Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Nikon-kameror på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Ska man oroa sig för om det kommer nya kameramodeller blir det aldrig några inköp gjorda, och din D750 blir ju inte sämre när det kommer en D760 :)
 

Kiboko

Aktiv medlem
Ska man oroa sig för om det kommer nya kameramodeller blir det aldrig några inköp gjorda, och din D750 blir ju inte sämre när det kommer en D760 :)
Men det är en intressant notering.
Vad en sådan notering också visar är ju att de eventuellt nya kamerorna (D760? D900?) kanske inte kommer ha samma form som de tidigare.

D300, D300s och D700 hade samma grepp.
D800, D800E, D810 och D810A har samma grepp.

Kanske en uppföljare till D750 blir mer som D500? Och en uppföljare till D810 får djupare grepp?

Spännande är det alltid, men jag håller med. En kamera köper man för att man behöver den, inte för att den är den nyaste.
 

lofling

Aktiv medlem
Men det är en intressant notering.
Vad en sådan notering också visar är ju att de eventuellt nya kamerorna (D760? D900?) kanske inte kommer ha samma form som de tidigare.

D300, D300s och D700 hade samma grepp.
D800, D800E, D810 och D810A har samma grepp.

Kanske en uppföljare till D750 blir mer som D500? Och en uppföljare till D810 får djupare grepp?

Spännande är det alltid, men jag håller med. En kamera köper man för att man behöver den, inte för att den är den nyaste.
Ja, intressant att fundera på om det blir annat grepp för nästa modell. Tror att det blir en modell mer lik D500, ja. Eller hoppas åtminstone.

Jag håller med om att köpa kamera man behöver. Det är dock lite smått irriterande att D750 har lite dålig buffert och att D500 har nästan allt det jag önskar mig för tillfället i en kamera förutom sensorformatet... Kombinationen vore perfekt :-D
 

lofling

Aktiv medlem
Ska man oroa sig för om det kommer nya kameramodeller blir det aldrig några inköp gjorda, och din D750 blir ju inte sämre när det kommer en D760 :)
Inte oroa sig men som jag nämnt i en tidigare tråd saknar jag en del saker i D750 (även om det är en grym kamera). Jag tvekade en del på att köpa den av den anledningen. Då vore det lite taskig tajming om det dyker upp en ny modell t.ex. motsvarande D500 fast i FX precis nu när jag ändå köpt en D750.

Å andra sidan kan det vara så att Nikon bara behöver rensa lagret.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Då vore det lite taskig tajming om det dyker upp en ny modell t.ex. motsvarande D500 fast i FX precis nu när jag ändå köpt en D750.
---.
Visserligen är det som bekant svårt att sia, särskilt om framtiden. Och de flesta av oss har väl en tendens att oroa oss för detta, när helst vi än köper en kamera...
Skulle dock säga att sannolikheten för att någon ersättare för D750 är nära förestående, är mycket låg. Dels är den ju inte stort mer än halvtannat år gammal, och dels kan du tänka på "kannibaliseringsskräcken".


---
Å andra sidan kan det vara så att Nikon bara behöver rensa lagret.
Mycket troligare.
 

lonian

Aktiv medlem
Fullkomligt älskar min D800, dess bildkvalité och dynamiska omfång.
Det enda jag stör mig på är vikten och storleken, därför har jag länge funderat på en D750.

Stämmer det att nya kameror är på gång så lär ju priset på D750 sjunka, och jag kan väl inte annat än vara glad för det. Inte så att jag måste ha den nyaste kameran.
 

lofling

Aktiv medlem
Om det skulle vara ersättare på gång är kanske D810s den mest troliga tror jag. Eller möjligen en lightvariant av D5 men kanske inte så troligt. D610 kommer nog inte att uppgraderas. Jag skulle dock i alla fall säga att just för att dessa kameror är 2 år gamla är det uppgradering på gång. Det har ju varit Nikons vanliga cykel förutom med D300-D500 såklart.

D750 är en mycket bra kamera. Men jag skulle vilja ha mer buffert, högre bps och framförallt nya AF-systemet. Allt detta finns i D500. Så det blir två hus för mig. Inte alls optimalt men det kanske var Nikons plan hela tiden :-D
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Om det skulle vara ersättare på gång är kanske D810s den mest troliga tror jag. Eller möjligen en lightvariant av D5 men kanske inte så troligt. D610 kommer nog inte att uppgraderas. Jag skulle dock i alla fall säga att just för att dessa kameror är 2 år gamla är det uppgradering på gång. Det har ju varit Nikons vanliga cykel förutom med D300-D500 såklart.

D750 är en mycket bra kamera. Men jag skulle vilja ha mer buffert, högre bps och framförallt nya AF-systemet. Allt detta finns i D500. Så det blir två hus för mig. Inte alls optimalt men det kanske var Nikons plan hela tiden :-D
Ja det kanske är ren strategi från Nikon att äntligen göra en DX-kamera som är så bra att alla vill ha den. Den får nog ses som syskonkamera till D5. Sen kommer man medvetet hålla nere bps o buffert i kommande FX-hus. Då får man många att välja två hus plus att även objektivförsäljningen kommer att öka då vi kanske även föredrar lättare linser ibland. Vi kommer att köpa på oss både FX & DX linser i högre grad......... Allt Nikon vill är ju att sälja mera
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ja det kanske är ren strategi från Nikon att äntligen göra en DX-kamera som är så bra att alla vill ha den. Den får nog ses som syskonkamera till D5. Sen kommer man medvetet hålla nere bps o buffert i kommande FX-hus. Då får man många att välja två hus plus att även objektivförsäljningen kommer att öka då vi kanske även föredrar lättare linser ibland. Vi kommer att köpa på oss både FX & DX linser i högre grad......... Allt Nikon vill är ju att sälja mera

....och konspirationsteorierna lät inte vänta på sig ;-)
 

Evut

Aktiv medlem
Ja, intressant att fundera på om det blir annat grepp för nästa modell. Tror att det blir en modell mer lik D500, ja. Eller hoppas åtminstone.

Jag håller med om att köpa kamera man behöver. Det är dock lite smått irriterande att D750 har lite dålig buffert och att D500 har nästan allt det jag önskar mig för tillfället i en kamera förutom sensorformatet... Kombinationen vore perfekt :-D
helt överens med Dig när jag söker uppgradering till min D7000. vi får se vad som händer i Photokina nu i september.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ursäkta, men...

...jag blir så jäk*a trött allt oftare på så många trådar. Knappt hinner en bra kamera hamna på lagerhyllorna förrän det ska spekuleras i hur nästa modell kommer att bli.

Jag deltar på många teknikforum här på FS och är absolut ingen motståndare till ny teknik, men alltid dyker det upp personer med byxångest om "man inte borde vänta till nästa modell". Detta i hopp om att göra en "bättre" investering.
Som någon tidigare var inne på så lär ju inga kameror säljas eftersom det alltid väntar en nyare om hörnet om X tidsenheter.

Så varför oroa sig om man nu har en kamera man trivs med och som har prestanda nog för det man personligen fotograferar? Det är väl först när man saknar något väsentligt hos sin kamera som den inte räcker( till D v s något man med säkerhet vet skulle förbättra de egna fotoresultaten) som det är aktuellt att försöka spana runt hörnet.

Lek med tanken att ingen mer kamera skulle utvecklats efter exempelvis D800. Då skulle sannolikt väldigt få sakna någon annan.

Men nu är verkligheten inte så. Uppgraderingshysterin tycker jag tagit absurda proportioner samtidigt som jag inte ser bättre bilder.

Men när det gäller så pass nya kameror som nämns i tråden anser jag att det känns fel att så snart spana efter uppföljare eller ny modell. Och hur man än vrider och vänder på saken så är den bästa kameran just den man har i handen idag- såvida man inte tänkt sig att börja fotografera först när "nästa modell" kommer. Och när den kommit så hamnar man ju i samma dilemma eftersom det kommer en nästa modell efter den.

Då är det kanske dags att byta hobby och börja knyppla. Såvida man inte absolut ska invänta nästa uppgradering av knypplingsnål:)

//Lennart
 

mahsar

Medlem
Nya kameror men knappast nyheter

...jag blir så jäk*a trött allt oftare på så många trådar. Knappt hinner en bra kamera hamna på lagerhyllorna förrän det ska spekuleras i hur nästa modell kommer att bli.

Jag deltar på många teknikforum här på FS och är absolut ingen motståndare till ny teknik, men alltid dyker det upp personer med byxångest om "man inte borde vänta till nästa modell". Detta i hopp om att göra en "bättre" investering.
Som någon tidigare var inne på så lär ju inga kameror säljas eftersom det alltid väntar en nyare om hörnet om X tidsenheter.

Så varför oroa sig om man nu har en kamera man trivs med och som har prestanda nog för det man personligen fotograferar? Det är väl först när man saknar något väsentligt hos sin kamera som den inte räcker( till D v s något man med säkerhet vet skulle förbättra de egna fotoresultaten) som det är aktuellt att försöka spana runt hörnet.

Lek med tanken att ingen mer kamera skulle utvecklats efter exempelvis D800. Då skulle sannolikt väldigt få sakna någon annan.

Men nu är verkligheten inte så. Uppgraderingshysterin tycker jag tagit absurda proportioner samtidigt som jag inte ser bättre bilder.

Men när det gäller så pass nya kameror som nämns i tråden anser jag att det känns fel att så snart spana efter uppföljare eller ny modell. Och hur man än vrider och vänder på saken så är den bästa kameran just den man har i handen idag- såvida man inte tänkt sig att börja fotografera först när "nästa modell" kommer. Och när den kommit så hamnar man ju i samma dilemma eftersom det kommer en nästa modell efter den.

Då är det kanske dags att byta hobby och börja knyppla. Såvida man inte absolut ska invänta nästa uppgradering av knypplingsnål:)

//Lennart
Jag håller bara med
Jag är ingen proffsfotograf . Jag är läkare och älskar fotografering. Under analog tiden kontaktade jag en känd amerikansk lndskspfotgraf. Min fråga var om jag skulle köpa Nikon F100 eller vänta på en ny modell . Svaret var tydligt: " då kan vänta men dagens bilder kan du inte ta med morgondagens kameror. " Sedan fortsatt han att: du behöver tid och teknik och tålamod för att ta bra bilder. Du behöver inte den nyaste kameran att ta bra bilder" Det svaret var vägledande och dagen efter köpte jag min kamera och gick ut i Lund för att ta bilder.
Det är inte kameran dom tar bilder utan manen bakom boxen.
 

alfin

Aktiv medlem
Det handlar väl mest om att få vill köpa en ny kamera för 20-25 tkr och månaden efter släpps efterföljaren. Hur många av er hade tyckt det var så kul, även om det med "den gamla" går att ta lika bra bilder. Tycker det är fjantigt med kommentarer typ "det är inte kameran som tar bilderna utan fotografen". Om man tycker så finns det bra begagnade analoga kameror från 80-talet. Foto som hobby är en prylsport. Har alltid varit och kommer alltid att vara. Precis som golf. Man slår sällan längre med en ny driver, men det är fan så mycket roligare att spela med senaste prylarna!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det handlar väl mest om att få vill köpa en ny kamera för 20-25 tkr och månaden efter släpps efterföljaren. Hur många av er hade tyckt det var så kul, även om det med "den gamla" går att ta lika bra bilder. Tycker det är fjantigt med kommentarer typ "det är inte kameran som tar bilderna utan fotografen". Om man tycker så finns det bra begagnade analoga kameror från 80-talet. Foto som hobby är en prylsport. Har alltid varit och kommer alltid att vara. Precis som golf. Man slår sällan längre med en ny driver, men det är fan så mycket roligare att spela med senaste prylarna!
Ja, men då får man ju se till att köpa sin kamera till högt introduktionspris när den nyss har kommit också. Fast inte ens då kan man vara säker, för det kan ju komma en bra ny modell i en annan serie som är lite billigare... Man kan ju inte få både och, vilket är ungefär det trådarna ofta går ut på. Man vill köpa så billigt som möjligt, men samtidigt inte "riskera" att det kommer en ny modell, vilket är något som inte riktigt går ihop. Visst, det kan ju bli som när jag köpte en D700 från Nederländerna billigt: det blir en tsunami i Japan vilket gör att planerade modeller blir försenade. Att räkna med naturkatastrofer för att hålla den egna inköpsångesten i schack känns dock inte riktigt som rätt metod.

Sedan kan man ju se saken på ett annat sätt, nämligen att eventuella brister och fel, är upptäckta och förhoppningsvis åtgärdade, om man inte köper en modell när den nyss kommit. Jag köpte en D80 när den var väldigt ny och den hade ett oerhört irriterade mjukvarufel ihop med extern blixt, vilket gjorde att kameran påstod att batteriet var slut. Då fick man slå av och på kameran igen för att den skulle börja fungera. En feltyp som man annars mest associerar med tredjepartstillbehör. Det tog ett bra tag innan det blev åtgärdat.

Även om jag mycket väl förstår hur folk tänker så bör man nog ändå fråga sig om man är i "ha senaste prylen"-branschen eller om det är fotografering man är intresserad av. Här handlar det ju egentligen om att en viss kamera har några brister eller så, utan om ett rent "senaste prylen"-tänk och det där med att man vill intala sig att man gjort den optimala affären. I det senare fallet så är det sannolikt bättre, sett över längre tid, att stoppa in kamerapengarna i en indexfond på börsen. Värdet på digitalkameror fortsätter regelmässigt ned i källaren, medan man över tid trots allt kan ha bättre förhoppningar på börsen. Inte ens de mest brutala börsras brukar vara så dåliga affärer som inköp av digitalkameror.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns en sida till med nya kameror och det är att när en ny släppts så kommer det ofta ut den äldre som begagnad samt att den äldre modellen som ny faller lite till i pris.

Jag gillar gärna nya prylar, men till så lågt pris som möjligt, så för mig så är det nytt fastän det är förra modellen och glädjen i att sparat kanske 5000:- mot den senaste lever jag på i två år när jag köper den "ny/gamla"
 

lofling

Aktiv medlem
Det handlar väl mest om att få vill köpa en ny kamera för 20-25 tkr och månaden efter släpps efterföljaren. Hur många av er hade tyckt det var så kul, även om det med "den gamla" går att ta lika bra bilder. Tycker det är fjantigt med kommentarer typ "det är inte kameran som tar bilderna utan fotografen". Om man tycker så finns det bra begagnade analoga kameror från 80-talet. Foto som hobby är en prylsport. Har alltid varit och kommer alltid att vara. Precis som golf. Man slår sällan längre med en ny driver, men det är fan så mycket roligare att spela med senaste prylarna!
Lite min tanke i det hela. Framförallt startade jag tråden eftersom d750 nu är 2 år gammal och det är tiden Nikon oftast haft mellan modellerna. Sedan är priset kontra prestanda en annan fråga.
 
ANNONS