Annons

Ställa in WiFi på EOS 5D Mark IV (trådläs surfpunkt)

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

Äntligen är jag ägare till en EOS 5D Mark IV. Nu vill jag ställa in WiFi så att funktionen enligt nedan.

Jag vill kunna skicka bilder från kameran till mobilen på stan genom att använda mobilen som modem (trådlös surfpunkt via 3G/4G). Detta gick ypperligt med min G3 X. Men nu kommer jag inte ihåg hur tusan jag gjorde.

Jag har googlat lite samt läst i manualen men blev tyvärr inte klokare av det.

Mobilen är en Nexus 6P.

Tack för tips

Daniel
 

David F Stop

Aktiv medlem
Jag äger inte en Canon 5D Mk IV utan an annan kamera med wifi och med min är det kameran som skarpar wifi nätet. Mobilen kopplar upp sig till det nätet kameran skarpar. Mobilen ska inte fungera som en 'hot spot'. Så sätt på kamerans wifi och sen wifi på mobilen odh ser om den dyker upp i listan. Det kommer nog behöver skriver in nåt kod som kameran generarar skulle jag tro.
Det kan vara så att du behöver följande appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.co.canon.ic.cameraconnect
Good luck
 

dsa1979

Aktiv medlem
Jag äger inte en Canon 5D Mk IV utan an annan kamera med wifi och med min är det kameran som skarpar wifi nätet. Mobilen kopplar upp sig till det nätet kameran skarpar. Mobilen ska inte fungera som en 'hot spot'. Så sätt på kamerans wifi och sen wifi på mobilen odh ser om den dyker upp i listan. Det kommer nog behöver skriver in nåt kod som kameran generarar skulle jag tro.
Det kan vara så att du behöver följande appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.co.canon.ic.cameraconnect
Good luck
Tack David, jag fick det att fungera.

Mvh
Daniel
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag äger inte en Canon 5D Mk IV utan an annan kamera med wifi och med min är det kameran som skarpar wifi nätet. Mobilen kopplar upp sig till det nätet kameran skarpar. Mobilen ska inte fungera som en 'hot spot'. Så sätt på kamerans wifi och sen wifi på mobilen odh ser om den dyker upp i listan. Det kommer nog behöver skriver in nåt kod som kameran generarar skulle jag tro.
Det kan vara så att du behöver följande appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.co.canon.ic.cameraconnect
Good luck

Fast om inte mobilen är hot spot tappar man ju internetförbindelsen. För inte finns det väl ett 4G modem i kameran??

Petter...
 

dsa1979

Aktiv medlem
Fast om inte mobilen är hot spot tappar man ju internetförbindelsen. För inte finns det väl ett 4G modem i kameran??

Petter...
Det är precis det jag undrar över. Hur tusan kan det fungera utan att mobilen agerar Hot Spot? Det står alltså Ansluten/Inget internet men ändå går det att skicka bilder från kameran till mobilen samt använda remote shooting. Jag använder alltså inte mobiltelefonen som Hot Spot. Kan någon försöka att förklara hur det hela fungerar?

Mvh
Daniel
 

Hankki

Aktiv medlem
Det är precis det jag undrar över. Hur tusan kan det fungera utan att mobilen agerar Hot Spot? Det står alltså Ansluten/Inget internet men ändå går det att skicka bilder från kameran till mobilen samt använda remote shooting. Jag använder alltså inte mobiltelefonen som Hot Spot. Kan någon försöka att förklara hur det hela fungerar?

Mvh
Daniel
Det är ju kameran som startar ett eget nätverk och telefonen är kopplad till det nätverket så då fungerar det att sända mellan kamera och mobil. Samtidigt blir du av med internetanslutningen i telefonen eftersom du inte kan vara kopplad med 4G samtidigt som wifi är igång.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har inte nämnda kamera, men kikade i manualen på nätet. Det verkar ju som att man kan ansluta till wi-fi nät. En mobil wi-fi hotspot är i den meningen ett helt vanligt wi-fi nät, så varför skulle inte det funka?

Hur appen i mobilen seda uppför sig är en annan fråga, men det borde ju också funka. Tycker man.

Petter...
 

Hankki

Aktiv medlem
Fick mitt wifi kort idag och det gick mycket smidigt att koppla ihop kameran med telefonen. Två kopplingsalternativ.
Direkt kamera->telefon så står kameran för nätet som telefonen kopplar till och samtidigt tappar man internet :-( men det går ju snabbt att koppla bort wifi i telefonen så har man ju 4G.
Via nätverk så måste både kamera och telefon kopplas till samma nätverk så telefon hotspot fungerar inte eftersom telefonen då inte är kopplad med wifi till något nätverk. Hur det arbetar om man har två mobiler måste jag testa i morgon, en som står för hotspot och den andra med appen. Då borde man ju ha internet i app-mobilen.
Man kan snabbt välja bild-er att ladda till telefonen och snabbt går överföringen.
Fjärrstyrning fungerar också smidigt och man kan ändra slutare, bländare, iso, AF modell (typ live view), drive och köra fokus manuellt om man vill.
 
ANNONS