Annons

D7200 vs D500

Produkter
(logga in för att koppla)
Trist! ☹

Du kan dock trösta dig med att det alltid kommer regelbundet en massa bra både erbjudanden i butiker och kampanjer hos leverantörer (brukar också försöka hålla mig gällande dyrare inköp, och försöka passa på då).

Skall försöka komma ihåg att tipsa om när jag dyker på och ser något.


Det har löst sig, är nu lycklig ägare till en D7200
 

b-krantz

Aktiv medlem
Mitt habegär väcks inte alls vad det gäller D500. Det är fortfarande en DX.
En D4s hyfsat beg är mycket dyrare och dessutom så växer habegäret betydligt om vi snackar D4s.
Ditt habegär är väl din ensak.
Men har man samlat på sig en hel drös med bra objektiv är det lockande att kunna använda dem med den kamera man köper.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Läste senaste numret av NPhoto, där labresultat presenterades för alla Nikonkameror för Signal to Noise Ratio vid ISO 1600 så var värdena enligt nedan

D3400 25dB
D5500 25dB
D7200 25dB
D500. 31dB
D610. 34dB
D750. 32dB
D810. 27dB
D5. 32dB

Några av värdena sticker ut tycker jag. Har för mig att det inte skulle vara så stor skillnad mellan D500 och D7200. Att D810 skulle ha sämre brusvärde än D500 är också lite underligt. En faktor är ju också vilken typ av brus det är och hur synligt det är på verkligt kort.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I recensioner har ju D500 fått mycket beröm för sin förmåga att hantera brus vid höga iso, men det här är uppseendeväckande mätvärden! Två steg bättre än D7200 m fl. Och bara marginellt sämre än D5 och D750!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Använder inte denna typ av analys RMS (root mean squared) för brus som favoriserar grövre brus över finare brus då avvikelsen från omgivningen blir större med RMS med väldigt "finkorningt" men för de flesta mindre störande brus? Då blir denna dB siffra något missvisande. Små skillnader i denominatorn (brus) får en stor skillnad i ration, trors logaritmisk transformering.
 

Dr No

Aktiv medlem
Jag tycker sånt här pixelpipande är rätt menlöst i tabeller... bättre att känna på grejorna. Jag har plåtat bilder med iso 32000 och fått good enuff bildkvalitet med min d500. känns inte som iso är ett problem längre...
 

pdahlen

Aktiv medlem
De hade inte med Df? Det hade varit kul att se hur den står sig i jämförelse med kamerorna i din lista.
Nä, det var dessa kameror de testat. Df bygger väl på D4 så man kan väl tro det är i stil med D5.

Men jag är lite tvivlande till siffrorna, tex att D610 skulle vara bättre i ISO 1600 än D5, nu kanske D5 är bättre i högre ISO det kommer jag inte ihåg just nu hur kurvorna såg ut
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, jag hade blandat ihop det. Det är på låga ISO-inställningar som D4 är lite bättre än D5.

Vid just ISO 1600 är de dock likvärdiga, så man kan nog utgå från det om man vill jämföra med kamerorna i din tabell i inlägg #27.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Okej, så Df är allra bäst?
Ja i denna jämförelse, sedan vet jag inte hur detta är gjort lofling skrev, experimentellt mätta värde, vad som nu menas med det. Dpreview har ju riktiga bilder där man kan jämföra vid olika ISO mellan kameror, kanske en sådan säger mer?

Eller så kan man säga att kamerorna är idag såpass bra att det inte spelar så stor roll, har man ingen FX så får man gå ner något iISO?
 
ANNONS