Annons

Få Google att hitta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Stavblixten

Medlem
Hur får jag Google att hitta bilder jag lagt ut på Facebook. Jag har tillåtit att externa sökmotorer får hitta bilder men inte så mycket mer.
 

Stavblixten

Medlem
När jag gör det kommer detta meddelande upp. "Webbadressen hänvisar inte till en bild, eller så är bilden inte offentligt åtkomlig."

Jag ser ju att den länk jag klistrar in inte slutar med .jpg eller .tiff om det har betydelse.
 

Vesper_RC

Ny medlem
När jag gör det kommer detta meddelande upp. "Webbadressen hänvisar inte till en bild, eller så är bilden inte offentligt åtkomlig."

Jag ser ju att den länk jag klistrar in inte slutar med .jpg eller .tiff om det har betydelse.

Du kanske inte heller har ställt in så dina inlägg och bilder kan skes av alla?
 

Stavblixten

Medlem
När jag kollar på en av dom är det en bock vid "Offentligt" Inte alternativet vänner eller bara jag. Finns det några andra övergripande inställningar?
 

Vesper_RC

Ny medlem
Jag vet inte någon annan övergripande begränsning.
Du kanske kan använda dig av funktionen "visa sidans källkod" och därigenom hitta din bild. ?
 

Vesper_RC

Ny medlem
Ok. Nu har jag testat.
Du får högerklicka på bilden och välja alternativet kopiera bildadress. Du får då en bildlänk (som innehåller.jpg men inte slutar på det)
När du klistrar in adressen på google lär den inte hitta nåt men du kommer till nästa sida och där finns kamerasymbolen. Klicka på den och klistra in din adress och där har du fått bingo!
Lycka till
/Roger

p.s testade med den här bilden...
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/q85/p206x206/16388095_10155162943717334_1616358019088138523_n.jpg?oh=d0fb3c0a1336e10becea36174eb20b3c&oe=5944795B
 

Stavblixten

Medlem
Jag sitter med ett W8.1 OS och fick göra lite annorlunda då jag inte fick upp alternativet Kopiera bildadress. Jag högerklickade på bilden i Facebook och valde egenskaper. Kopierade sökvägen som stod till höger om Adress (URL). Den klistrade jag in i bildsök fältet och fick upp bilden i google. Så med din hjälp har jag ju fått fram bilden och att den går att hitta men jag vill ju egentligen att google ska hitta bilder på facebook utifrån taggar jag valt att använda. Har de sökvägen har de ju redan hittat bilden.
 

eskil23

Aktiv medlem
När jag gör det kommer detta meddelande upp. "Webbadressen hänvisar inte till en bild, eller så är bilden inte offentligt åtkomlig."

Jag ser ju att den länk jag klistrar in inte slutar med .jpg eller .tiff om det har betydelse.
Vad filsuffixet är har ingen betydelse. Google (och de flesta webbläsare också) bryr sig bara om mime-typen. Börjar den med "image/" är den okej, annars inte. Ofta levererar webbalbum html-dokument med bilden i stället för själva bilden.
 

Stavblixten

Medlem
Har ni några bra exempel på hur ni gjort på Facebook för att Google ska hitta just era bilder utan att så exakt peka ut länken till var bilden ligger.

Vad kan jag göra om jag använder ett sökord av lokal dialektal karaktär på Google som rimligen inte borde finnas så många bilder associerade med men som ändå inte kommer fram vid en sökning.
 
ANNONS