Annons

byta ut iMAC eller LR eller bägge?

Produkter
(logga in för att koppla)

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
När Aperture "gick i graven" testade jag Apple Bilder ett tag men det var ju inte nån större hit. Jag hittade sen LR som jag verkligen gillar, även om jag tycker Aperture var minst lika bra.... Dock är LR CC rätt segt på min mid 2010 iMAC Har under sommaren vant mig vid tanken att det är dags att uppgradera till en nyare iMAC MEN MEN när jag börjar googla och kolla tester samt läsa på Adobe hemsida framgår att LR CC inte är nån hit ens på nya iMAC 27. De officiella artiga svaren från Adobe tolkar jag som att 1) Ja vi har problem med detta och 2) vi vet inte riktig hur och när vi kan åtgärda. Kan nån av er belysa detta problem och kasta lite klarhet över ämnet? Just nu vet jag varken om jag skall behålla ImAC eller LT :)

Eftertanke, kanske man som MAC-gubbe borde använda Bilder trots allt och sen komplettera med ett bra redigeringsprogram?
 

martinot

Aktiv medlem
Lr blev generellt (lika mycket på både Mac och Windows) segare någonstans vid version 4 och uppåt.

Det är dock fortfarande vad jag kör (kanske går över till annan RAW-konverterare så småningom).

Min nuvarande bärbara en är sådan här MBP 15": https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/15-inch som jag tycker det fungerar hyfsat på (med tanke på att det är just Adobe och Lr vi pratar om).

Har aldrig kört stationära Mac så kan inte uttala mig om iMac, men de borde vara minsta lika bra och kraftfulla.

Använder nästan bara bärbara, och ser ingen direkt poäng i att normalt använda stationära datorer (förutom för en riktigt kraftig speldator som jag har, eller min lilla NUC HTPC, men bägge de är Windows-maskiner). Aldrig förstått tjusningen med AIO-datorer (som iMac) där man tvingar ihop dator + skärm i en enhet, och inte kan byta ut de separat. Inflexibelt och poänglöst. Du kan varken ta med dig enkelt som en bärbar, men har inte friheten att välja delar som normala desktops.

Jag personligen hade som sagt mycket hellre gått på en bärbar, som t.ex. en MacBook Pro. Eller så välj en "riktig" stationär dator som det verkligen är kräm i, och där du kan byta alla delar till precis ditt behov.

Det enda jag mest stör mig på med just den nya MBP har inget med bildhantering att göra, men mer att tangentbordet blivit så otroligt dåligt (var kanon och riktigt bra på min gamla MBP 15" Retina). Lite kul med Touch Bar, men ganska meningslöst i förhållande till nackdelen att inte ha ett bra inbyggt tangentbord längre (som tur är har jag ett bra externt mekaniskt tangentbord till den hemma, men hjälper ju inte på resa eller andra platser).

Oavsett om du kör stationärt eller bärbart, så hade jag skippat Bilder helt (kasst program IMO). Gillar du inte Lr så finns det ju C1 Pro och en massa andra "riktiga" RAW-konverterare/DAM att välja på.
 
Senast ändrad:

ajoe

Aktiv medlem
Jag har inget bra svar, men själv använder jag en 13" MacBook Pro till Lr. Datorn köptes rejält bestyckad för sex år sedan.

Jag använder det faktum att den har minneskortsläsare och brukar tanka ur kameran genom att sätta kortet i Macen och använda Importfunktionen i Lr.

Men det går väldigt, väldigt långsamt att läsa in råfilerna. Även i övrigt så går det bedrövligt trögt med en massa andra funktioner och man blir sittande med "badboll" väldigt ofta utan att jag kan se någon rimlig anledning till detta. Det förekommer ibland rykten som påminner om konspirationsteorier som skulle gå ut på att Apple medvetet försämrar prestanda för äldre modeller och jag har svårt att tro på dessa, men det är ibland så att man börjar undra.

Jag funderar allvarligt på att köpa en hyggligt välutrustad Lenovo 14" och köra Windows 10. Jag har sett andra som använder Lr och Windows 10 och dessutom tycer jag att Apple har gått obegripligt hårt med att ta bort i princip alla interface. Dessutom så har min MBP ingen IPS-skärm och gråskalan påverkas väldigt av lutningen på skärmen.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, lite begränsat med portar på nya Mac, förutom USBC/TB3 (finns fyra). Kan helt hålla med om det.

Kör just nu ett sådant här tillbehör som löser det hyfsat väl (även om jag önskat att det fanns inbyggd SD-kortläsare och HDMI, som på min förra MBP):
https://www.dustinhome.se/product/5011001753/hyperdrive-compact-hub---space-grey

Bildskärmen tycker jag dock är riktigt, riktigt bra (speciellt för att vara en bärbar).

Sedan så vill man ju också ha en riktig fotoskärm hemma för redigering av bilder (men det vill man ju ha oavsett dator).
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Adobe har skrivit Lightrooms code så kasst att det är sjukt långsamt. Du har inte nytta av mer än 4gb av ram o typ 2 cpu cores o grafikkort är skitsamma. Det bör lösa detta o det verkar som de insett det men frågan är hur lång tid det tar.

Jag gillar verkligen Lr själv bortsett från att det är så sjukt segt. Photoshop är betydligt snabbare o kan uttnyttja mer av din dator så är ju möjligtvis o anvönde det istället men är självklart inte lika smidigt som med Lr för enkla redigeringar.

Själv har jag en acceptabel laptop och en ganska bra spel dator men Lr är i princip lika snabbt/långsamt på båda även fast min stationära har så sjukt mycket bättre hårdvara som maxar de senaste spelen osv.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, fungerade mycket, mycket snabbare och bättre på Lr3-tiden minns jag.

Hoppas att Adobe kan lyfta tag i sin kod för Lr och komma tillbaka dit (är lika dåligt på Windows-sidan och Mac-sidan, så har inget med operativen att göra, utan felet verkar ligga helt hos Adobe och deras nyare Lr-versioner).
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Tack för det!!!! Då inställer sig ju frågan vad jag skall skaffa istället för lightroom, för det verkar ju under isen, för byta av SW blir tydligen det första steget innan det är dags att uppdatera HW
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har inget bra svar, men själv använder jag en 13" MacBook Pro till Lr. Datorn köptes rejält bestyckad för sex år sedan.

Jag använder det faktum att den har minneskortsläsare och brukar tanka ur kameran genom att sätta kortet i Macen och använda Importfunktionen i Lr.

Men det går väldigt, väldigt långsamt att läsa in råfilerna. Även i övrigt så går det bedrövligt trögt med en massa andra funktioner och man blir sittande med "badboll" väldigt ofta utan att jag kan se någon rimlig anledning till detta. Det förekommer ibland rykten som påminner om konspirationsteorier som skulle gå ut på att Apple medvetet försämrar prestanda för äldre modeller och jag har svårt att tro på dessa, men det är ibland så att man börjar undra.

Jag funderar allvarligt på att köpa en hyggligt välutrustad Lenovo 14" och köra Windows 10. Jag har sett andra som använder Lr och Windows 10 och dessutom tycer jag att Apple har gått obegripligt hårt med att ta bort i princip alla interface. Dessutom så har min MBP ingen IPS-skärm och gråskalan påverkas väldigt av lutningen på skärmen.
Vad har du för hårddisk, hur mycket RAM och hur stora är RAW-filerna?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för det!!!! Då inställer sig ju frågan vad jag skall skaffa istället för lightroom, för det verkar ju under isen, för byta av SW blir tydligen det första steget innan det är dags att uppdatera HW
Håller inte med. Frågan är hur stora är RAW-filerna i kameran och hur ser resten ut av konfigureringen i datorn, förutom processorn?
 

lofling

Aktiv medlem
Håller inte med. Frågan är hur stora är RAW-filerna i kameran och hur ser resten ut av konfigureringen i datorn, förutom processorn?
Oavsett. LR funkar inte ordentligt. Under isen. Dessutom har ju Adobe också erkänt det själva. Fast det här varit segt länge och inget har hänt. Jag är också frestad att byt har On1Raw också men det är inte heller helt tillfredsställande fast har å andra sidan inte testat så mkt än. Annars är ju Capture One ofta rekommenderat.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Oavsett. LR funkar inte ordentligt. Under isen. Dessutom har ju Adobe också erkänt det själva. Fast det här varit segt länge och inget har hänt. Jag är också frestad att byt har On1Raw också men det är inte heller helt tillfredsställande fast har å andra sidan inte testat så mkt än. Annars är ju Capture One ofta rekommenderat.
"Under isen" Vi tycker olika :) Ändå intressant och höra hur konfigureringen ser ut?
 

elgenper

Aktiv medlem
Instämmer helt. Bytte för ett par månader sen från LR5 (provade också LR6 innan jag bestämde mig) till CaptureOne Pro och ångrar mig inte. Sen ska ju sägas att med fullvuxna råfiler och stora bildbibliotek är ingenting helt laggfritt i alla lägen, men man behöver aldrig gå och fika medan man väntar...

Kör på en iMac Retina 27" med i7 4GHz, 32GB minne och intern SSD för system, program o katalogfil.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag kör en Mac minin Server (late 2012 2,6GHz) med 8Gb Ram och 2x256GB SSD samt en Drobo 5D thunderbolt 5x10TB + 256GB SSD cache. Jag upplever injte att systemet är särskilt trögt när jag kör LR CC. Det enda som kan ta lite tid är att byta mellan modulerna dvs Library-Dvelop-Print men inom en modul upplever jag det inte som problemetiskt.
 

tobias.e

Aktiv medlem
En dator med ssd-disk snabbar upp LR. Jag bytte nyss till en beg mbp15" från 2014 och tycker det är hyffsad fart både på inläsning och rendering. Väldigt sällan/aldrig jag får badboll under pågående editering.

Man kan också optimera arbetsflöde och inställningar. Jag genererar tex 1:1 previews vid import. Då slipper jag vänta på den renderingen när varje enskild fil öppnas i editorn.

Sen är det ju högst subjektivt vad som är segt/acceptabelt och snabbt.
 

ajoe

Aktiv medlem
Vad har du för hårddisk, hur mycket RAM och hur stora är RAW-filerna?
13" MBP "Early 2011".

2,7 GHz i7, 8 GB 1333 MHz DDR3, Intel 3000 512 MB och 750 GB HDD.

RAF från Fujis 24 Mp-sensor är ungefär 50 MB.

Jag ska kanske poängtera att när jag väl håller på och justerar färgskalor eller vad det nu kan vara så går det inte besvärande långsamt, men å andra sidan gör jag ju bara en sak i taget, så det borde ju inte vara tungt.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Om du vill ha en quickfix trorjag att byte till Ssd-disk gör stor skillnad.
13" MBP "Early 2011".

2,7 GHz i7, 8 GB 1333 MHz DDR3, Intel 3000 512 MB och 750 GB HDD.

RAF från Fujis 24 Mp-sensor är ungefär 50 MB.

Jag ska kanske poängtera att när jag väl håller på och justerar färgskalor eller vad det nu kan vara så går det inte besvärande långsamt, men å andra sidan gör jag ju bara en sak i taget, så det borde ju inte vara tungt.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om SSD-tipset!

Har kört det på alla mina datorer sedan 2009 (förutom att enbart köpa nya med det, så har jag billigt och enkelt uppgraderat ett antal äldre modeller, och lite mer RAM, så lever de ett bra tag till).

Kan personligen inte tänka mig att gå tillbaka till mekanisk disk (i lagringssyften som t.ex. i NAS eller som Server är det annorlunda, men där kör jag flera snabba 7500-varvsdiskar med SSD-cache och samtidigt i RAID för ökad prestanda).

Att byta ut mekanisk disk till SSD (och utöka RAM i vissa fall) gör susen för många gamla datorer. Bra spartips för de som inte vill investera i helt ny dator, eller att kunna ha kvar den gamla i reserv som extradator (aldrig fel).
 

ajoe

Aktiv medlem
Det verkar som om det faktum att Lr är aktivt (men alltså inte gör något...) gör att allt annat i datorn segar och det blir badbollar här och där och det hade jag inte riktigt insett.

Mycket märkligt att så många menar att Lr är bra för att hantera och sortera stora mängder bilder samtidigt som det är så segt.
 

oXo

Aktiv medlem
Mycket märkligt att så många menar att Lr är bra för att hantera och sortera stora mängder bilder samtidigt som det är så segt.
Själv upplever jag inte någon seghet alls i LR CC, inga badbollar förutom när jag hoppar mellan riktigt stora mängder Raw filer från min 5DSR (55-60 MB per fil) och då är det ca 1sek när jag växlar till ny fil, om det är Raw filer nån någon av mina andra kameror med storlekar runt 25-30MB så finns ingen seghet alls utan allt flyter på hela tiden och då liggen ändå mina bilder på en extern mekanisk disk som sitter i en HDD docka kopplad till en USB port. Nu är inte min katalog så stor bara ca 100 000 bilder vilket kanske kan påverka.
 
ANNONS