Annons

ang bild koordinate

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
om man har plåtat en bild på en plats o om man laddar in den i datorn,

hur kan man på ett enkelt sätt ta reda på vart denna bilden plåtats,

via typ gps koordinater,

finns det nåt program som kan visa det
 

nikitin

Aktiv medlem
Först behöver du få bilderna GPS-taggade. Hur detta sker beror på din kamera, det kan t.ex vara via en i kameran inbyggd GPS, via en extern GPS som monteras på kameran, eller via mobil som är ansluten till kameran.

När bilderna är GPS-taggade kan du via t.ex. Adobe Lightroom, Fast Picture Viewer, https://www.fastpictureviewer.com (som jag använder), Canons map utility (om du har Canon) se på en karta var bilden är tagen.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Kör du Windows är det bara att högerklicka på bilden och välja properties(egenskaper) och details(detaljer). Funkar bra på jpg och CR2, andra rawformat kan jag inte uttala mig om. Borde fungera på likande sett i OSX och Linux, men har inte testat just nu.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Map Utility Är Skräp. Säger att kameran inte är ansluten trots att den är det. Lightroom hittar ju bilder i kameran men detta program vägrar. Vill föra över GPS-loggar men Programmet vägrar.
Snacka om Skämt. Nån som vet hur eländet funkar?
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Map Utility Är Skräp. Säger att kameran inte är ansluten trots att den är det. Lightroom hittar ju bilder i kameran men detta program vägrar. Vill föra över GPS-loggar men Programmet vägrar.
Snacka om Skämt. Nån som vet hur eländet funkar?
software utility for viewing the shooting locations of images shot with EOS cameras
I din profil ser jag inga EOS kameror..
 

PMD

Aktiv medlem
Koppla in sladden innan du startar kameran. Se till att kontakterna inte glappar.
I värsta fall kanske du bör prova med en annan USB-kabel.

(Och starta om datorn innan du gör något annat, förstås).

Finns det några krav på firmwareversion i kameran för att använda Map Utility?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lightroom hittar ju bilder i kameran men detta program vägrar.
LR använder Google Maps.
Google Maps har ändrat i sitt gränssnitt.
Det gör att för att LRs kartmodul skall fungera så måste du ha LR Classic 7 eller senare version / eller nya LR CC vilken version vet jag inte.

Så äldre LRversioner är körda....
 
ANNONS