Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya kompakta 300 f/4 PF VR+ konverter VS 200-500 f/5,6 VR + konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

lggo

Medlem
Har under dagen fått lite tips inför en resa till Sydafrika.

För att få lite mer kött på benen inför en eventuell nyinvestering ställer jag kort och gott frågan om vilken kombo som är bäst och varför?

300 f/4 PF VR+ konverter VS 200-500 f/5,6 VR + konverter

Givetvis kan man fråga efter olika saker.
Bästa bildmässiga resultat, bäst ur resesynpunkt eller bästa totalkombon.

Jag är öppen för alla inputs!

/ Lasse
 

sears

Aktiv medlem
Har under dagen fått lite tips inför en resa till Sydafrika.

För att få lite mer kött på benen inför en eventuell nyinvestering ställer jag kort och gott frågan om vilken kombo som är bäst och varför?

300 f/4 PF VR+ konverter VS 200-500 f/5,6 VR + konverter

Givetvis kan man fråga efter olika saker.
Bästa bildmässiga resultat, bäst ur resesynpunkt eller bästa totalkombon.

Jag är öppen för alla inputs!

/ Lasse
Jag har en teleconverter TC 1.4 III och har gått från 200-500 till 300:an just för att få bättre skärpa i bilderna. Fotar mycket natur och framför allt fåglar. Där spelar 300:an också roll då auto fokusen är snabbare. Sedan får man inte glömma att med en TC 1.4 så hamnar du på bländare F8 med 200-500 objektivet.

Men det finns alltid för och nackdelar. Kolla på detta klipp så får du kanske en lite mer uppfattning.

200-500 vs 300
https://www.youtube.com/watch?v=l1obqCxg52Q
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag hade tidigare 200-500, en trevlig glugg. Jag har nu bytt till den nya löjligt smidiga 300, den ger fantastiska resultat även med 1,4 extender. Med 1,7 extender ger den fortfarande riktigt bra resultat.
Största fördelen är nog ändå att den fasta 300 är så lätt och smidigt samt inte alls iögonfallande.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt något av de två objektiven, så jag kan inte jämföra dem. Men på safari är möjligheten att zooma värd mycket, imho. Att byta brännvidd eller ta av/sätta på en TC finns det ofta inte tid för.
 

lggo

Medlem
Jag hade tidigare 200-500, en trevlig glugg. Jag har nu bytt till den nya löjligt smidiga 300, den ger fantastiska resultat även med 1,4 extender. Med 1,7 extender ger den fortfarande riktigt bra resultat.
Största fördelen är nog ändå att den fasta 300 är så lätt och smidigt samt inte alls iögonfallande.
Intressant! Vad fick dig att gå ifrån 200-500? Ångrar inte dig?

/ Lasse
 

lggo

Medlem
Jag har en teleconverter TC 1.4 III och har gått från 200-500 till 300:an just för att få bättre skärpa i bilderna. Fotar mycket natur och framför allt fåglar. Där spelar 300:an också roll då auto fokusen är snabbare. Sedan får man inte glömma att med en TC 1.4 så hamnar du på bländare F8 med 200-500 objektivet.

Men det finns alltid för och nackdelar. Kolla på detta klipp så får du kanske en lite mer uppfattning.

200-500 vs 300
https://www.youtube.com/watch?v=l1obqCxg52Q
300:an verkar onekligen oerhört smidig och just smidigheten lockar enormt!
Räcker den till fågel med TC 1.4 III?

/ Lasse
 

sears

Aktiv medlem
300:an verkar onekligen oerhört smidig och just smidigheten lockar enormt!
Räcker den till fågel med TC 1.4 III?

/ Lasse
Jag har haft min i ett par veckor och jag tycker den räcker till helt klart.
Behöver du beskära bilden så är den bra mycket skarpare än 200-500:an.
Även med TC.

Det upplever jag i alla fall.
 

lggo

Medlem
Tack...

...för alla tankar och inputs!

Det var ett svårt val, men i dag beställde jag ett 300 f/4 PF VR till riktigt bra pris på Rajala.

Än en gång tack för alla inputs!


/ Lasse
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt något av de två objektiven, så jag kan inte jämföra dem. Men på safari är möjligheten att zooma värd mycket, imho. Att byta brännvidd eller ta av/sätta på en TC finns det ofta inte tid för.
Dessutom mer risk för att få in damm, om man behöver byta optik ofta.
 

lggo

Medlem
Dessutom mer risk för att få in damm, om man behöver byta optik ofta.
Hade stora funderingar kring detta, men jag fastnade för det lilla och smidiga formatet på 300:an.
Kör jag dessutom med 2 eller 3 hus kan jag ha bra spridning på brännvidderna.
Familjen får hjälpa till och bära lite...
 
ANNONS