Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
5 Canononbjektiv (av 117) på Prisjakt finns med och utan IS, men åtminstone 2 av de paren är det tveksamt om man ska räkna med eftersom det skiljer 25 år mellan icke-IS och IS.
Håller med om de som skiljer 25 år. De andra är nog däremot utmärkta indikationer på vad IS gör till och från i priset.
 

martinot

Aktiv medlem
@Martin A: Ok, då är det tvärt om emot vad jag trode (dvs dyrare med stabilisering på vidvinkel och normaloptik). Kan ju stämma då nästan alla tele och zoomar har stabilisering, men normalt inte fast optik inom normal och vidvinkel (Tamrons nya är väl undantag).

@Sten-Åke: Har hört ifrån Sigma att de sänker inte priset på objektiv för A-mount, även om de saknar stabilisering, då volymerna är lägre där (högre kostnad per styck för Sigma).

Sedan utesluter inte IBIS och optisk stabilisering varandra. IBIS är effektivt på vidvinkel/normal, men inte lika mycket på tele. Optisk stabilisering är tvärt om (säkert också därför nästan alla tele har det - ger störst effekt).

Därav att Panasonic, men numera även Olympus och Sony, kombinerar dessa två tekniker för att få en heltäckande och mest optimal lösning.

[ Edit: såg att Martin A redan tagit upp den sista punkten. ]
 

PMD

Aktiv medlem
Håller med om de som skiljer 25 år. De andra är nog däremot utmärkta indikationer på vad IS gör till och från i priset.
Min poäng (som kanske inte framgick så tydligt, men det är jag nog inte ensam om här :) var att 3 objektiv ( EF-S 18-55, EF 70-200/4 och EF 70-200/2.8) knappast utgör en serie.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
@Martin A: Ok, då är det tvärt om emot vad jag trode (dvs dyrare med stabilisering på vidvinkel och normaloptik). Kan ju stämma då nästan alla tele och zoomar har stabilisering, men normalt inte fast optik inom normal och vidvinkel (Tamrons nya är väl undantag).

@Sten-Åke: Har hört ifrån Sigma att de sänker inte priset på objektiv för A-mount, även om de saknar stabilisering, då volymerna är lägre där (högre kostnad per styck för Sigma).

Sedan utesluter inte IBIS och optisk stabilisering varandra. IBIS är effektivt på vidvinkel/normal, men inte lika mycket på tele. Optisk stabilisering är tvärt om (säkert också därför nästan alla tele har det - ger störst effekt).

Därav att Panasonic, men numera även Olympus och Sony, kombinerar dessa två tekniker för att få en heltäckande och mest optimal lösning.

[ Edit: såg att Martin A redan tagit upp den sista punkten. ]
Nä visst, på de nya Sony-husen kan en del native-objektiv ha både OSS och IBIS igång samtidigt. Arbetsfördelningen då är att huset tar hand om Roll- och X/Y -stabiliseringen och objektiven Pitch och Yaw. Har man äldre grejor måste något av stabiliseringssystemen stängas av då man annars för helt oförutsägbara resultat.

Låter som en rimlig förklaring till prissättningen på 17-70mm och andra Sony A-mount Sigma som saknar stabilisering.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kände mig faktiskt inte ett dugg påhoppad :)

Det är bara kul och intressant om våra testresultat diskuteras på ett konstruktivt sett. Och mätresultaten - och andra betraktelser - som Roger Cicala och gänget på Lensrentals producerar är nästan alltid mycket intressanta. De har ju andra resurser och möjligheter än vi i media, som att de kan göra MTF-mätningar (den utrustningen är svindyr och det krävs en hel del utbildning och kunskaper för att använda den) eller att de kan mäta och bedöma exemplarvariation. Plus att de kan plocka isär saker, något jag är grymt avundsjuk på :)

Jag tycker en stor del av behållningen med de grafer man kan se hos en del av dessa välutrustade testare också är att man verkligen får en bra bild av objektivens styrkor och svagheter och kan hantera dem efter det. Man slipper en massa tekniskt usla "trial and error"-bilder i bästa fall.

Martin, jag tror inte det skulle ta dig många timmar att sätta dig in i den utrustningen. Du skulle säkert nörda fast helt där, låta skägget växa, skita i att både äta och sova tills du hade full koll. Det skulle faktiskt inte vara bra för din hälsa! Men jag förstår att inte alla kan skaffa sig sånt eller lägga ner all tid det krävs för det om man har annat att göra också.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att kompetensuppbyggnaden för att köra en MTF-mätningsutrusning är något som helst problem för Fotosidans objektivtestare. Det är kostnaden för utrustningen som är det stora hindret. Objektivtest.se har en deal med Hasselblad för att använda Hasselblads MTF-mätningsutrustning (ett arv från tidningen FOTOs liknande arrangemang med Hasselblad, om jag har förstått rätt).

Lens Rentals har egen MTF-mätutrustning, tror jag, och hade nog inga problem att bekosta en sådan.

Fotosidan kanske går med jättevinst och skulle därmed ha råd med sådan utrustning, men tills Fotosidans representanter bekräftar den tesen så tror jag mer på att det skulle bli en lite för dyr investering för att löna sig.

MTF-mätningar har fördelen att det är en objektiv(!) metod för att mäta överföringsfunktionen hos ett objektiv, och det bästa med det är att man har eliminerat kameran ut ekvationen och mäter bara objektivets prestanda. Det kräver lite kunskap om mätmetoden för att få presenterarbara resultat eftersom det spelar roll vilken sensorstorlek objektivet är avsett för.

Men resultatet från en sådan mätning är inte det enda som är intressant för att bedöma den optiska kvaliteten. De som gör MTF-mätningar av ett objektiv (åtminstone Objektivtest, såvitt jag har förstått) gör också en hel del provfotografering med objektivet för att skaffa sig en uppfattning om allt annat som påverkar bildresultatet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tror inte att kompetensuppbyggnaden för att köra en MTF-mätningsutrusning är något som helst problem för Fotosidans objektivtestare. Det är kostnaden för utrustningen som är det stora hindret. Objektivtest.se har en deal med Hasselblad för att använda Hasselblads MTF-mätningsutrustning (ett arv från tidningen FOTOs liknande arrangemang med Hasselblad, om jag har förstått rätt).

Lens Rentals har egen MTF-mätutrustning, tror jag, och hade nog inga problem att bekosta en sådan.
Jag tolkar dina tankar om hur snabbt vi skulle kunna sätta oss in sådan utrustning som en fin komplimang - men en något optimistisk sådan :)

Med tanke på hur Lens Rentals själva beskriver att det tagit dem några år att verkligen lära sig använda sin testutrustning skulle jag tro att det skulle ta minst lika lång tid för oss. Minst alltså ...

Angående kostnaden för den typen av utrustning så kanske det här blogginlägget från Lensrentals kan förklara hur de finansierar saken: Kommersiell testning, bland annat åt sådana där små budgetorganisationer som NASA ... :)
https://www.lensrentals.com/blog/2016/11/testing-nasa-optical-lenses-how-we-measure-sharpness-and-accuracy

Så hur dyra är grejerna? Som Roger Cicala formulerar saken i det här blogginlägget:
https://www.lensrentals.com/blog/2014/05/introducing-the-optical-bench
"The equipment in our optical testing room now is worth slightly more than my house."

Det är alltså rätt dyra grejer vi pratar om :)

Fotosidan kanske går med jättevinst och skulle därmed ha råd med sådan utrustning, men tills Fotosidans representanter bekräftar den tesen så tror jag mer på att det skulle bli en lite för dyr investering för att löna sig.
Jag kan bara föreställa mig Davids min om jag skulle föreslå att vi skaffade en sådan testrigg och en lämplig labblokal att ha den i ... :)

MTF-mätningar har fördelen att det är en objektiv(!) metod för att mäta överföringsfunktionen hos ett objektiv, och det bästa med det är att man har eliminerat kameran ut ekvationen och mäter bara objektivets prestanda. Det kräver lite kunskap om mätmetoden för att få presenterarbara resultat eftersom det spelar roll vilken sensorstorlek objektivet är avsett för.

Men resultatet från en sådan mätning är inte det enda som är intressant för att bedöma den optiska kvaliteten. De som gör MTF-mätningar av ett objektiv (åtminstone Objektivtest, såvitt jag har förstått) gör också en hel del provfotografering med objektivet för att skaffa sig en uppfattning om allt annat som påverkar bildresultatet.
Jag kikar ju själv på MTF-mätningar (och saker som DxO:s sensormätningar) med visst intresse, men för mig är det ändå praktiskt testning som är det mest centrala - att använda kameror och objektiv till det de är avsedda för och notera vad de gör bra och mindre bra. Vi har ju en frågeställning som alltid står i centrum för alla våra tester - hur funkar det i praktiken? Att bedöma tekniska prestanda i objektiv är givetvis en del av att besvara den frågan, men just en del. Och MTF-diagram, hur intressanta de än är, utgör i sin tur bara en del av att bedöma tekniska prestanda.

Jag skulle nog säga att vi även i fortsättningen kommer att koncentrera oss på helhetsintrycket i de produkter vi testar, och överlämna mer djupgående tekniska detaljstudier till de som är experter på sådant - som gänget på Lens Rentals :)
 

martinot

Aktiv medlem
Nä visst, på de nya Sony-husen kan en del native-objektiv ha både OSS och IBIS igång samtidigt. Arbetsfördelningen då är att huset tar hand om Roll- och X/Y -stabiliseringen och objektiven Pitch och Yaw. Har man äldre grejor måste något av stabiliseringssystemen stängas av då man annars för helt oförutsägbara resultat.

Låter som en rimlig förklaring till prissättningen på 17-70mm och andra Sony A-mount Sigma som saknar stabilisering.
På Lumixsidan så vet jag att de kombinerar och optimerar tekniken så att IBIS används mest på vidvinkel-normal, och optisk mest på normal-tele.

Var någon här på Fs som en gång i tiden postade en väldigt pedagogisk bild som förklarade detta lite bättre (men har inte sparat den själv).

De har nog delvis tänkt rätt då de rent praktiskt uppnår väldigt bra resultat med detta.

Bara nyaste grejerna på hus och optiksidan som är helt optimerade för detta, men till skillnad ifrån Sony så behöver du som slutanvändare aldrig tänka på att stänga av något när så inte är fallet (sker automagiskt).
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Sony AC-PW20

@Sten-Åke

Hur gick det med dina bravader kring kontinuerlig strömförsörjning?
Du skulle ju prova den där Jupio Power Vault FW50 som har en batteriplugg och leta efter strömadapter till den.

Råkade hitta den här när jag surfade runt. Det visar sig att Sony har en original precis sådan som du letar efter.
http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:3458810

(Finns på massa ställen, men det här var det billigaste på prisjakt)


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
@Sten-Åke

Hur gick det med dina bravader kring kontinuerlig strömförsörjning?
Du skulle ju prova den där Jupio Power Vault FW50 som har en batteriplugg och leta efter strömadapter till den.

Råkade hitta den här när jag surfade runt. Det visar sig att Sony har en original precis sådan som du letar efter.
http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:3458810

(Finns på massa ställen, men det här var det billigaste på prisjakt)


/Mats
Det är helt lugnt Mats, jag använder min Samsung telefon-adapter och det går jättebra.

Kör Jupion nu alltid när jag reprofotar med min A7 II:a och det är härligt att slippa bry sig om att alltid behöva ha koll på att man har extra laddade kamerabatterier och faktiskt kunna ha kameran på hela tiden om man vill och behöver. Nu finns det ju en extra poäng med det då Capture One 10 är ju lite förbättrat det med och man nu även med Sony-kameror kan se direkt hur skärpan ligger med "Focus Mask" som indikerar med grönt överallt där man har skärpa. Hade jag haft ett Sony AF-objektiv så hade jag även kunnat styra fokuseringen i kameran med Capture One 10. Det är verkligen lysande.

Annars är det ju lite extra meckigt ändå med batterier när man reprofotar som jag gör. Jag ju har en slavblixt på golvet som styrs av en radiosändare på kameran och lyser genom en diffusor och ett hål i reprobordet underifrån. Det är fyra batterier i blixten och ytterligare två Air 1-commandern som styr blixten. Så jag måste ju en dubbel uppsättning av sex batterier bara för blixten. Men det går jättebra det med.

Så Jupion kan jag varmt rekommendera, det underlättar verkligen att ha en 4 ggr större batterikapacitet än vad ett orginalbatteri ger.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt att det finns minst tre olika behov när det gäller strömmatning.

1. Det som de vanliga batterierna löser - minimal vikt och störst möjliga flexibilitet parad med tillräcklig kapacitet för nästan alla sammanhang.

2. Kontinuerlig strömmatning exv. i studio där kameran måste vara på hela tiden - då är ditt exempel ovan det självklara valet om man inte behöver röra sig med kameran då sladd begränsar ju rörligheten.

3. Det tredje fallet är mitt fall då man behöver större batterikapacitet än vad originalbatterierna ger men ändå inte kan eller vill sitta fast i ett nätuttag med den begränsade flexibilitet/rörlighet det ger.
 

martinot

Aktiv medlem
Hade jag haft ett Sony AF-objektiv så hade jag även kunnat styra fokuseringen i kameran med Capture One 10. Det är verkligen lysande.
Jag är med på att detta inte fungerar med tex. Samyangs MF-objektiv, men fungerar detta med andra AF-objektiv, som tex Canonanpassade AF-objektiv, ifrån både Canon och Sigma, med MC-11-adaptern?

Vad kör du förresten med för objektiv för ditt reprofoto (mer allmänt nyfiken, än vad det har med just denna frågan att göra)?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
3. Det tredje fallet är mitt fall då man behöver större batterikapacitet än vad originalbatterierna ger men ändå inte kan eller vill sitta fast i ett nätuttag med den begränsade flexibilitet/rörlighet det ger.
Lösningen på det kallas "DSLR" :)

Men om jag är lite allvarlig istället för att retas så känns det som (vi ofta varit inne på) att Sony skulle kunna bygga en kamera som till största delen rent tekniskt är identiska med någon av dagens modeller, men där man gjort kamerakroppen lite högre (20-25 mm) och kanske lite tjockare och på så sätt får plats med 3-4 gånger större batteri (mätt i mAh). Som ett inbyggt batterigrepp. Då skulle man dessutom få plats med lite större knappar som sitter lite mer utspridda. Och kanske dubbla kortfack. Kort sagt: Det skulle nog inte vara svårt att sälja en större "A9" som många spekulerat kring. Det finns nog de som skulle välja en sådan istället för en A7/A7R, eller ha en sådan modell som komplement till en A7/A7R.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller helt med M.A. här.

Skulle dessutom klart bättre balansera många av Sonys längre telen och ljusstarkare/bättre presterande optik (som de satsat på speciellt senaste året/åren).

Tung och lång optik (masscentrum förskuts längre ut ifrån kameran) är sällan en bra kombination på lätta och mindrevgreppvänliga tunnare hus. Ergonomin blir ofta därefter (IMO lidande).

Så dubbell nytta med en "A9" (därav att jag håller det för väldigt troligt och sannolikt att ryktena stämmer att Sony har just ett sådant på G).
 

PMD

Aktiv medlem
FE-serien behöver bättre batterikapacitet (kanske inte så mycket för min skull utan för de som kör "spray-and-pray"-metoden när de fotograferar :).

Storleken på A7-husen är alldeles lagom.
 
ANNONS