Annons

A6300 FW-fix "Overheating issues" vid 4K video

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kom ju en ny FW-fix för A6300 för ett tag sedan (tydligen i augusti) som skulle fixa "overheating issues".

Jag kollade några filmer och här finns ett exempel där testaren påstår att felet är fixat . Kameran klarar i detta fall att filma i 4K i två timmar och 10 sekunder i 26 graders värme. Han byter batterier och minneskort i flygande fläng eftersom man ju bara kan köra kontinuerligt i 30 minuter p.g.a. andra restriktioner och logisk strypning som finns i stillbildskameror.

https://youtu.be/7qLGSFCpBEA

När han så testar i fullt solljus och mycket högre temperatur (vilket testaren kallar "unfair" så kroknar inte helt förvånande kameran redan efter sex minuter och frågan är om ju om det finns några standardiserade testvillkor man ska göra dessa test vid för annars blir det ju lite konstigt. Det är ju en viss skillnad att filma under mer naturliga temperaturer än exv. vid den soliga väggen på min sommarstuga en riktigt het sommardag för där har jag uppmätt över 50 grader förra sommaren när jag höll på att måla just den väggen.

Jag såg även en jämförelse mellan nya A6500 och A6300 där A6300 kroknade en bra bit innan videofilmen och testjämförelsen tog slut. Där undrar man ju verkligen om de faktiskt uppgraderat FW till den nya 1.10 som ska till för att lösa problemen i A6300.

Så frågan kokar ju ner till om problemet ska anses löst om man kan filma till synes utan avbrott annat än för kort och batteribyte i över två timmar i 26 grader Celsius. eller om man faktiskt istället ska tolka de sex minuter A6300 med ny FW faktiskt fixade i starkt solljus. Hur länge fixar A6500 i fullt solljus och samma villkor.

Jag kommer inte i närheten av dessa problem då jag aldrig hittills filmat riktigt långa sekvenser utan detta är mer en empirisk sak för att faktiskt veta hur det ligger till. Vilka krav ska man alltså ställa?

När kan en kamera anses inte ha "overheating issues" vid exv. 4K filmning? Vilka kriterier ska då vara uppfyllda?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har för mig att CIPA använder 23°C och 50% relativ luftfuktighet. När det gäller standarder brukar inte direkt solljus vara med som faktor då kontrollen över förutsättningarna går förlorad.

Så klarar kameran CIPAs förutsättningar (eller om branschen kanske även använder någon annan standard) utan att överhetta så är det kanske som det ska vara.

Snyggt av dem att lyckas hålla temperaturen nere så pass genom att optimera firmwaren (codecen?).
 

martinot

Aktiv medlem
Många som filmar/fotar på sommaren och solsemester söderut. En begränsning på max 23 eller 26 blir ju väldigt, just begränsande (iaf jämfört med vad man är van vid gällande en "normal" kamera).

Då blir det till att bara filma inomhus under sådana semestrar, och bara där AC fungerar väldigt bra.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Av en nyfikenhet läste jag manualen till 6300:an.

Där skriver man så här.

Omgivande temperatur: 20 °C
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (HD): Ca. 29 minuter
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (4K): Ca. 20 minuter

Omgivande temperatur: 30 °C
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (HD): Ca. 29 minuter
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (4K): Ca. 20 minuter

Omgivande temperatur: 40 °C
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (HD): Ca. 29 minuter
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (4K): Ca. 20 minuter

HD: XAVC S HD 60p 50M/50p 50M
4K: XAVC S 4K 24p 60M
Exakt hur länge det går att filma varierar beroende på temperaturen, inspelningsformatet och inspelningsinställningarna, samt kamerans tillstånd när inspelningen påbörjas. Om man komponerar om bilden ofta eller tar bilder efter det att kameran har slagits på, stiger temperaturen inuti kameran vilket medför att den möjliga inspelningstiden blir kortare.


Omgivande temperatur är omgivande lufttemperatur och dit brukar inte direkt solljus räknas.
Klarar kameran att spela in med 4K i 30 minuter i temperaturer lägre än 40C i skuggan så lever de upp till sitt åtagande om man spelar in i 60Mbit.
Att de inte lovar mera än 29 minuter i HD gissar jag på att kameran inte att klassad och tullad som videokamera.

Kan det vara så att det är en högre bitrate på 100Mbit som får din kamera att stanna i förtid?

Jag är imponera hur som helst.
Sonys X70 semipro 4K-uppgraderingsbara HD-videokamera klarar inte av högre bitrate än 60MBit i 4k för annars överhettar den då den har en prestandaprocessor men saknar fläkt.
Och det är en dyr semipro videokamera. Den har branschens lägsta bitrate. Till och med lägre än samtliga 4K-konsumentvideokameror vad jag vet.
Så värme och videoprocessorer är inte alltid en lek.
 

hornavan

Aktiv medlem
A6300 är den enda kameran som överhettat för mig. Jag bor sedan 20 år tillbaka delar av året i södra Israel där det är varmt och torrt. Jag har under åren haft med Canon, Panasonic, Olympus och nu senast Sony.
A6300 bråkade ofta och klagade bittert på överhettning, både i video och stillbildsläge. Den fick stanna i Arjeplog denna gång, istället har jag en Sony RX10 mk3 som hittills klarat ökenhettan utan klagomål. Den har också blivit en riktig favorit som överraskar med fantastisk kvalitet. Det går inte att överdriva/beskriva hur kul det är att ha med sig 24-600 mm överallt. Häromdagen zoomade jag in fullt i ett ökenlandskap och såg senare att jag hade fått en hyfsad bild på en örn i ett Acasiaträd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A6300 är den enda kameran som överhettat för mig. Jag bor sedan 20 år tillbaka delar av året i södra Israel där det är varmt och torrt. Jag har under åren haft med Canon, Panasonic, Olympus och nu senast Sony.
A6300 bråkade ofta och klagade bittert på överhettning, både i video och stillbildsläge. Den fick stanna i Arjeplog denna gång, istället har jag en Sony RX10 mk3 som hittills klarat ökenhettan utan klagomål. Den har också blivit en riktig favorit som överraskar med fantastisk kvalitet. Det går inte att överdriva/beskriva hur kul det är att ha med sig 24-600 mm överallt. Häromdagen zoomade jag in fullt i ett ökenlandskap och såg senare att jag hade fått en hyfsad bild på en örn i ett Acasiaträd.
Israel är ingen lek när det gäller värmen så det var därför jag åkte i april i år och det var perfekt. Har bott där ett år själv på 70-talet och det är inte bara i södra delen av landet det kan bli galet varmt. Även innanför murarna i Jerusalem kan det bli verkligt plågsamt. Döda havsområdet och ner mot Röda Havet och Negev måste också vara en utmaning med kamerahus som har svårt att tåla värmen.

En fråga: "Har du uppdaterat till FW 1.10 nu då? Kanske läge för ett nytt försök då.

Sen det här med att kameror nödvändigtvis ska vara svarta är ju verkligt korkat i sammanhang som dessa. A6000 fanns ju i en ganska trevlig blästrad aluminium variant. Undrar om A6300 finns i den "färgen" den med. Det vore kanske något att tänka på i så fall.

Jag skulle dessutom öppnat både batteriluckan och vikt ut spegeln från huset om jag fått problem.
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
Israel är ingen lek när det gäller värmen. Har bott där ett år själv på 70-talet och det är inte bara i södra delen av landet det kan bli galet varmt. Även innanför murarna i Jerusalem kan det bli verkligt plågsamt. Döda havsområdet och ner mot Röda Havet och Negev måste också vara en utmaning med kamerahus som har svårt att tåla värmen.

En fråga: "Har du uppdaterat till FW 1.10 nu då? Kanske läge för ett nytt försök då.

Sen det här med att kameror nödvändigtvis ska vara svarta är ju verkligt korkat i sammanhang som dessa. A6000 fanns ju i en ganska trevlig blästrad aluminium variant. Undrar om A6300 finns i den "färgen" den med. Det vore kanske något att tänka på i så fall.

Jag skulle dessutom öppna både batteriluckan och vika ut spegeln från huset om jag fick problem.
Jag har inte uppdaterat eftersom jag befinner mig i Eilat och kameran i Arjeplog, men det enda som funkade var att köra A/C i bilen på full sprut på kameran. Samma som i Arjeplog fast tvärtom på vintern.
Med denna gång följer också en silverfärgad Lumix GX80 och den visar inga överhettningproblem fast den är liknande spec som A6300.
PS: Bilden på örnen är kraftigt beskuren. Jag såg den inte i verkligheten-:)
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Av en nyfikenhet läste jag manualen till 6300:an.

Där skriver man så här.

Omgivande temperatur: 20 °C
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (HD): Ca. 29 minuter
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (4K): Ca. 20 minuter

Omgivande temperatur: 30 °C
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (HD): Ca. 29 minuter
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (4K): Ca. 20 minuter

Omgivande temperatur: 40 °C
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (HD): Ca. 29 minuter
Kontinuerlig inspelningstid för filmer (4K): Ca. 20 minuter

HD: XAVC S HD 60p 50M/50p 50M
4K: XAVC S 4K 24p 60M
Exakt hur länge det går att filma varierar beroende på temperaturen, inspelningsformatet och inspelningsinställningarna, samt kamerans tillstånd när inspelningen påbörjas. Om man komponerar om bilden ofta eller tar bilder efter det att kameran har slagits på, stiger temperaturen inuti kameran vilket medför att den möjliga inspelningstiden blir kortare.


Omgivande temperatur är omgivande lufttemperatur och dit brukar inte direkt solljus räknas.
Klarar kameran att spela in med 4K i 30 minuter i temperaturer lägre än 40C i skuggan så lever de upp till sitt åtagande om man spelar in i 60Mbit.
Att de inte lovar mera än 29 minuter i HD gissar jag på att kameran inte att klassad och tullad som videokamera.

Kan det vara så att det är en högre bitrate på 100Mbit som får din kamera att stanna i förtid?

Jag är imponera hur som helst.
Sonys X70 semipro 4K-uppgraderingsbara HD-videokamera klarar inte av högre bitrate än 60MBit i 4k för annars överhettar den då den har en prestandaprocessor men saknar fläkt.
Och det är en dyr semipro videokamera. Den har branschens lägsta bitrate. Till och med lägre än samtliga 4K-konsumentvideokameror vad jag vet.
Så värme och videoprocessorer är inte alltid en lek.
Det som står i manualen är väl kanske före uppdateringen av FW. Ibland är detta lurigt för det nämns ju inte alltid vilken FW man testat med. Kommer även ihåg KonicaMinolta D7D som fick skit i en del tester för 10 år sedan då seriebildtagningshastigheten inte nådde upp till utfäst nivå. I det fallet löste en uppgradering av FW kamerans problem med att fullt ut utnyttja SanDisk-minnenas fulla kapacitet. Efter uppgraderingen så blev det mycket bättre fart på kameran men det tog betydligt längre för testsiterna att uppdatera sina testresultat. Därför är det verkligt viktigt att man får veta under vilka premisser tester och jämförelser görs. Det gäller även kamerans relevanta inställningar förstås.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte uppdaterat eftersom jag befinner mig i Eilat och kameran i Arjeplog, men det enda som funkade var att köra A/C i bilen på full sprut på kameran. Samma som i Arjeplog fast tvärtom på vintern.
Med denna gång följer också en silverfärgad Lumix GX80 och den visar inga överhettningproblem fast den är liknande spec som A6300.
PS: Bilden på örnen är kraftigt beskuren. Jag såg den inte i verkligheten-:)
OK! Trevligt för dig! Jag var i Israel i början av april som sagt sist och längtar redan tillbaka men min fru vägrar åka "till det där landet", så jag får tyvärr åka själv när det nu kan bli.

Trevlig bild annars och kul story. Det är verkligt kul det där med all detalj som dagens kameror mäktar med. Det är ju därför det är en sådan bonus med verkligt högupplösande kameror och riktigt bra objektiv! Israel är faktiskt ett väldigt bra land för fotoupplevelser då det är väldigt litet med svenska mått mätt men trots det så finns det ett antal olika klimatzoner och väldigt varierande natur, historia och kulturliv att ta del av.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har inte uppdaterat eftersom jag befinner mig i Eilat och kameran i Arjeplog, men det enda som funkade var att köra A/C i bilen på full sprut på kameran. Samma som i Arjeplog fast tvärtom på vintern.
Med denna gång följer också en silverfärgad Lumix GX80 och den visar inga överhettningproblem fast den är liknande spec som A6300.
PS: Bilden på örnen är kraftigt beskuren. Jag såg den inte i verkligheten-:)
Skall själv ut och resa med just min GX-80 till ett lite halvvarmt område (har haft den ett bra tag, men tyvärr inte hunnit att mer än ta några testbilder).

Blir med ett superzoomobjektiv (för enkelhetens skull), kompletterat med en fast pankaka (20/1,7) när jag behöver något bättre ljus (eller kortare skärpedjup).

Nu är jag inte själv någon stor filmare (kommer nog även nu bli mest foton), men skall definitivt passa på att testa att filma lite i 4K (mest för att testa, och även se det tekniska resultatet - är så oerfaren på att filma att jag inte räknar med några estetiska kvaliteter).
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nån som vet var man kan ladda ner fw-uppgraderingen för A6300 som funkar med Windows.

den här sidan finns bara mac-version.

Får låna grabbens Mac-book i värsta fall, men lite konstigt är det väl?

Edit: Det har löst sig!
Av någon anledning syns inget om man klickar på "Visa Alla"-knappen i Chrome, men med IE så funkade det fint.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har uppdaterat firmware sedan länge i min A6300. Kollade själv hur länge den orkar i 4K-läge i går kväll och min kroknade efter knappt 30 minuter. Då kom det fram en en svart skärm på displayen som talade om att interna temperaturen var för hög.

När jag väntat i 10 minuter och körde igen så gick det en kvart innan det visades en liten orange fyrkant på typ 3-4 m2 men ingen svart skylt denna gång. Då vågade jag inte köra längre.

Jag ska testa vid tillfälle med öppen batterilucka och utdragen spegel.

Vid vanlig användning har jag aldrig vare sig före eller efter FW-uppdatering upplevt överhettning men det finns säkert de som kan råka ut för det fortfarande särskilt om det är varmt ute. 29 minuter vid 21 grader var alltså min kameras limit efter uppgradering, så bättre blir det nog inte men stäng spegel och stängd batterilucka.

Bra tips alltså att köra med utdragen spegel och öppen batterilucka.

Batteriet kändes faktiskt inte speciellt varmt märkligt nog då ju en del hävdat att det skulle vara en stor värmebov. Varmast var dock kameran i själva bottenplattan. Om man filmar kan det ju vara en ide att lätta lite på objektivet också kanske.

Jag undrar verkligen hur de förbättrat detta i A6500 för det är ju samma batteri och samma sensor. Känns ju inte som en hit om man bara skruvat upp brytpunkten för värmeavslag.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag undrar verkligen hur de förbättrat detta i A6500 för det är ju samma batteri och samma sensor. Känns ju inte som en hit om man bara skruvat upp brytpunkten för värmeavslag.
Med fw-uppgradering så är man ju begränsad i vad man kan åstadkomma. Att de säger att de "fixat" värmeproblemen i A6300 med ny programvara kan mycket väl vara bara bullshit och att de som du säger bara har ändrat varningströskeln osv.

A6500 är dock en helt ny kamera där de också haft möjlighet att påverka hårdvaran. Greppet t.ex. är ju större och de kan ju ha lagt in värmeavledningar i metall och kylning inne i kameran. Jag håller det för troligt att de har gjort just detta.


/Mats
 
ANNONS