Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df, byta mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravanders

Aktiv medlem
Har bytt på min D700 och bortsett från att jag fick pillra dit shims för att få det bra så var det väldigt lätt att få bort och dit mattskivan. Det är som en liten böj på bygeln som håller den på plats där man får bra tag med verktyget som Katzeye skickade med. På Df:en verkar bygeln vara helt rak. Jag antar att man får försöka få tag i den ungefär på samma sätt men skulle gärna höra om någon gjort det här?
 

Gravanders

Aktiv medlem
K 3, då tror jag att det blir som min gamla FM. Det känns tryggt. Jag fick svar ifrån focusingscreen och de måste tydligen göra i ordning skivan: "Focusing screen need made in 10 work days completed." Så man får ha lite tålamod.
 

PMD

Aktiv medlem
Det blir en lång och spännande väntan. :)

Berätta gärna hur det gick när du har bytt skivan.
Gärna med en Youtube-video ...

Jag hade lagt planerna på mattskivebyte på is eftersom det går rätt bra att fokusera med gröna pluppen (och jag använder mest AF-objektiv ändå), men det blir nog bättre med en riktig fokuseringsskiva med mikroprismor och/eller snittbild.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Skivan kom, sent omsider. Med följde pincett, fingerkådisar, ett litet verktyg för att pilla loss bygeln och ett par plastshims. Jag valde att göra som tidigare; tjyvlåna hustruns bästa pincett och klä med eltejp för att få bra grepp utan att repa eller slinta. Jag använde också den lilla gaffeln jag fått med tidigare Katzeyeskiva istället för det lite klumpigare verktyget som följde med den här skivan. Det gick faktiskt lika lätt som förra gången, men det är alltid nervöst. Jag har nu bytt på D700, D90 x 2 och den här Df:en, samtliga har gått bra och man gör precis likadant. Skillnaden med Df:en är att den lilla böjen på bygeln som håller skivan inte syns så tydligt, men den är på samma ställe, lite till vänster om mitten (från mig räknat, kameran är uppochner på bilden). Man siktar alltså in sig på utbuktningen på bygeln med verktyget och trycker ner och ifrån sig, väldigt försiktigt. Rätt som det är så ploppar bygeln loss från haken i mitten och fjädrar upp lite grann ("upp" är också från mitt håll, inte ur kamerans synvinkel). Sedan är skivan fri och man kan försiktigt ta i den lilla piggen som sticker ut och lyfta ut den. Lämpligtvis lägger man den direkt i en skyddande påse. Under min skiva låg ett tunt kopparfärgat shim som jag lät ligga kvar. Sedan monterar man omvänt, tar den nya skivan i den lilla tappen (och tänker på att den är vänd åt samma håll som den gamla), och lägger den på plats. Skakar lite, om det behövs, så att den kommer rätt. Försiktigt trycker man sedan ner bygeln tills den fäster. Jag tror att jag haft tur och fokus med snittbilden verkar stämma med gröna pricken, så jag tror inte jag behöver lägga i eller ta bort några shims. Att tänka på: var pigg, utvilad och nykter när du gör det här. Då ska det inte vara några problem. Skickar med några halvtaskiga bilder.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Tack för redogörelsen!

Det måste väl vara bäst att ha kameran upprätt medan man lossar bygeln så att den faller neråt? Proceduren tycks vara rätt lik den man använde på Olympus OM-kameror, men där var det förstås supportat av tillverkaren. Jag bytte några gånger på OM-1 och OM-2.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Nä, det går bättre att ha den uppochner, annars är det svårt att se och man riskerar också att skivan ramlar ut när bygeln släpper.
 
ANNONS