Annons

Är moderskeppets kurse fortfarande bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej hej!
Har ju från äldre trådar förstått att Moderskeppets kurser "Digital bildbehandling" 7,5 p och "Visuell kommunikation" 7,5 p har varit populära tidigare.
Nu försökte jag kolla status på dem men jag hittar bara äldre positiv info, så min fråga är kort och gott om de fortfarande anses som bra kurser?
Sökte båda i går lite spontant utan att ha läst på ordentligt, i övrigt verkar de passa mig bra.
 

azek99

Aktiv medlem
Är inne i båda just nu och det är bra jag är mycket nöjd. Hög kvalité på videokurser och uppgifter, sen är det ju upp till deltagaren. Det är distans och det blir aldrig lika bra som att ses och prata. I forumet hänger det mkt på hur aktiv gruppen är. Jag tittar om och om igen på videodelarna för de är så lärorika, spec visuell kommunikation. Rekommenderas och lycka till!
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Kurs

Utmärkta, har gått Visuell kommunikation och går Digital bildbehandling. 2013 tror jag dock kurserna går för sista året.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Som jag har förstått det så har innehållet inte ändrats mycket sen kurserna tillkom. Har läst visuell kommunikation och tycker den var bra.
 

Third eye

Aktiv medlem
Låter ju kalas:)
Jag får hoppas att jag kommer in på båda, jag rankade "Digital bildbehandling" som förstaval, men känner nu att båda kurserna är högintressanta.
Tack för svaren!
 

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har sökt båda till hösten för att läsa parallellt med annan kurs, frågan är ju om man kommer in bara... Har över 200hp men de kanske inte går efter det så mycket (har mailat och väntar på svar). Ni som har kommit in tidigare, hur höga gymnasiebetyg har det krävts?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Betyg

Jag kan lova att du är överkvalificerad gällande HP, när det gäller betyg räcker ett genomsnitt skulle jag tro. Jag har en känsla av att betygen inte är avgörande... jag hade 0 HP:)
 

Mánadís

Aktiv medlem
Fick svar från de ansvariga och de trodde det borde vara stor chans att komma in på hp så det var ju bra:) Har hört att så många brukar söka så man vet ju aldrig.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
När jag ändå var förbi och kollande lite. Här är några svar:

* Visuell kommunikation är samma sedan starten 2009. Digital Bildbehandling gjordes om helt med bara nytt material hösten 2011.

* Visuell kommunkation går för sista, eller näst sista terminen, i höst.

* I höst är sista terminen med 1100 platser/termin. Till våren sjunker det och det blir svårare att komma in. 2014 räknar vi med 200 platser/termin.

* Angående Högskolepoäng som förtur. Har du verkligen fått den informationen från Högskolan? Mig veterligen har man ingen förtur för att man pluggat mycket, när man söker kurser på så kallad A-nivå. Men, det kan ju förstås ändrat sig. VIKTIGT är dock: Skicka in gymnasiebetygen oavsett hur kvalificerad du är. Om inte dom är i ordning kvittar allt.

* Betygskravet har varit rätt lugnt de flesta år. Vi har försökt marknadsföra på ett sätt som kyler av när vi märker att det blir fullt ändå. Men nu när antalet platser sjunker kan man vinna en hel del på att göra högskoleprovet. Få som söker distanskurser gör det och konkurrensen i den urvalsgruppen är mindre.

mvh / Mattias, kursansvarig.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Ja, jag fick svar från din kollega E. Å. som skrev att antagningen hade sagt att det var större chans med fler högskolepoäng, men precis som du skriver så läste jag också sedan att det inte spelar någon roll på A-nivå, så jag tyckte det var lite mystiskt. Men jag får hoppas på att gymnasiebetygen räcker om inte annat, de är rätt bra och är från 2005 så de finns redan registrerade/inrapporterade. Går det inte i år så kanske jag gör högskoleprovet och provar igen nästa gång:)
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Ja, jag fick svar från din kollega E. Å. som skrev att antagningen hade sagt att det var större chans med fler högskolepoäng, men precis som du skriver så läste jag också sedan att det inte spelar någon roll på A-nivå, så jag tyckte det var lite mystiskt. Men jag får hoppas på att gymnasiebetygen räcker om inte annat, de är rätt bra och är från 2005 så de finns redan registrerade/inrapporterade. Går det inte i år så kanske jag gör högskoleprovet och provar igen nästa gång:)
Det är problemet / flexibilteten med antagningsystemet. Ställer man generella frågor, som E säkert gjorde, får man generella svar. Ofta ger HP förtur, men under kursens livstid sedan 2007 har det kvittat.

Sen måste jag ju ändå sticka ut hakan på originalfrågan: Ja, kurserna är fantastiska... (men jag är partisk)
 

Mánadís

Aktiv medlem
Ja, så kan det ju bli ibland, men då vet jag vad som gäller nu i alla fall:)
Kurserna verkar väldigt bra av det jag läst om dem. Har funderat på att söka till dem länge, men det har aldrig blivit av.
 

PererikL

Aktiv medlem
Sök för all del!

Har gått bildbehandling och håller på med visuell kommunikation.
(Den senare inte lika bra enligt mig)
 

matlep

Aktiv medlem
Jag tycker båda deras kurser är bra, men jag läste avsnittet med Terje i Visuell Kommunikation precis samtidigt som hela Terje skandalen avslöjades... Tyvärr gjorde det att jag tappade sugen på hela kursen och har inte ännu gjort färdigt den.
 

ixxy

Aktiv medlem
jag har sökt båda och vet flera med mig som också sökt så vi hoppas på att komma in.
 

azek99

Aktiv medlem
Det är problemet / flexibilteten med antagningsystemet. Ställer man generella frågor, som E säkert gjorde, får man generella svar. Ofta ger HP förtur, men under kursens livstid sedan 2007 har det kvittat.

Sen måste jag ju ändå sticka ut hakan på originalfrågan: Ja, kurserna är fantastiska... (men jag är partisk)
Instämmer i att kurserna är fantastiska! En liten del hade jag velat ha mer av och det är konstruktiv kritik av handledare/lärare på de uppgifter kursen har. Forumet och kursdeltagarnas kommentarer är bra men inte så djupt analyserande. Ett tips till er som ska gå kurserna/kursen är att ställa följdfrågor på de godkännande ni vill ha mer respons på. Alla distanskurser lider i mitt tycke av bristen på dialog/diskussion.
Kurserna ger otroligt mycket, är genomtänkta och jag går ibland in fast jag är klar och tittar på avsnitt för ju mer jag lärt mig ser jag det som sägs med ny kunskap, framför allt i visuell kommunikation och bildanalysdelen.
/Anders
 

azek99

Aktiv medlem
Jag tycker båda deras kurser är bra, men jag läste avsnittet med Terje i Visuell Kommunikation precis samtidigt som hela Terje skandalen avslöjades... Tyvärr gjorde det att jag tappade sugen på hela kursen och har inte ännu gjort färdigt den.

Jag tycker det Terje säger är bra, att han själv inte lever upp till det själv och lurat människor med sin kunskap och otroliga erfarenhet är förkastligt och mycket tragiskt. Tråkigt att det fick dig att lägga ner, hoppas du kommer igen, kommande delar i kursen är väl värda det.
/Anders
 

Third eye

Aktiv medlem
Idag fick jag antagningsbesked:-/
Jag gick Målare på gymnasiet och har därför inte gymnasial engelska (man ska plugga engelska såklart).
Så tyvärr föll Visuell kommunikation bort och jag står som reserv på Digital Bildbehandling....på 629:e plats....what!
Har eftergymnasial utbildning som programmerare, webdesigner, grafisk formgivare och flashscriptare och fick poängen 999 av 999 möjliga på deras lämplighetsskala för obehöriga, så jag tänkte att det skulle nog gå bra ändå:)

Men hur många tar de in egentligen tro?
 
ANNONS