Annons

Objektiv för produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Tänk på möjligheten att hyra grejor att prova med, för att komma underfund med vad som fungerar. Eller låna, om man nu känner någon som har något som kan vara lämpligt.
Om du bor i närheten av någon medlem här finns det kanske ett tilt/shift-objektiv som du kan låna en dag, och komma underfund med om det är perfekt eller meningslöst för dina behov. Så behöver du inte betala en hyfsad månadslön bara för något som kanske visade sig inte vara användbart för dig.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Din idé med "lådan", kanske inte är den bästa?
För att få en avbildning som med sitt perspektiv ska kännas "naturlig" i produktfotosammanhang, bör nog brännvidden på ditt objektiv vara lika med eller något längre än "normalbrännvidd" för ditt sensorformat.
Genom att fotografera med "ljustält" eller liknande så blir bilderna "trista" då man har begränsade möjligheter att ljussätta med hänsyn till föremålens färg/form/yta.
Jag har några kunder som vill ha bilder med vitt bakgrund och då får dom det :) Men jag håller med dig att bilderna blir trista, men jag måste ju börja någonstans. Jag får väl köpa ett ljustält om någon kund efterfrågar andra bilder, blixtar har jag redan. Att jag byggde lådan var för att snabbt kunna fota när lusten faller på. Normalbrännvidd är det 50mm? Det finns väl inget Macro på 60mm för FF kameror?
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
24-70/2,8 är Jättefina objektiv. Egentligen oberoende av tillverkare men Canons/Nikons tillhör de bästa.
Grym o snabb AF, fantastisk skärpa o härlig färgåtergivning.
Men inget makro.
Dessutom hade inte JAG köpt en version utan IS.

Men alltså för produktfotografering med stativ så kan du enligt mig prova med vad som helst.
Jag hade använt bländare 8-11 för max skärpa och skärpedjup.
Ljus är inget problem, bara öppna slutaren längre tid.

Och att då lägga pengarna på 2,8 som man inte behöver för just DETTA ändamålet är bortkastade pengar.
Nikons 24-70 sitter på min kamera säkert 70-80% av tiden jag fotar.
Ett 24-70 är ju en ganska bra allround objektiv som jag kan använda till annat än produktfotografering.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Tänk på möjligheten att hyra grejor att prova med, för att komma underfund med vad som fungerar. Eller låna, om man nu känner någon som har något som kan vara lämpligt.
Om du bor i närheten av någon medlem här finns det kanske ett tilt/shift-objektiv som du kan låna en dag, och komma underfund med om det är perfekt eller meningslöst för dina behov. Så behöver du inte betala en hyfsad månadslön bara för något som kanske visade sig inte vara användbart för dig.
Tack för tipset!
Bara jag vet vad jag skall ha så kan jag hyra det för att testa innan jag köper.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Men det är inget makro.
o det vill du nog allt ha med små prylar som örhängen(har för mig att du nämnde det).
Du har rätt. Jag har släppt det med 24-70. Nu är jag helt förvirrad över vad jag ska ha för objektiv! Kan nog inte ha något över 60-65 mm om jag skall få plats med objekt på 30x30 cm. Vad tror ni om detta objektiv ?
Canon MP-E 65/2,8 1-5x?
 

PMD

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta objektiv ?
Canon MP-E 65/2,8 1-5x?
Det är nog ett dåligt val. Det går bara att fotografera med förstoringsgrad från 1:1 till 5:1 med det objektivet. 1:1 betyder "naturlig storlek" på sensorn; dvs 1cm i motivet blir 1cm på sensorn. 5:1 blir fem gånger större på sensorn än i verkligheten.

Ettr renodlat makroobjektiv, alltså.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Det är nog ett dåligt val. Det går bara att fotografera med förstoringsgrad från 1:1 till 5:1 med det objektivet. 1:1 betyder "naturlig storlek" på sensorn; dvs 1cm i motivet blir 1cm på sensorn. 5:1 blir fem gånger större på sensorn än i verkligheten.

Ettr renodlat makroobjektiv, alltså.
Tack! Då kan jag släppa det också :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte med riktigt hur jag skall använda en mellanring, jag har idag ett 85mm och ett 300mm fast objektiv.
Med tanke på att du ont om plats, är 300 + mellanring förstås inte att tänka på. En 85+mellanring kanske kunde fungera, om du inte kommer tillräckligt nära som det är. Fördelen med lite längre brännvidd är att speglingar av objektivet i blanka ytor blir mindre påfallande om du fotograferar på lite längre avstånd. Eller har du så ont om plats att du inte kan backa tillräckligt långt bakåt även med 85:a? Hur som helst behöver du ju vara en bit bort för att perspektivet ska bli OK, så du bör ju undvika vidvinklar även av den anledningen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte med riktigt hur jag skall använda en mellanring, jag har idag ett 85mm och ett 300mm fast objektiv.
OK
DET var ju lite begränsande.... :)
Då kan jag förstå ett 24-70 också.

Men egentligen borde det bli enklast att fota det här om man bländar ner.
Och i princip alla objektiv presterar bra runt bländare 8-11.
Kanske köpa en billig gammal normalzoom och en mellanring.
Jag menar att man inte behöver lägga ut stora pengar för att få det som man vill.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Med tanke på att du ont om plats, är 300 + mellanring förstås inte att tänka på. En 85+mellanring kanske kunde fungera, om du inte kommer tillräckligt nära som det är. Fördelen med lite längre brännvidd är att speglingar av objektivet i blanka ytor blir mindre påfallande om du fotograferar på lite längre avstånd. Eller har du så ont om plats att du inte kan backa tillräckligt långt bakåt även med 85:a? Hur som helst behöver du ju vara en bit bort för att perspektivet ska bli OK, så du bör ju undvika vidvinklar även av den anledningen.
Testade med ett 85mm objektiv som jag har liggande. Närgränsen var för stor så jag kunde inte testa på plats, men testade på ett annat ställe. Med 85mm objektiv på ca 1 meters avstånd från objektet fick det bara plats 12 cm höga saker.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt om lite. Tanken med lådan var att jag snabbt skulle kunna fota när lusten faller på, därför gjorde jag lådan. Om det är för mycket jobba med att plocka upp och ner alla saker blir det att man kanske inte orkar fota lika ofta.

Då jag är sjukligt pedantisk hur det ser ut hemma finns det inte en chans att jag skulle låta grejerna stå frame över natten.

Men... nu har jag tänkt så här att jag kör med lådan för dom lite mindre objekten och så köper jag ett ljustält till dom större objekten, som jag kan plocka fram när det behövs.

Av alla tips i tråden verkar det som det är Macro som gäller.
Hur höga/breda objekt får man plats med om man har ett Canon EF 100mm f/2,8L Macro IS USM objektiv ca 70cm från objektet ?

Hur höga/breda objekt får man plats med om man har ett Tamron SP AF 60mm f/2,0 Di II LD [IF] Macro 1:1 objektiv ca 70cm från objektet ?

Hur bra är Tamrons 60mm Macro på bländare 8-11?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När det gäller kvalité på makro så kan du vara lugn.
Det finns inga dåliga makro på marknaden alla tillverkade är bra.
Det svåra är att välja en lämplig brännvidd.

Kanske ett besök i en fotobutik o testa lite olika makro i butiken gör det enklare att välja?
 

atotowi

Aktiv medlem
Hur bra är Tamrons 60mm Macro på bländare 8-11?
60mm f/2,0 Di II LD [IF] Macro 1:1 passar inte på 1Dx som är en "fullformat".
Det finns inte så många Macro objectiv med kortare brännvidd än 90-100mm.
Kollar man på t ex Cyberphoto så hittar man två st Zeiss 50mm som då kostar som Zeiss dv 11000+
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Macro objektiv verkar inte vara en så stor marknad.

Jag är ju lite av en märkesnörd så helst köper jag Canon produkter. Det finns ju inte så mycket att välja på, 100mm blir nog för stort.

Tamron har:
Tamron SP 45mm F/1.8 Di VC USD, helst skulle man väl hålla sig över 50mm enligt någon i tråden.

Sigma har:
Sigma 50/2.8 EX DG Macro
Sigma 70mm f2.8 EX DG Macro (verkar som detta inte säljs längre)

Någon som vet om det finns några andra Macro objektiv typ 50-80mm?
 
Senast ändrad:
ANNONS