Annons

Nikon D3s AF-ON problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Hej, har precis fått hem en begagnad D3s, som är underbar i allting förrutom ett smärre problem, AF-on knappen på den vertikala sidan fungerar inte alls verkar det som, medans den övre af-on knappen fungerar precis som den skall. Har diskuterat med Nikon Chatt support, rotat igenom menyn, Anpassade inställningar - AF - a10 - vertikal AF-on inställning, spelar dock ingen roll ifall den inställningen är på "AF-ON" eller "same as AF-on", fungerar inte oavsett. Så enligt Nikon är det trasigt och jag måste skicka in på reparation vilket de inte ens säga en ungefär summa på hur mycket det kommer kosta, bara undersökningen kostar 600kr.

Så frågan är ifall någon haft erfarenhet av samma problem, ifall jag kan lösa det själv, ifall det är nåt annat i menyn som spökar, och vad det kan kosta att få det reparerat. Ifall den går att få reparerad på något billigare håll än Nikon Solna vore det ju bra det med.
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Nja, enligt dem så är ju 600kr endast för undersökning så de hade väl tagit en hundring för de extra slitet av att göra det ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, enligt dem så är ju 600kr endast för undersökning så de hade väl tagit en hundring för de extra slitet av att göra det ;)
Numera tror jag att Nikons service är lite mer kundvänlig än Canons, men jag har en anekdot från några år sen när jag hade lyckats tappa en Canonkamera i golvet så spegeln inte ville fällas ner. Åkte till Canons serviceställe i Solna (tror jag) och knatade upp till receptionen.

Förklarade problemet och förväntade mig att bli upplyst om undersökningskostnaden. Receptionisten tog kameran, tittade lite på den och petade till spegeln med ett finger så att spegeln hoppade ner. Sen tryckte han på avtryckaren ett antal gånger för att se om kameran fungerade, vilket den gjorde. Tack, vad kostar det, sa jag, men det kostade förstås ingenting. Receptionisten var ju inte kamerareparatör. :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag köpte ett batterigrepp till min Nikon och satte i 4 AA-batterier.
Funkade inte alls varvid jag trodde att detta billiga skit var just skit.
Hör och häpna....efter ca tre veckor så satt jag och pillade med greppet och upptäckte
ett fack för två batterier till på undersidan!! Ehhh...skämmigt kan jag släppa , men det bjuder jag på. I med två friska och helt plötsligt fungerade greppet som det skall.
Ibland får man hjärnsläpp...så är det bara.

/Idiot
 
ANNONS