|
|
#1 |
|
|
Lightroom gör mina bilder mörka
När jag expoterar mina bilder så blir de mörkare. Kolla ränken så ser ni. Jag använder sRGB
http://ladda-upp.se/data/hveloeconyjxjk |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Upplever också att JPG-bilder kommer ut mörkare, eller med högre konstrast. Har lärt mig att anpassa mig efter det, men det vore ändå intressant att veta varför!
|
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
kolla så att storlek och kvalitet ligger rätt till, jag fick det fenomenet att dom blev grå dassiga och så, som en av dina bilder ljusare på "huden". testa att köra högsta kvalitet och att den inte blir begränsad, kommer inte ihåg om den var i kryssad från början eller inte.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Några punkter att checka upp:
- Om du har en skärm som visar högre färgomfång än bara sRGB, kolla att visningsprogrammet är färghanterat. - Testa softproofingen i LR. Ställ in sRGB och i histogrammet uppe till höger, och se hur mycket bilden ändrar i färg. Lägg gärna på varningarna så du ser vad som eventuellt faller utanför sRGB:s färgområde. För övrigt så har jag märkt att då jag jobbar med den mörkgråa standardbakgrundsfärgen har jag en tendens att göra bilderna för mörka. Jag måste hålla ett extra vakande öga på histogrammet för att det ska bli rätt, speciellt på bilder som ska innehålla mycket "vitt", t.ex. snö. Jag kör fortfarande med samma bakgrundsfärg men kanske borde byta.. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Läst lite om nå liknande på några andra ställen , men säger inte det har att göra med exact detta.
Men i många fall så handlar det om själva kamerakalibreringen och Lightroom's val av profil som standard (dvs adobe standard blir valt , och inte kamera profilen man haft inställd) på bilden , men som sagt kanske inte alls har att göra med detta men det är en tanke iaf och går fort att testa :) Mvh Johan |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX