Annons

Någon som testat Nikon D5600? (vs D750)

Produkter
(logga in för att koppla)

thegreus

Aktiv medlem
Canon-alternativ?

Finns ingen anledning att välja Nikon när han har Canon.
Välj en Canon o dela objektiv. Det är objektiven som kostar pengar inte husen.
Sätt ett klistermärke med ditt namn på din kamera.
Köp ett fint objektiv som ni båda är intresserade av att använda.
Jaaa, tål verkligen att tänkas på! Gaaah, det är så rörigt just nu.
Finns det några tips på vad jag kan tänkas titta på som bra Canon-alternativ?
 

thegreus

Aktiv medlem
"Faktarabbel" är blä - man kanske nödvändigt ;)

Jag tror att skribenten i länk nedan inte är en reklamgubbe från Fuji. Det han tar upp har jag sett ett otal gånger, dvs folk går från FF och tungvikt till Fuji.
Här på FS har t ex vår Flash Gordon har ju noga beskrivit vägen till Fuji.

Däremot absolut inte sagt att FF CaNikon inte duger, men i TS fråga tas upp storlek som en parameter.

Bäst är som sagts, gå till en riktig fotoaffär och kläm & känn..

http://www.fujirumors.com/fuji-x-t2-documentary-wedding-photography-now-can/

-J!
Tack för tipset!

Ja, jag kanske får bege mig till en fotoaffär och kolla in utbudet lite bättre. Men jag har erfarenhet av att bli bombad av en massa "faktarabbel" som inte säger mig särskilt mycket. Antar att jag MÅSTE bli mer insatt eftersom det är viktigt att förstå vad man håller på med, men det är så trist eftersom det endast är resultatet av fotandet - bilden (dess komposition, färg, ljus, kvalité, osv) - som spelar roll för mig.

Vill bara ha en kamera nu, redo att användas till fantastiska bilder och sköna upplevelser :)
 

SallyIV

Aktiv medlem
Tack för tipset!

Ja, jag kanske får bege mig till en fotoaffär och kolla in utbudet lite bättre. Men jag har erfarenhet av att bli bombad av en massa "faktarabbel" som inte säger mig särskilt mycket. Antar att jag MÅSTE bli mer insatt eftersom det är viktigt att förstå vad man håller på med, men det är så trist eftersom det endast är resultatet av fotandet - bilden (dess komposition, färg, ljus, kvalité, osv) - som spelar roll för mig.

Vill bara ha en kamera nu, redo att användas till fantastiska bilder och sköna upplevelser :)
Ja, du kommer att få höra att det skall vara FF och massor med pixlar. Det kan ge ett köp av en utrustning som altmer blir lämnad hemma "för stort, för tungt" och då kvittar den tekniska bildkvaliteten, otagna bilder är allltid svarta..

Gå till en riktig affär (var bor du?) och känn/provplåta, gör klart för dig om du vill ha meny- eller reglagestyrning (=Fuji) och köp nått som du kommer att vilja bära med dig en hel dag.

-J!.
 

thegreus

Aktiv medlem
Precis så får det nog bli!

Ja, du kommer att få höra att det skall vara FF och massor med pixlar. Det kan ge ett köp av en utrustning som altmer blir lämnad hemma "för stort, för tungt" och då kvittar den tekniska bildkvaliteten, otagna bilder är allltid svarta..

Gå till en riktig affär (var bor du?) och känn/provplåta, gör klart för dig om du vill ha meny- eller reglagestyrning (=Fuji) och köp nått som du kommer att vilja bära med dig en hel dag.

-J!.
Supertack för de kloka orden!
Ja, det får nog bli kombinationen av ett besök hos nån handlare och en rejäl funderare över vad jag egentligen har för behov. Jag kommer förmodligen att "leva ihop" med min kamera så det är viktigt att det känns rätt :)

Bor i Östergötland så jag ska nog kunna hitta nån vettig butik att besöka ;)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nya Fuji X-T20 som presenterades i dag skulle kanske kunna vara ett alternativ. Vettiga paketpriser hos flera handlare redan nu.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det framkommer inte behov av snabb följande autofokus som vid sport. Om sportfoto inte är ändamålet kan en sk spegellös systemkamera spara en hel del i storlek och även vikt. Den enda nackdelen som kvarstår då gentemot Nikon/Canon är att objektiven är nyare och därmed är de ffa dyrare på begmsrknaden än man ibland hittar hos Nikon/Canon.

Min favorit här är nog Fuji då objektivutbudet är större än för ffa Sony och d u ofta billigare. Objektivutbudet till Fuji är d u mycket större än till Sonys APS-C kameror med samma storlek på sensorn.

De nyare med 24mp är XT2/XT20/XPro2.

Man kan få bra priser på föregående XT1/XT10/XPro1/XE2 (s) - 16mp
 

PMD

Aktiv medlem
Om det är av intresse att låna makens Canonobjektiv så har ju Canon också en hyfsat kompetent spegelfri kamera (EOS M5) som kan vara värd att titta närmare på.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har inte full koll faktiskt men jag tror vi har båda varianterna, om jag inte är helt ute och cyklar. Tekniska fakta är som sagt inte min starka sida - för mig handlar fotandet mest om det konstnärliga och kreativa; om "bildseendet". Tekniken är det nödvändiga "onda" som behövs för att uppnå det resultat om jag önskar ;)

Vi har iallafall en Canon eos 1Ds (FF), 5D (FF) och en 20D (APS-C?), men alla har ett 10-tal år på nacken.
Vår 20D är liten och smidig men har inte riktigt den kvalitet på bilderna som jag önskar (och den har en hel del damm som måste redigeras bort). Alla kamerorna är som sagt gamla så jag tänker att de nya har utvecklats en hel del under åren som gått oavsett om jag väljer en FF eller en APS-C.

Men.. kanske bör jag titta på en ny Canon ändå.. Åh, vad svårt det ska vara, jag vill bara att bilderna ska bli riktigt snygga och att det ska vara praktiskt att både ha med kameran överallt och att hantera bilderna efteråt :)
Det finns som sagt flera system som kan passa beroende på vad och hur du fotar. Varför jag frågade var att, om du lovar din man att skaffa egen utrustning, så skulle du kanske få låna de en helg. Då kan du prova både ett APS-C-hus och ett FF-hus, och se skillnaden i sensorformat.
 

filip71

Aktiv medlem
På vilket sätt tycker du att det funkar bättre?
Fem anledningar varför jag tycker APS-C är bättre på makro än FF för mig.
Med APS-C sensor så får du en "brännviddsförlängning" (även om det inte är sant, men låt oss skippa den diskussionen) vilket i praktiken leder till att du kan få ett längre arbetsavstånd till levande kryp och därmed ökar chansen att krypet inte smiter under fotograferingen. Med större avstånd minskar risken att du skuggar motivet med själva objektivet.
Det andra är att man får väldigt korta skärpedjup vid makrofotografering och jag vill på mina insektsbilder ha så stort skärpedjup som det bara är möjligt. Med den mindre sensorn så får du i praktiken ett lite större skärpedjup än vad du skulle få (om du inte backar) med en FF.
Själv fotograferar jag makro i princip alltid med blixt och låga ISO så jag drar aldrig någon större nytta av den bättre dynamiken av en större sensor.
Med stora skärpedjup behövs ofta stora bländartal vilket leder till att smuts och skit på sensorn blir ett problem. Att rengöra en sensor (vilket jag gör själv flera gånger i månaden) på ett FF-hus är lite svårare än DX-hus eftersom schaktet i kamerahuset ner till själva sensorn är djupare.
Ett FF-hus har större spegel och låter/smäller mera än ett DX-hus vilket kan göra småkryp lite mer nervösa.
 

SallyIV

Aktiv medlem
..med åtminstone en Fuji kan man köra med elektronisk slutare, tyst och bra. Så länge motivet inte är t ex en snabb bil ;-)

-J!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fem anledningar varför jag tycker APS-C är bättre på makro än FF för mig.
Med APS-C sensor så får du en "brännviddsförlängning" (även om det inte är sant, men låt oss skippa den diskussionen) vilket i praktiken leder till att du kan få ett längre arbetsavstånd till levande kryp och därmed ökar chansen att krypet inte smiter under fotograferingen. Med större avstånd minskar risken att du skuggar motivet med själva objektivet.
Det andra är att man får väldigt korta skärpedjup vid makrofotografering och jag vill på mina insektsbilder ha så stort skärpedjup som det bara är möjligt. Med den mindre sensorn så får du i praktiken ett lite större skärpedjup än vad du skulle få (om du inte backar) med en FF.
Själv fotograferar jag makro i princip alltid med blixt och låga ISO så jag drar aldrig någon större nytta av den bättre dynamiken av en större sensor.
Med stora skärpedjup behövs ofta stora bländartal vilket leder till att smuts och skit på sensorn blir ett problem. Att rengöra en sensor (vilket jag gör själv flera gånger i månaden) på ett FF-hus är lite svårare än DX-hus eftersom schaktet i kamerahuset ner till själva sensorn är djupare.
Ett FF-hus har större spegel och låter/smäller mera än ett DX-hus vilket kan göra småkryp lite mer nervösa.
Schaktet till sensorn? Om du menar registeravståndet från fattning till sensor är detta samma för FF som APS-C om man använder en DSLR eftersom fattningen i grunden är samma (Canon EF/EF-S) eller identisk (övriga märken). Däremot kan det fria utrymmet bredvid sensorn vara lite större hos APS-C som kan underlätta lite.

Det är ännu lättare att rengöra spegellösa, även om de kanske lite lättare får damm på sig därför, eftersom sensorn blottas då kameran är avstängd (ingen risk att ett dött batteri får slutaren att åka ner på rengöringsverktyget och förstör slutaren) samt att registeravståndet är mycket kortare som gör att man kommer bättre åt sensorn för rengöring.
 

filip71

Aktiv medlem
Schaktet till sensorn? Om du menar registeravståndet från fattning till sensor är detta samma för FF som APS-C om man använder en DSLR eftersom fattningen i grunden är samma (Canon EF/EF-S) eller identisk (övriga märken). Däremot kan det fria utrymmet bredvid sensorn vara lite större hos APS-C som kan underlätta lite.
Jo, jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade inte djupare utan (relativt) trängre precis som du beskriver.

Det är ännu lättare att rengöra spegellösa, även om de kanske lite lättare får damm på sig därför, eftersom sensorn blottas då kameran är avstängd (ingen risk att ett dött batteri får slutaren att åka ner på rengöringsverktyget och förstör slutaren) samt att registeravståndet är mycket kortare som gör att man kommer bättre åt sensorn för rengöring.
Och här börjar det bli intressant! Vissa spegellösa hus har ännu mindre sensor än APS-C vilket borde vara ännu mera fördelaktigt för skärpedjupskontroll och avstånd till motivet men då börjar pixlarna bli små med allt vad det innebär. Jag har kommit fram till att (eller iaf för något år sedan så var) APS-C den bästa kompromissen mellan skärpedjup/arbetsavstånd och bildkvalitet/brus. Men det ändras ju med tiden till det bättre ... men även kravet på kvalitet från fotografen när denne utvecklas. ;-)

Nu vet jag att TS är intresserad av annat än makro, men jag nöjer mig att se kameravalet ur det perspektivet för där har jag nog mest att bidra med.
 

Arjan

Medlem
Jo, det är alltid ett kompromissande. Frågan är just vad jag ska kompromissa med.. ;).

Jag fotar väldigt mycket på min fritid men behöver verkligen ta ett rejält kliv framåt med min utrustning (erkänner att jag för tillfället mest fotar med mobilen av bekvämlighetsskäl och tidsbrist, trots att det finns ett antal gamla "tunga" Canon-kameror hemma som jag brukar låna av maken (men han tjurar över att jag "tar över" och sliter på hans grejor!) ). Lever med "blicken i kameran" och hittar ständigt motiv att fånga, men behöver skärpa till mig och ta fotandet till en betydligt mer seriös nivå! :) Fota på heltid och ha det som försörjning är min hemliga dröm och med ny, egen utrustning, hoppas jag på att kunna ta ganska stort kliv i den riktningen.

Just nu fotar jag mest naturbilder och en del porträtt och macro. Det jag behöver är att utveckla kvalitén och exempelvis kunna ta bilder "i farten" och i mörkare miljöer. Många frågar om de kan få köpa mina bilder, men min icke-existerande bildkvalitet håller inte för det just nu ;) Målet är att kunna ställa ut/sälja bilderna.

Det viktiga är att få till både kvaliteten och bekvämligheten. Jag behöver ha trådlös överföring till iphone/padda/dator för smidig hantering av bilderna (de gamla Canon-kameror som vi har har inget av detta) och en lätt utrustning som är praktisk att ha med sig ute. Jag kommer förmodligen att "leva med min kamera" så det är viktigt att det blir ett bra val! :)
På grund av vad du berättade om dina 'hemliga' drömmar så rekommendera jag tveklöst att satsa på fullformat. Du kommer aldrig att ångra dig även om du inte skulle satsa på foto längre fram för då har du alla fall en riktig bra kamera hemma som håller i många år framöver.
Om du skulle satsa längre fram då kommer du att byta ut din DX mot en FX ändå:).

Jag gick från Nikon D5100 till Nikon D700 förra sommaren samt började fota i RAW och det lyfte hela mitt fotandet. Men det betydde också många timmar med tutorials och bruksanvisningar för det finns så många inställningar hit o dit. Och det är nästan ett måste att lära sig ett redigeringsprogram om man fotar i RAW.

Lycka till:)
 
ANNONS