Annons

XQD minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Eh ... Nej, CF-korten har väldigt definitivt inte kommit ikapp :)

Prestanda hos CF-kort har inte utvecklats på många år nu eftersom man sedan ett bra tag tillbaka uppnått de hastigheter som det kommunikationsprotokollet klarar av (i teorin max 133 Mbit/sek). Det är den begränsningen som den övervägande största orsaken till att man (som Nikon) växlat över mot XQD eller (som Canon ) till CFast-kort som ersättare till CF-kort.
Jag var i alla fall väldigt nöjd med mina XQD, snabbare än alla CF som jag jämförde med. Saknar XQD. Saknar kameran ännu mer.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag var i alla fall väldigt nöjd med mina XQD, snabbare än alla CF som jag jämförde med. Saknar XQD. Saknar kameran ännu mer.
Och XQD-korten har fortsatt att utvecklats och är idag ännu snabbare :)

Det tråkiga är ju annars att branschen drar åt två olika håll när det gäller ersättare för de gamla CF-korten: XQD som Nikon och Sony (i proffsvidokameror) använder respektive CFast som Canon och Phase One använder. Fortsätter man så så kommer vi användare få krångla med tre olika kortformat (SD, XQD och CFast) istället för som förr två (SD + CF). Plus att varken XQD eller CFast lär komma upp i stora volymer vilket lär göra bägge dyrare än om man lyckats enas om en standard ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fast nu är nog Cfast på väg ut, eftersom organisationen bakom formatet, CFA, lanserat ett nytt format: CFexpress. Som i princip är samma sak som XQD.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Fast nu är nog Cfast på väg ut, eftersom organisationen bakom formatet, CFA, lanserat ett nytt format: CFexpress. Som i princip är samma sak som XQD.
Ja CFast är med all sannolikhet redan dödad som du skriver. Det vi kommer att se är utfasningstiden för den under några år.
När sandisk väl kliver på xqd/cfe-tåget vet vi att det är på väg ut.

http://resourcemagonline.com/2016/10/the-cfast-vs-xqd-battle-is-already-over-stop-buying-cfast/68002/
 

Astacus

Aktiv medlem
Köpte nyligen en D500 med CyberPhotos "värdepaket" där det ingick ett 32GB XQD samt ett 32 GB SDHC och ett extra batteri. Tillägget för det paketet är strax under 2000:-
Använder XQD som "primärt" kort och SD-kortet är inställt som "backup-media", d.v.s. allt kopieras från XQD-kortet till SD-kortet. På så sätt utnyttjar jag den snabbare utläsningen vid fotograferingen men behöver bara ta ut SD-kortet till kortläsaren för att föra över bilder till datorn. Behöver då också bara ha ett enda XQD-kort.
Fungerar bra tycker jag och det finns ju heller inte jättemånga XQD-läsare att välja på. Har inte hittat någon läsare som kombinerar XQD med SD, finns det? (Gäller att komma ihåg att formatera bägge korten bara när bilderna är överförda till datorn)
Visst, jag utnyttjar ju inte max antalet bilder jag kan ta med de båda korten om jag istället skulle välja att SD-kortet tar över när XQD-kortet är fullt. Räcker för mig dock.
 

iSolen.se

Guest
Köpte nyligen en D500 med CyberPhotos "värdepaket" där det ingick ett 32GB XQD samt ett 32 GB SDHC och ett extra batteri. Tillägget för det paketet är strax under 2000:-
Använder XQD som "primärt" kort och SD-kortet är inställt som "backup-media", d.v.s. allt kopieras från XQD-kortet till SD-kortet. På så sätt utnyttjar jag den snabbare utläsningen vid fotograferingen men behöver bara ta ut SD-kortet till kortläsaren för att föra över bilder till datorn. Behöver då också bara ha ett enda XQD-kort.
Fungerar bra tycker jag och det finns ju heller inte jättemånga XQD-läsare att välja på. Har inte hittat någon läsare som kombinerar XQD med SD, finns det? (Gäller att komma ihåg att formatera bägge korten bara när bilderna är överförda till datorn)
Visst, jag utnyttjar ju inte max antalet bilder jag kan ta med de båda korten om jag istället skulle välja att SD-kortet tar över när XQD-kortet är fullt. Räcker för mig dock.
Varför vill du inte att det ska gå fort att läsa över bilderna till datorn? Det är ju en av fördelarna med XQD. Hade inget problem med kortläsarna, hade snabba USB3.

När kortet blir fullt måste du väl ändå ha ett till i fickan/väskan? Jag körde XQD+CF, CF inte som backup alltså, man märkte att XQD-blev fullt när kameran plötsligt blev långsammare på att skriva :)
 

Astacus

Aktiv medlem
Varför vill du inte att det ska gå fort att läsa över bilderna till datorn? Det är ju en av fördelarna med XQD. Hade inget problem med kortläsarna, hade snabba USB3.
Nja, det är inte så att jag inte vill läsa över bilderna snabbt till datorn, jag tycker dock att det går tillräckligt fort att läsa ett SD-kort med USB3. Inget tidskritiskt moment för mig alltså.
Däremot vill jag inte riskera att, vid fotograferingstillfället, bli begränsad av dålig överföringshastighet mellan kameran och minneskortet. Möjligen är detta ett teoretiskt problem eftersom D500:ans buffertminne klarar så mycket.
Sen kvarstår problemet som jag nämnde i mitt förra inlägg, jag har hittills inte hittat en kortläsare som kan hantera CF, SD och XQD. (Ja, jag använder samtliga kort-format med olika kameror) vilket skulle innebära att jag måste hålla mig med en separat läsare för XQD. Lite opraktiskt tycker jag.
 

Astacus

Aktiv medlem
När kortet blir fullt måste du väl ändå ha ett till i fickan/väskan? Jag körde XQD+CF, CF inte som backup alltså, man märkte att XQD-blev fullt när kameran plötsligt blev långsammare på att skriva :)
Såg inte din sista mening när jag svarade. Nja, jag behöver ju inte ha ett extra XQD-kort i fickan. När kortet blir fullt kan jag byta ut endast mot ett nytt SD-kort och formatera XQD-kortet och därmed "börja om från början".
 

iSolen.se

Guest
Såg inte din sista mening när jag svarade. Nja, jag behöver ju inte ha ett extra XQD-kort i fickan. När kortet blir fullt kan jag byta ut endast mot ett nytt SD-kort och formatera XQD-kortet och därmed "börja om från början".
Då ryker ju backupen men du kanske inte är efter extra säkerhet, du får t o m sämre säkerhet än normalt, du dubblar risken för skrivfel eftersom du går via två kort. Mer än dubblar risken, XQD-korten har högre kvalitet.

För mig låter det som du skaffar dig onödig administration, du tappar tid vid bytet och jobbar med ett kort som är sämre på flera sätt.
 

Astacus

Aktiv medlem
Då ryker ju backupen men du kanske inte är efter extra säkerhet, du får t o m sämre säkerhet än normalt, du dubblar risken för skrivfel eftersom du går via två kort.

För mig låter det som du skaffar dig onödig administration, du tappar tid vid bytet och jobbar med ett kort som är sämre på flera sätt.
Jo, det är riktigt, det är inte säkerheten jag är ute efter, bara den snabba överföringshastigheten.
Beträffande att dubbla risken för skrivfel, jo, så är det alldeles säkert men den risken känns ganska teoretisk. Har själv aldrig råkat ut för det hittills så jag är beredd att ta risken.
Tappar tid vid bytet? Korrekt, det gör jag. Fast jag vill minnas att jag får ut strax under 500 bilder på mina 32 GB (RAW + JPG) så det är inte jätteofta jag behöver byta.
 

iSolen.se

Guest
Jo, det är riktigt, det är inte säkerheten jag är ute efter, bara den snabba överföringshastigheten.
Beträffande att dubbla risken för skrivfel, jo, så är det alldeles säkert men den risken känns ganska teoretisk. Har själv aldrig råkat ut för det hittills så jag är beredd att ta risken.
Tappar tid vid bytet? Korrekt, det gör jag. Fast jag vill minnas att jag får ut strax under 500 bilder på mina 32 GB (RAW + JPG) så det är inte jätteofta jag behöver byta.
Inte jätteofta men kanske i ett kritiskt läge. Kör du med XDQ+SD kan du bara köra på och byta det fulla XDQ-kortet när saker lugnat ner sig, helt utan eldavbrott.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Varför vill du inte att det ska gå fort att läsa över bilderna till datorn? Det är ju en av fördelarna med XQD. Hade inget problem med kortläsarna, hade snabba USB3.

När kortet blir fullt måste du väl ändå ha ett till i fickan/väskan? Jag körde XQD+CF, CF inte som backup alltså, man märkte att XQD-blev fullt när kameran plötsligt blev långsammare på att skriva :)
Har du tips om en bra XQD-läsare?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja CFast är med all sannolikhet redan dödad som du skriver. Det vi kommer att se är utfasningstiden för den under några år.
När sandisk väl kliver på xqd/cfe-tåget vet vi att det är på väg ut.

http://resourcemagonline.com/2016/10/the-cfast-vs-xqd-battle-is-already-over-stop-buying-cfast/68002/
Intressant! Rent tekniskt känns de ju logiskt, PCIe-bussen känns mer framtidssäker i det långa loppet (även om SATA-bussen som CFast bygger på med råge överskrider våra behov just nu).

Men även om nya CFExpress får en annan formfaktor än XQD blir de ju kommunikationsmässigt kompatibla, vilket till exempel gör kortläsare enklare och det blir mycket enklare att bygga kameror som klarar bägge formaten. Har vi riktig tur kanske de rent av bygger CFExpess-kort med samma formfaktor som XQD och då blir de ju helt kompatibla.
 

Astacus

Aktiv medlem
Såg att den förstnämnda, kombi-läsaren, finns för 899:- på MediaMarkt. (En 5-hundring billigare än hos Scandinavian Photo, rejäl prisskillnad!).
Kanske ska skaffa en läsare trots allt då....:)
 

iSolen.se

Guest
Såg att den förstnämnda, kombi-läsaren, finns för 899:- på MediaMarkt. (En 5-hundring billigare än hos Scandinavian Photo, rejäl prisskillnad!).
Kanske ska skaffa en läsare trots allt då....:)
Det var bra, jag tror den kostar 999 normalt. Cyberfoto tex.

Skickade med två med min kamera, borde behållit en.
 
ANNONS