Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivtips till Sony A7 önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Hej, funderar på att skaffa en A7r lite längre fram eftersom jag vill ha en kompakt kamera med bra sökare och bildkvalitet. Till kameran är jag i första hand intresserad av ett kompakt och bra normalobjektiv som kostar högst 5000 kr i butik. Antingen ett zoomobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd på kring 50 mm. Vill gärna att det ska kunna generera snygg bakgrundsoskärpa förutom bra skärpa och naturliga färger. Är dock medveten om att man kanske inte kan få allt för det priset och då är det nog skärpan jag prioriterar. Vill helst ha autofokus men manuell fokus skulle kunna gå bra också, om det går bra att fokusera manuellt med kamerans hjälpmedel utan stativ? Fotar mest stillastående motiv som landskap och växter. Har ni några förslag?
 

Joakim88

Aktiv medlem
Köpte sony fe 50mm 2.8 macro för 5700kr och är supernöjd. Fungerar utmärkt till porträtt som landskap och superbra macro :)
 

Chasid

Aktiv medlem
Om du tänker köra manuellt fokuserad optik med adapter kan jag varmt rekommendera Carl Zeiss T* objektiv för Contax/Yashica. Jag har CZ T* 28/2,8 och 50/1,4 som jag använder när jag behöver maximal skärpa.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej, funderar på att skaffa en A7r lite längre fram eftersom jag vill ha en kompakt kamera med bra sökare och bildkvalitet. Till kameran är jag i första hand intresserad av ett kompakt och bra normalobjektiv som kostar högst 5000 kr i butik. Antingen ett zoomobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd på kring 50 mm. Vill gärna att det ska kunna generera snygg bakgrundsoskärpa förutom bra skärpa och naturliga färger. Är dock medveten om att man kanske inte kan få allt för det priset och då är det nog skärpan jag prioriterar. Vill helst ha autofokus men manuell fokus skulle kunna gå bra också, om det går bra att fokusera manuellt med kamerans hjälpmedel utan stativ? Fotar mest stillastående motiv som landskap och växter. Har ni några förslag?
Tips är att ha ett native FE-objektiv.
Sony FE 50/1,8
Detta objektiv har fått bra recensioner och har ljusstyrka F/1,8 och framförallt är det otroligt prisvärt för under 3000 kr. Letar man efter extremt sylvass skärpa så är det inte i absoluta toppskiktet, men betydligt bättre än den normalzoom som finns i den prisklassen, dvs. Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS, men det har ju ingen särskilt bra ljusstyrka heller. Andra zoomar typ 24-70/4ZA är inte heller bra och kostar det dubbla mot vad du tänkt dig och 24-70/2,8GM kostar över 20 000.

Ett vidvinkligare alternativ är Sony Zeiss Sonnar T* FE 35/2,8 ZA. Det är dock ett par tusen dyrare, men säljs väl i kit med A7r så det därmed blir billigare.

Manuellt alternativ som är riktigt skarpt och F/1,4 är Samyangs båda varianter.
Samyang 50/1,4 AS UMC - Manuell fokus
Samyang AF 50/1,4 AS IF UMC FE - Autofokus

Samyang är rätt nya med AF och av recensioner att döma så är inte AF så bra på detta än, me n bildkvaliteten är hög och det är ytterligare ett halvt steg ljusstarkare än Sony. Kostar dock ett par hundra utöver vad du tänkt dig.

Ett superbra objektiv som du efterfrågar är annars
Sony Zeiss Sonnar T* FE 55/1,8 ZA
Det kostar visserligen det dubbla, så det borde inte vara med här som ett alternativ, men det är ett superskarpt och mycket smidigt och trevligt byggt och passar kameran perfekt, så det får vara med som referens.

Mitt val skulle vara det första alternativet, Sony FE 50/1,8. Det har så lågt pris att det är ett enkelt och riskfritt val, så kan man sedan i lugn och ro fundera (och spara) vidare. Bildkvaliten med det på en A7r lär räcka väldigt långt.

Observera att jag har ingen FF E-mount själv, så det här är inte baserat på egen erfarenhet. Däremot har jag själv funderat i de banorna och tagit del av andras intryck och det här är den slutsats som jag kommit fram till.

Specialobjektiv med MF, andra märken med adaptrar osv är lite roligt, men kan leda till viss frustration, så det är något man enligt mig inte bör ha som enda alternativ, utan något man kan komplettera med i ett senare skede. En bra native ljusstark normal bör komma först och med det och dina egna preferenser stämmer Sony FE 50/1,8 in på pricken tycker jag.


/Mats
 

Stene_68

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Jo, ett dyrare kan också vara av intresse om det är riktigt bra. Kan tänka mig 85 mm brännvidd också om den ger snyggare oskärpa än 50 mm. Är mest det kortare skärpedjupet som gör mig sugen på FF.

/Sten
 

riddler

Aktiv medlem
Hej

Jag har köpt lite olika objektiv till min sony a7r2,

Sony 28 FE f2 är riktigt bra tycker jag, skarp, rätt snabb på att fokusera och mer "wellrounded" ligger på ca 3500kr, då har du både vidvinkel men ger fin bokeh om du zoomar in med fötterna. bättre än 35 mm f.2.8 som är dyrare.

Sen har jag 55 1.8zeiss som är fantastiskt bra, men den är runt 9000kr,
24-70 f4 är jättebra, snabb, men då får du lite sämre "bokeh" beror på hur du komponerar bilden.

Jag kan dock tipsa om sigmas converter mc 11, använder mitt canon 85 1.8 och det blir riktigt fina bilder! Snygg snygg bokeh!

Så hade jag varit du hade jag satsat på 28 f2 SONY går att få för 3000kr, köp sigma mc 11 för ca 2000kr, och så kan du köpa ett 50mm 1.8 för tusenlapp från canon, eller 85 1.8 för ca 2000kr begagnat.


Hej, funderar på att skaffa en A7r lite längre fram eftersom jag vill ha en kompakt kamera med bra sökare och bildkvalitet. Till kameran är jag i första hand intresserad av ett kompakt och bra normalobjektiv som kostar högst 5000 kr i butik. Antingen ett zoomobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd på kring 50 mm. Vill gärna att det ska kunna generera snygg bakgrundsoskärpa förutom bra skärpa och naturliga färger. Är dock medveten om att man kanske inte kan få allt för det priset och då är det nog skärpan jag prioriterar. Vill helst ha autofokus men manuell fokus skulle kunna gå bra också, om det går bra att fokusera manuellt med kamerans hjälpmedel utan stativ? Fotar mest stillastående motiv som landskap och växter. Har ni några förslag?
 

martinot

Aktiv medlem
Hej, funderar på att skaffa en A7r lite längre fram eftersom jag vill ha en kompakt kamera med bra sökare och bildkvalitet. Till kameran är jag i första hand intresserad av ett kompakt och bra normalobjektiv som kostar högst 5000 kr i butik. Antingen ett zoomobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd på kring 50 mm. Vill gärna att det ska kunna generera snygg bakgrundsoskärpa förutom bra skärpa och naturliga färger. Är dock medveten om att man kanske inte kan få allt för det priset och då är det nog skärpan jag prioriterar. Vill helst ha autofokus men manuell fokus skulle kunna gå bra också, om det går bra att fokusera manuellt med kamerans hjälpmedel utan stativ? Fotar mest stillastående motiv som landskap och växter. Har ni några förslag?
Just runt 50mm finns det rätt gott om alternativ för E-mount (det är gällande andra typer av optik som det kan finnas brister och luckor hos E-mount). Både MF och med AF. Du har fått ett par bra förslag i tråden, men det bästa är om du kan läsa lite tester och själv gå till en affär och testa.

Det är som sagt inte generellt något problem alls att finna flera bra fasta normalobjektiv för E-mount (problemen kommer snarare lite troligare när du eventuellt är ute efter något annat där det råkar finnas luckor i optikutbudet).

Däremot så skulle jag personligen inte kalla A7-serien för "kompakt", men det kanske är lite av en annan sak. Sedan gillar jag inte problemen med vibrationer pga. den dåliga slutaren som mk I har (borta i mk II, som jag isf. starkt hellre rekommenderar om du absolut måste ha just R-versionen).
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det blev en A7 och ett Samyang 85 1,4. Objektivet är inte direkt litet men bokeh:n är väldigt fin, se t ex test på Cyberphoto.se. 50 mm känns för nära 85 mm så nu skulle jag gärna vilja ha ett kompakt och bra fast objektiv på kring 30 mm. Zeiss Sonnar är säkert jättebra, men för stort och lite för dyrt. FE 28 verkar i stort sett bra, men kantskärpan är lite dålig enligt Cyberphoto. Kanske finns något liknande men lite bättre som man kan använda med adapter?
 

Znutt

Aktiv medlem
FE 28 verkar i stort sett bra, men kantskärpan är lite dålig enligt Cyberphoto.
Läte detta också. Men köpte den ändå. Jag hade 35/2,8 sedan innan då jag ville ha fiskögat till A7an :)
Tycker det presterade kanon. Är inte förvånad över Dxo test
https://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-FE-28mm-F2-mounted-on-Sony-A7R-II__1035
Tycker inte cyber har 100% rätt. Visst kunde det vara skarpare vid 2.0 men kanske inte till det priset. Och det är skarpare än det mindre vidvinkliga 35 vid 4 och uppåt. Ofta är ju centrumskärpan viktigast vid 2.0. ska man fota landskap kan man ju kör med mindre bländare.
Kan verkligen rekommendera 28. Bytte 35/2,8 som kom i paket med min A7 till cyberfoto då jag ej använde den efter 28ans antåg. Funkar ju bra på APC (även om E24 1,8 är underbar, saknar att jag sålt den)

Klart bästa jag köpt till A/ är 90 macro slår alla andra macron..... Gillar dock ej 100% "focuse by wire". Jag blir lite "lost" i snurrandet.....
 

Mikael Törnwall

Avslutat medlemskap
Det finns en massa alternativ. Mest uppenbart för den budgeten är en begagnad 35mm 2.8. Jag är väldigt nöjd med min. Kan du lägga ett par tusen till rekommenderas varmt Sony Zeiss 55mm 1.8. Skarpare än så är svårt att hitta, och ca 7500 beg.

Några manuella gluggar jag har som bör rymmas i budgeten
Zeiss Planar C/Y 50mm 1.7. Ett fantastiskt litet objektiv:
https://www.flickr.com/photos/mikaelsphotos/17038724082/in/album-72157651333561040/

Samyang 85mm, kan köpas för drygt 3000 nytt. Rena rånet:
https://www.flickr.com/photos/mikaelsphotos/31106983462/in/photolist-PoPqr5-L7QSQo-L7QUf7-CeN7U7-C6P2CF

Och en av mina manuella favoriter, Nikkor 50mm 1.2. En absolut klassiker som fortfarande tillverkas.
https://www.flickr.com/photos/mikaelsphotos/albums/72157660458311310

/m
 

Stene_68

Aktiv medlem
Kan verkligen rekommendera 28. Bytte 35/2,8 som kom i paket med min A7 till cyberfoto då jag ej använde den efter 28ans antåg. Funkar ju bra på APC (även om E24 1,8 är underbar, saknar att jag sålt den)
Tack för bra info. Men distorsionen ska vara rätt stor och jag fotar en del vid havet så jag vill ha rak horisont. Går väl att korrigera men då beskärs bilden så jag vill helst göra det så lite som möjligt. (En begagnad Sony 35mm skulle jag kunna tänka mig om den finns i butik med garanti.)

Såg att Canon har kompakta 24 och 28 mm med bra skärpa och låg distorsion. Funderar också på ett Irix 15 mm. Du eller någon annan kanske vet om ovanstående skulle funka bra på en A7:a och kan tipsa om bra och billig adapter?
 

Stene_68

Aktiv medlem
Har A7 problem med kantoskärpa på kraftiga vidvinklar? Har läst om det någonstans. Funderar på att köpa ett Samyang 14 mm om det fungerar bra till min A7:a.
 
ANNONS