverera) och låt kunden ha fri användning av de bilder du levererar till dem (dvs de får använda dem hur ofta och var de vill). Du kan ta mindre eller mer, det är helt upp till dig, men bara som en punkt att starta vid :)
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Sen ska ju bilderna bli bra också, 1000/ timme kräver ju fullproffsjobb, o ett proffs är snabb i efterbehandlingen, liksom inte bara o skicka fakturor, mvh, LO
 

rronnbac

Aktiv medlem
Som amatör är det vanskligt att ta timpris, särskilt om det också ör en ovan köpare. kom hellre överens om ett fast pris så vet både du och köparen vad ni kan förvänta er.
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Jag har börjat ta betalt i vin den senaste tiden. Insett att det ger mig mer njutning än att fakturera för småjobb som ändå bara går rakt in i den generella konkursen. För några tusenlappar får man en ganska bra låda vin! :) Eller några få flaskor riktigt bra vin! Som dessutom kan öka i pris :)

Som glad amatör hade jag nog tagit 2000 betalt ungefär, låtit företaget ha fri utnyttjaderätt och sedan ha bra referens-bilder för framtida jobb! Du kanske kan få dem att smyga in några påsar bra bönor också :)
 
ANNONS