Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarar en IXUS-kamera om solen kommer med?

Produkter
(logga in för att koppla)

BoB_Swede

Ny medlem
Jag tänkte ta med min Canon IXUS190 kompaktkamera när jag åker för att se solförmörkelsen i USA nästa vecka.
Planen är att sätta kameran på stativ och låta den filma video under totalförmörkelsen c:a 2m40s, som det varar innan solen är tillbaka.
Nu undrar jag ifall kamerans bildsensor kan skadas om jag glömmer att stänga den genast när det verkar som solen kommer tillbaka?
Eller kan den tänkas klara av det genom att själv blända av och kanske stänga sig?

Under totaliteten vill man ju inte pyssla med saker och inställningar utan bara se solens corona och liknande...

Kanske såna här kameror är byggda för att användarna skall kunna råka få in solen i synfältet utan att den skadas, borde ju kunna hända under semesterfotografering och liknande...
Men jag hittar inte denna information på nätet.
 

BoB_Swede

Ny medlem
Tack för svaret!
Jo jag vet att det inte skall fotas med solen i bild, men så här ligger det till:

- Video tänkte jag på så att kameran kan gå av sig själv medan jag observerar visuellt.

- Jag har redan tillverkat ett filter för kameran att använda innan solen är totalförmörkad. Jag använde precis den Baader filterfolie du länkade till och jag har redan förut gjort sådana filter till min 8x21 kikare som fungerar utmärkt för att titta på solfläckar mm.

- Men under totalitetsfasen så försvinner ju solen bakom månen och ljuset som finns kvar från solkoronan motsvarar ungefär fullmånens styrka, dvs några miljoner gånger svagare. I detta läge måste man ta bort filtret för annars syns ingenting.

Och det är nu som jag undrar ifall kameran skadas om den är ofiltrerad när solen kommer tillbaka?
Det är ju inte så att den kommer plötsligt helt på utan det sker ju gradvis, men så snart även en liten del av solen är synlig så stiger ju ljusnivån många tiopotenser...

Den skall ju stängas av i detta läge men det kan ju ske en viss fördröjning då den inte är filtrerad men påslagen...

Kanske är det så att skadan som kan uppkomma är termisk? Dvs som ett brännglas...
I så fall spelar det ju roll hur mycket av solen som visas och skapar brännpunkten på sensorn och då får man ju ett antal sekunders marginal kanske.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag skulle väl säga att de flesta klarar av motljus dvs att tillfälligt utsättas för direkt solljus. Faran är om jag fattat rätt precis som du skriver att det är mer "termiskt" dvs objektivet fokuserar ljuset pss som ett förstoringsglas. Jag tror inte det finns några exakta uppgifter hur länge olika kameror klarar utan mer ett generellt råd att undvika.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Brännpunkten är framför sensorn.
Nej sensorn skadas inte av solen i sig men om det blir för varmt så smälter till slut sensorn.
Filmar man så kommer kameran att protestera när det blir för varmt.
Största problemet är väl att få en vettig exponering.
 

BoB_Swede

Ny medlem
OK tack.
Jag provade med mitt hemmagjorda filter igår när solen lyste och det visade sig att den inte kunde fokusera ordentligt, så det blev ingen skarp bild på solen...
Så jag lägger ner projektet, kollar i stället visuellt med filterförsedd kikare och under totaliteten med filtren borttagna.
Det är ju bara 2m38s man har på sig....
En sak mindre att bry sig om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den här bilden är tagen med en kompaktkamera (Minolta Z6) i Bilma, Niger, 2006, med ett svetsglas framför linsen. Solljuset är starkare än man kanske tror även under totaliteten.
 

PMD

Aktiv medlem
Brännpunkten ligger i sensorplanet när man fokuserar på oändligt, men vid fokusering på motiv som ligger närmare än så hamnar brännpunkten mycket riktigt framför sensorn.

Så om man fokuserar på solen så hamnar brännpunkten på sensorn, vilket nog inte är så bra för sensorn i längden.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nä, brännpunkten hamnar i höjd med bländaren, inte filmplanet. Annars skulle man ju bländaren synas i bilden när man bländar ner.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det blir värre och värre :)

När objektivet är inställt på oändligt hamnar brännpunkten inte framför sensorn/filmplanet, och än mindre i höjd med bländaren. Brännpunkten ligger precis i detta plan.

Definitionen av brännpunkt är att det är den punkt dit parallellt inkommande ljusstrålar bryts bakom linsen. Detta är ett geometriskt begrepp, i praktiken har man olika linsfel att hantera. T.ex. sfärisk aberration, som innebär att ljusstrålar som bryts vid linsens kanter ger något kortare brännpunktsavstånd än ljusstrålar som bryts i linsens centrala del. För att ange var brännpunkten hamnar någonstans använder vi uttrycket "brännvidd".

Ta ett förstoringsglas (eller ett kameraobjektiv med öppen bländare) och gå ut en dag när solen lyser. Håll linsen/objektivet framför ett papper och "fokusera", dvs flytta linsen från eller emot papperet tills bilden av solen blir så liten som möjligt. Det kommer snabbt att börja ryka och solen bränner hål i papperet (temperaturen bör då ligga någonstans mellan 230 och 260 grader C). Man kan säkerligen utgå från att namnet "brännpunkt" har sitt ursprung i detta förhållande.

Vid solförmörkelse innebär detta att man INTE kan titta på solen eller fotografera utan kraftiga filter, förutom kanske när solförmörkelsen är total. Och då måste den verkligen vara total. 1 % synlig solskiva är fullt tillräckligt för att orsaka skador på öga eller sensor. Ett 10 EV-steg ND-filter räcker inte alls. Det behövs filter med en dämpning av ca 1:100.000 för att observera eller fotografera solen.
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Om Bobs Ixus fungerar som de jag har haft så går det inte att stänga av AF på den.
För solfoto måste kameran kunna fokuseras manuellt.

Man vill också helst ha ett objektiv med ganska lång brännvidd. Med 500 mm brännvidd kommer solskivan att bli ungefär en halv cm i diameter på sensorn/filmen.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Nu undrar jag ifall kamerans bildsensor kan skadas om jag glömmer att stänga den genast när det verkar som solen kommer tillbaka?
Eller kan den tänkas klara av det genom att själv blända av och kanske stänga sig?
---
Nej, det skulle behövas en mikroskopiskt liten bländare för att få ner exponeringen till säker nivå så fort en liten strimma av solen kommer fram.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När objektivet är inställt på oändligt hamnar brännpunkten inte framför sensorn/filmplanet, och än mindre i höjd med bländaren. Brännpunkten ligger precis i detta plan.
"precis i detta plan " så menar du alltså att brännpunkten är i sensorns plan om jag förstår syftningarna rätt?
Texten säger egentligen var brännpunkten inte ligger.
 

PMD

Aktiv medlem
Se inlägg #13.

Brännpunkten är definerad som en punkt där parallella ljusstrålar fokuseras. Dvs vid fokusering på oändligt. Solen ligger i praktiken oändligt långt borta i detta sammanhang, och sålunda är det olämpligt att fokusera på solen med en kamera.
 
ANNONS