Annons

Sidor för begagnad utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Tjena,

Tänkte höra om ni har fler tips på mer seriösa sidor för begagnad (främst Nikon) utrustning.

På fotosidans köp och sälj har jag med undantag för 1 tillfälle enbart tyckt att det var trevligt bemötande, korrekta beskrivningar av vad man har och alltsomoftast håller man det man kommer överens om. På blocket är merparten bra folk, men man kan inte lita på att man upprätthåller överenskommelser (att hålla varor, skicka mot PF så folk löser ut paket etc - både som köpare och säljare).

Har ni tips på bra platser på nätet (även FB-grupper) med seriöst folk (gärna även äldre gluggar - ai-konverterbart och framåt)?

Om det redan finns trådar om detta får ni ursäkta, men forumet är så enormt segt nu så jag gav upp försöket att leta bland de äldre trådarna efter 5 minuter.

Där jag kikar i dagsläget:

Fotosidan.se
Blocket.se (man får ta det för vad det är och hålla sig på säkra sidan)

Håller mig borta från:
Fotofynd - Verkar vara mycket scammers med för billiga priser etc.

Kanske ska tillägga att jag vill inspektera sakerna innan köp, så jag kommer leta efter säljare i närheten av Stockholm.
 

Arne1453

Aktiv medlem
Jag rekommenderar Tradera. Just nu låg en Nikon D7200 överst när jag tittade. Säljaren har varit medlem sedan 2004, har 376 unika omdömen, 0 av dem negativa, bara positava. Jag skulle kunna handla av honom.

Det är skillnad mot någon som nyss har blivit medlem; eller har flera negativa omdömen; eller har bara en suddig bild på varan tagen på avstånd; eller beskriver varan som i fint skick men inte kan visa det med några skarpa bilder.

Som köpare behöver jag inte betala något överpris. Som säljare får jag precis så mycket som någon är beredd att betala. Jag slipper tråkiga telefonsamtal och varan blir såld.
 

lonian

Aktiv medlem
Köper och säljer på tradera och har gjort det många år nu.
Har även beställt via EBay med positivt resultat.
 

WESKER

Aktiv medlem
Har du kollat med kamerhandlare typ cyberphoto och scandinavian photo, de erbjuder 6 mån garanti på sina begagnade prylar, ibland kan man göra fynd hos dem. Även hegethorns och mattsons foto t ex har beg avdelningar.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
:)

Tjena,

Tänkte höra om ni har fler tips på mer seriösa sidor för begagnad (främst Nikon) utrustning.

På fotosidans köp och sälj har jag med undantag för 1 tillfälle enbart tyckt att det var trevligt bemötande, korrekta beskrivningar av vad man har och alltsomoftast håller man det man kommer överens om. På blocket är merparten bra folk, men man kan inte lita på att man upprätthåller överenskommelser (att hålla varor, skicka mot PF så folk löser ut paket etc - både som köpare och säljare).

Har ni tips på bra platser på nätet (även FB-grupper) med seriöst folk (gärna även äldre gluggar - ai-konverterbart och framåt)?

Om det redan finns trådar om detta får ni ursäkta, men forumet är så enormt segt nu så jag gav upp försöket att leta bland de äldre trådarna efter 5 minuter.

Där jag kikar i dagsläget:

Fotosidan.se
Blocket.se (man får ta det för vad det är och hålla sig på säkra sidan)

Håller mig borta från:
Fotofynd - Verkar vara mycket scammers med för billiga priser etc.

Kanske ska tillägga att jag vill inspektera sakerna innan köp, så jag kommer leta efter säljare i närheten av Stockholm.


http://www.tradera.com/item/302001/287449804/canon-70-200-2-8-ii
 

cardazio

Aktiv medlem
Har du kollat med kamerhandlare typ cyberphoto och scandinavian photo, de erbjuder 6 mån garanti på sina begagnade prylar, ibland kan man göra fynd hos dem. Även hegethorns och mattsons foto t ex har beg avdelningar.
Kikade lite i början, men de tar ju ut en hel del marginal av naturliga orsaker. Vad jag egentligen är ute efter är t.ex. FB-grupper, appar eller andra sidor där man hittar mer tillförlitliga säljare i Sthlmsområdet.
 

PMD

Aktiv medlem
Har aldrig använt Tradera, men hur sker transaktionen? Om jag lägger bud och vinner - hur hinner jag testa/titta på objektet innan jag betalar och om jag finner att det är fel på objektet jämf. beskrivningen - hur ser jag till att inte betala?

(I den länkade annonsen kan man testa - därav frågan)
Normalt betalar man vid vunnen auktion och när betalningen har registrerats så skickar säljaren varan.

Jag har ett par gånger råkat ut för att det jag har köpt inte har fungerat som utlovat, men säljaren har alltid erbjudit pengarna tillbaka i de fallen. I ett fall skickade jag tillbaka varan till säljaren som sen reklamerade den hos butiken han hade köpt den i. Just den varan hade då nyligen utgått så han fick en nyare version som han sen skickade till mig.

Det har oftast handlat om att säljaren inte riktigt hade koll på hur grunkan fungerar och trott att den inte hade några skavanker, men som sagt så har säljarna alltid varit tillmötesgående.

Jag köper bara av säljare med rejält gott omdöme.

Om säljaren finns så nära att jag kan hämta varan så betalar jag vid hämtningen (om inte det accepteras så är säljaren inte riktigt seriös) och då kan jag ju prova lite innan vi avslutar affären.
 

A.A.

Aktiv medlem
Ska kika. Den kanske var bra. Är inte så bevandrad på FB utan använder det mest för att chatta :p
Om det skickas så kan jag rekommendera att alltid köra med blocketpaketet, då får köparen chans att känna på prylen ett par dar och sen godkänna innan säljaren får betalt.

Såg att man varna för bedragare på den fb sidan, precis som här med för ett tag sen.
 

PMD

Aktiv medlem
Man bör dock vara medveten om att Blocketpaketet (och liknande tjänster) inte ger några 100%-iga garantier. Se denna diskussion om saken: länk.

Som någon skrev i den tråden: det verkar vara ont om berättelser där någon har haft nytta av Blocketpaketet i ett fall av oseriös säljare eller köpare.
 
ANNONS