Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a99II - Fakta och erfarenhets-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Autofokus med nya A99

Har nu fortsatt att bekanta mig med A99 II och Tamron 150-600, som inte jobbar med hybridsystemet, utan endast med "den gamla autofokusmodulen", samma som i A77 II.
Min uppfattning är att den är minst lika snabb som A77 II, och det viktigaste är ju nu att bara välja rätt styrning.
Flygande fågel, där inga grenar i buskagen är i vägen. Välj "Brett fokusområde". Snabbt och säkert. Blåmesar inne i buskaget, lite knepigare, "utökad punktsökning" fungerade jättebra för mig. Gärna med DMF-inställningen, som gör att man kan fixa sista millimetern manuellt.
Jag känner mig säker på att jag gjort "ett bra köp", då jag nu kan använda mina invanda relativt billiga objektivsamling.
Var på ett besök i Täby kyrka igår, och fotograferade mitt Vario Sonar T 24-70. Alla bilderna med ISO 6400 i decembermörkret. Här är det stora lyftet. Inga sönderbrusade bilder. Samma gäller för mina fågelpromenader. Korta slutartider, och användbara bilder med "acceptabelt" brus.
Lägger upp några bilder från Stockholms Ström, som visar att autofokusen på mitt Tamron jobbar på rätt sätt.
I fortsättningen lägger jag upp bilderna på SONY ÖVER AXELN.
 

Bilagor

Grimmer

Aktiv medlem
Svar från inlägg i tråden "Allmäna spånerier om Sony och annat":
Hur sköter sig EVF på A99II.
Jag har jämfört med sökaren i A99 och A99II är större men framförallt mycket ljusare samt även kontrastrikare. Jag jämförde tyvärr inte uppdateringshastigheten men utan att jämföra med någon annan EVF så ser jag inga som helst problem med uppdateringshastigheten.
När jag jämför med A850 så känns dess OVF liten(!) och mörk så fort det inte är dagsljus. Dock har A850 en skarpare sökare men den fördelen försvinner snabbt så fort ljuset tryter.
Glasögonbärare kan ha problem att se hela bilden. Lite synd, det känns som om de som designar inte alltid tänker på det. Dock inget ovanligt fenomen bland kameratillverkarna.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att det lät för bra för att vara sant det där med ISO-lös fotografering. Men nu har jag provat och det fungerar! Jag underexponerade en bild med 5 EV och framkallade i Camera RAW med +5 EV och det fungerade fullt ut. Jag fotade med ISO 800 så resultatet borde bli ISO 51200 och slutartiden är 41s så det var verkligen mörkt ute vilket heller inte är så positivt brusmässigt sett. Bilderna är nersamplade till 12Mpix och kameran är A99II.
Sonys 42Mpix-sensor rockar även med halvgenomskinlig spegel framför!
 

Bilagor

Dennis_foto

Aktiv medlem
Svar från inlägg i tråden "Allmäna spånerier om Sony och annat":
(..)
Glasögonbärare kan ha problem att se hela bilden. Lite synd, det känns som om de som designar inte alltid tänker på det. Dock inget ovanligt fenomen bland kameratillverkarna.
På Sony a57 kan man ställa in sökarbildens storlek, antingen att bilden ska fylla ut sökaren helt eller krympa lite i storlek så att glasögonbärare får lättare att se hela bilden.
Vet inte om denna inställningsmöjlighet (återfinns på a57 i samma meny där bl a Eye-Start AF och växling mellan Finder/LCD ställs in) finns hos fler sonykameror.

Det där lyftet med 5 EV imponerar sannerligen.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Dagens överraskning för mig när det gäller AF: Sony säger ju själva att man bara kan få deras utökade AF-område med deras egen original optik. Idag upptäckte jag att även ett av mina tredjepartsobjektiv stödjer den funktionen, Tamron SP AF Di 90mm macro (272E). Alla mina andra tredjepartsobjektiv begränsar AF till 79 punkter men inte detta. Läser jag in det i PhotoShop så tror det att det är ett Sony 100mm macro så jag antar att ID:t är samma och därför lurar kameran.
Man kan ställa in alla områden men om man går för långt ut i hörnen så hittar kameran tyvärr aldrig fokus. Jag antar att det beror på att objektivet egentligen inte är designat för att stödja funktionen från början.
Frågan är vilka fler tredjepartsobjektiv som beter sig som detta? Prova gärna och rapportera!
 

pic-tor

Aktiv medlem
Dagens överraskning för mig när det gäller AF: Sony säger ju själva att man bara kan få deras utökade AF-område med deras egen original optik. Idag upptäckte jag att även ett av mina tredjepartsobjektiv stödjer den funktionen, Tamron SP AF Di 90mm macro (272E). Alla mina andra tredjepartsobjektiv begränsar AF till 79 punkter men inte detta. Läser jag in det i PhotoShop så tror det att det är ett Sony 100mm macro så jag antar att ID:t är samma och därför lurar kameran.
Man kan ställa in alla områden men om man går för långt ut i hörnen så hittar kameran tyvärr aldrig fokus. Jag antar att det beror på att objektivet egentligen inte är designat för att stödja funktionen från början.
Frågan är vilka fler tredjepartsobjektiv som beter sig som detta? Prova gärna och rapportera!
A99II:s AF stöder också Tamron 24-70/2.8 med alla fokuspunkter. Dock inte Sigma Art 50/1.4 och 35/1.4.
 

equa

Aktiv medlem
För mig att jag läst om detta på DPR ang Tamronobjektivet. Konstigt nog finns det skruvdrivna objektiv som också ger hybrid-AF också dock inte med Minoltorna. Man kan ju hoppas på en FW-uppdatering men fan tro't. Får se hur det blir med A77III om det kommer nån.
 

Grimmer

Aktiv medlem
För mig att jag läst om detta på DPR ang Tamronobjektivet. Konstigt nog finns det skruvdrivna objektiv som också ger hybrid-AF också dock inte med Minoltorna. Man kan ju hoppas på en FW-uppdatering men fan tro't. Får se hur det blir med A77III om det kommer nån.
Jag tror att det finns problem med vissa konstruktioner och att Sony därför aldrig kommer att släppa den funktionen fritt. Det märks ju tydligt på mitt Tamron 90 att den har uppenbara problem med utökad fokus i kanterna. Detta trots att objektivet är skarpt redan på full öppning. Kan det vara nåt i drivlinan eller nåt problem som Sony kompenserar för i nån tabell i kameran?

Även om Sony låter användarna bestämma med en varning om att det troligtvis inte kommer att fungera bra, så kommer det alltid att finnas de som inte förstår varningen och gnäller högljutt på nätet = dålig publicitet. Om man däremot skulle kunna lura systemet på något sätt så är man ju fullt medveten om att det kanske inte blir så bra alla gånger. Det vore väldigt trevligt att göra det på mina gamla Minoltor. Men det blir nog inte lätt för att det är väl hårdkodat i objektivets chip.
 

equa

Aktiv medlem
Jo, "nåt med chipet" har jag också sett och att det skulle vara enormt tidsödande att ta fram ett protokoll för varje objektiv. De flesta på DPR verkar ändå nöjda med autofokusen (utan hybridfunktionen) på de gamla skruvdrivna pärlorna. För min del avvaktar jag att uppgradera då mycket talar för en kommande A77III och om inte, ett 400 mm f4 FE men det blir väl svindyrt eftersom det är Sony. Dessutom har AF med långa objektiv hittills med spegellöst varit något avverka vågspel. Kul ändå att A-mount fått en renässans. :)
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Två månader med A99 II.
Precis hemkommen från en vecka i Prag och Cesky Kromnov.
Inför en resa kommer ju ständigt frågan vilka objektiv är ”rätt för mig”. Jag har det fantastiska Vario Sonar 24-70 T. Borde ha varit rätt – men nej. Ratat på grund av vikten. Tog med Sony 28-75 SAM i stället. Skruvdrivet, men väldigt fin optik. Kan bara konstatera att det gör ett fantastiskt jobb, och samtliga bilder med perfekt skärpa. Det lättare objektivet gör att kameran är lättjobbad och lätt att ta med i en liten axelremsväska. Jobbar fint med det nya hybridsystemet för autofokus. SAM-objektivet är 429 gram lättare (nästan halva vikten), och därmed mycket mer manöverbart vid fotpromenader.
Betr. Hybridsystemet. Min gamla trotjänare Tamron 18-270, som funkar i crop-läget och tänder upp hybridfunktionen i kameran. Gjorde en vild chansning och köpte ett Tamron 28-300 fullformat på Tradera, men se- den tände inte hybridfunktionen. Den fick bli hemma för senare övningar i vår.
I övrigt kan jag inte säga annat än att A99 II blir man förälskad i. Den höga upplösningen gör ju att man kan göra utsnitt intill ”det omöjliga”, och lågljusegenskaperna är otroliga.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Bertil, hur är autofokusen på ditt 28-75 SAM? Jag har hört att den låter en massa och är långsam. Har lite svårt att tro att det är riktigt så illa.
Sen är jag nyfiken på hur du upplever kantskärpan på 28mm F4. Stämmer den här bilden från Cyberphoto överrens med ditt ex? Bussskylten till höger...
https://www.cyberphoto.se/bildexempel/sony2875/DSC01645.JPG

Jag tycker som du att vikt är ett hinder men vill ändå ha 2,8 som största bländare.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Bertil, hur är autofokusen på ditt 28-75 SAM? Jag har hört att den låter en massa och är långsam. Har lite svårt att tro att det är riktigt så illa.
Sen är jag nyfiken på hur du upplever kantskärpan på 28mm F4. Stämmer den här bilden från Cyberphoto överrens med ditt ex? Bussskylten till höger...
https://www.cyberphoto.se/bildexempel/sony2875/DSC01645.JPG

Jag tycker som du att vikt är ett hinder men vill ändå ha 2,8 som största bländare.
Jag har flera "prime"-gluggar, bl.a. Sigma 35 1,4 Art, och har lärt mig att på öppen bländare så blir skärpedjupet extremt kort. Jag har inga aktuella bilder på SAM 28-75 med det problemet du pekat på. Jag tar med mig objektivet på dagens promenad, och återkommer senare. Objektivet är snabbt, och surrar något, men jag kör väldigt lite video, så det är inget problem för mig. Men som sagt var, oskärpan i ytterkanten kan mycket väl bero på att föremålen inte ligger i fokus.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Liten test medSAM 28-75

Bertil, hur är autofokusen på ditt 28-75 SAM? Jag har hört att den låter en massa och är långsam. Har lite svårt att tro att det är riktigt så illa.
Sen är jag nyfiken på hur du upplever kantskärpan på 28mm F4. Stämmer den här bilden från Cyberphoto överrens med ditt ex? Bussskylten till höger...
https://www.cyberphoto.se/bildexempel/sony2875/DSC01645.JPG

Jag tycker som du att vikt är ett hinder men vill ändå ha 2,8 som största bländare.
Hej
Tog med objektivet på dagens promenad, och ställde ner bländaren till 2,8, bara för att kolla ytterlighetsgränsen.
Bilden från Tunnelbanan är jag rätt nöjd med. Bilden från Arsenalsgatan är en aning oskarp i högerkanten, likaså bilden från Dramaten. Det är ovanligt att jag ligger och kör med såväl vidvinkel som öppen bländare i maxläge, och då jag köpt objektivet med kraftig rabatt, så är jag ändå rätt nöjd.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att det finns problem med vissa konstruktioner och att Sony därför aldrig kommer att släppa den funktionen fritt. Det märks ju tydligt på mitt Tamron 90 att den har uppenbara problem med utökad fokus i kanterna. Detta trots att objektivet är skarpt redan på full öppning. Kan det vara nåt i drivlinan eller nåt problem som Sony kompenserar för i nån tabell i kameran?

Även om Sony låter användarna bestämma med en varning om att det troligtvis inte kommer att fungera bra, så kommer det alltid att finnas de som inte förstår varningen och gnäller högljutt på nätet = dålig publicitet. Om man däremot skulle kunna lura systemet på något sätt så är man ju fullt medveten om att det kanske inte blir så bra alla gånger. Det vore väldigt trevligt att göra det på mina gamla Minoltor. Men det blir nog inte lätt för att det är väl hårdkodat i objektivets chip.
Nu var det länge sedan jag fotade med Minoltasystem, men är ganska övertygad om att det har att göra med att Sony inte vill slå på funktionen om objektiven inte har rätt chip/firmware, eller om de inte kommunicerar med kamerahuset på något som Sony anser vara riktigt rätt sätt.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Sony A99 autofokus

Jag har haft min A99 II i 6 månader, och kan bara intyga att den har snabbt och säkert autofokus. När jag använder mina Sony-objektiv blir den s.k. hybridfokusen otroligt responsiv, och bibehåller skärpan när annat dyker upp och stör. Har tagit många fågelbilder som jag är mer än nöjd med. På Nationaldagen ville jag testa kameran på galopperande hästar, som rusar fram i 60 km/tim på kort avstånd. Ett intressant test med i stort sett enbart keepers. Bifogar några av dessa actionbilder.

//Bertil
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Snyggt, men det säger inte något alls om kamerans prestanda utan att vi vet hur bilderna är tagna.
 
ANNONS