Annons

Fujifilm X10

JOLidman

Aktiv medlem
Så om ni bara kör mittpunkten är fokus helt okej medan om nu använder andra/alla funkar det inte så bra? Förstod jag er rätt?
Svårt att lära gamla rävar sitta ;-)

Eftersom jag gjort på detta sätt sedan 1977 trots utvecklingen inom detta område så är mitt sätt kanske inte helt relevant för dagens fotografer.

Jag upplever att fokuseringen går betydligt snabbare med bara en punkt för kameran att arbeta med.

Har också en Nikon D300 och även om jag ibland använder flera punkter, exv vid rörliga objekt, hästar/hundar, amerikansk fotboll osv så använder jag inte samtliga utan begränsar det till 15 av de 51 punkter. Dessa 15 sensorer är dessutom av korslagd typ, kan ibland gå upp till 21 men har aldrig praktiskt använt samtliga 51.

Jag vill gärna ha järnkoll på kameran, kanske därför som jag inte kommer helt överens med X10.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Maximera bländaröppningen

Finns det något sätt att maximera bländaröppningen till exv bl 8.0 föruom att använda bländarförval?
 

AFJ

Aktiv medlem
Finns det något sätt att maximera bländaröppningen till exv bl 8.0 föruom att använda bländarförval?
Jag förstår inte riktigt frågan. Maximera?

X10 funkar väl precis som alla andra kameror här.

Antingen väljer du A eller M och sätter själv ett explicit bländarvärde. Eller så använder du något av de andra lägena och kameran väljer själv.

Är du ute efter någon liknade konfigurerbart Auto ISO, där kameran väljer automatisk men bara upp till en viss gräns? Något sådan tror jag inte finns i X10 för bländaren och har inte hört om det i någon annan kamera heller.

Man jag kanske missförstår hela grejen?
 

JOLidman

Aktiv medlem
Diffraktion börjar märkas vid bländare 8 på X10

Vad man glömmer- av förståeliga skäl - är att vid de vanligaste mindre bländarna blir skärpan betydligt sämre - pga diffraktion. Det är bl.a. detta som motiverar större sensorer, men då blir de mycket dyrare!

Diffraktion medför att ljus som träffar en smal spalt inte ger en skarpt avgränsad ljusbild på en skärm. Man får en breddad och något diffus centralbild med svaga sekundära bilder på ömse sidor, åtskilda av mörker på regelbundna avstånd från centrum.

Diffraktionen gör att ett objektiv tappar kontrast vid små bländaröppningar. På en digital småbildskamera börjar diffraktionen i regel märkas tydligt vid bländare 16. På en digital kompaktkamera som har mindre sensor sker det ofta redan vid bländare 5.6.

För den som vill läsa mer rekommenderar jag Wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffraktion

eller LENS DIFFRACTION & PHOTOGRAPHY

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

Efter att ha läst vad som stod om diffraction på ovanstående länk fick jag klart för mig att liten bländare inte alltid är av godo.

Långt ner på sidan finns en Diffraction Limit Calculator. Naturligtvis finns det något som ställer till det för oss X10-ägare. "*Calculator assumes that your camera sensor uses the typical bayer array."
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
White discs, Orbs eller Blooming har det ju diskuterats mycket om. Samtidigt är det ett problem som många av oss sällan drabbats av.
Det finns 2 saker som gör att det uppträder enligt min uppfattning.
Det ena är att Fuji X-10 har en tendens att exponera kvälls och nattbilder väldigt ljust. Jag har haft min X-10 och 5DMKII bredvid varandra och fotograferat samma scener.
När det blir skumt så ger X-10 mycket längre tider än 5DMKII gör och bilderna blir onaturligt ljusa.
Så på X-10 måste man kompensera för detta 1 eller 2 steg. Vilket inte är komplicerat. Annars får man en väldigt ljus bild generellt och som blåser högdagrarna som lampor, neonskyltar mm.
Många av de bilder som visats på forumen på DPR är av den typen. Tagna av fotografer som inte riktigt haft kläm på vad de sysslar med.
Den andra typen är där man har mycket starka ljuskällor som stråkastare som är väldigt starka jämfört med omgivningen. Här kommer problemet uppstå även om man exponerar rätt eller till och med under exponerar.
Här är ett exempel jag tagit: http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-47WtqSw/0/L/Flygande-tefat-2-L.jpg
Grunden för båda problemen är givetvis en konstruktionsmiss. Om man skall vänta med ett inköp eller slå till nu får du själv avgöra.
Vi är många som inte upplever detta som något stort problem. Samtidigt är vi många som har X-10 som en kompetent kompaktkamera men också äger andra mer avancerade kameror som vi tar till när förhållandena är krävande.
Så tänker du ha detta som enda kamera och samtidigt är väldigt intresserad av kvällsbilder/nattbilder så bör du nog vänta på den ändrade sensorn.
 

JOLidman

Aktiv medlem
White Knight Press Guide Books for Advanced Compact Digital Cameras

Letar bok som på ett pedagogiskt sätt förklarar X10 och hittade följande:

HDR with the Fuji X10 Camera
Posted on March 15, 2012 by Alex White

I am working on my next book, Photographer’s Guide to the Fuji X10, and today I was finishing up some of the last photographs for the book. I was making some HDR (High Dynamic Range) images, and I ended up with one that is not going to make it into the book because of space limitations. So, I decided to post it here for anyone who might be interested.

http://whiteknightpress.com/wordpress/2012/03/hdr-with-the-fuji-x10-camera/

Har skrivet en bok om Fuji x100. Någon som kan bedömma/betygsätta den boken eller vet något mer om Alexander S. White. Är det värt att köpa boken om X10?

http://whiteknightpress.com/wordpress/photographers-guide-to-the-fujifilm-finepix-x100/
 

JOLidman

Aktiv medlem
White Knight Press / Information About Current Books

http://whiteknightpress.com/wordpress/#comment-8662

Pekka Matilainen says:
December 31, 2011 at 2:07 pm

Any plans for a book on Fujifilm X10?
Thanks for info.
pekka

Alex White says:
December 31, 2011 at 2:57 pm

Hi — Nothing definite at this point. That is one camera that is being considered for the next book, but it would not come out until April at the earliest if it does become a reality.


Pekka Matilainen says:
January 24, 2012 at 1:36 pm

See Fujifilm Talk Forum / dpreview.com and you will understand that there is definately a need & demand for such a book. Fujifilm has abandoned X10 users and even professionals do not agree how this camera works. Thanks for a comment, again. Pekka.
 

JOLidman

Aktiv medlem

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Vilken bildstorlek trivs ni bäst med ?
4: 3 eller 16:9 eller något annat ?
Jag har alltid kameran inställd på 4:3 och sedan beskär jag i datorn. För närvarande har jag en period där jag gillar 5:4 format, men det varierar rätt kraftigt med motivet.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Alla X10-ägare. Använder ni motljusskydd och filter? Jag har ingen större lust att skaffa detta, för då blir ju kameran lite mindre smidig. Samtidigt känns linsen så utsatt ... Tycker ni att det blir klumpigt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag använder varken filter eller motljusskydd. Tycker precis som du att kameran då blir klumpig.
Så jag tar risken att inte ha filter eller motljusskydd. En risk jag bedömer som liten.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Använder motljusskyddet men inte filter och tycker inte det blir klumpigt. Har kameran alltid runt halsen och känner att det är lite tryggare med motljusskyddet på.
 
Har motljusskyddet på hela tiden, känns tillräckligt tryggt både när man har kameran hängande och när man skickar ner den i väskan. Det medföljande linsskyddet orkar man inte hålla koll på.
Har inte provat filter än.
 
ANNONS