Annons

Windows blockerar ColorNavigator!

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat en bildskärm Eizo Coloredge CS230 inklusive kalibreringsprogramvaran ColorNavigator 6 samt ett externt kalibreringsverktyg (EizoEX2).

Operativsystemet på datorn är Windows 7.

Att installera den medföljande kalibreringsmjukvaran från CD:n gick problemfritt, men när jag försöker köra ColorNavigator 6 kommer jag inte längre än att det på skärmen dyker upp en meddelanderuta med följande text:
"Windows display calibration is enabled.
To ensure the adjustments by ColorNavigator are performed properly, please uncheck the "Use Windows display calibration" option in the "Advanced" tab of "Color Management" window."

Jag lyckades efter mångt och mycket hitta vad jag tror avses med den "avancerade" inställningen i windows "färghanteringsinställningar" under "kontrollpanelen"-"utseende och anpassning"-"bildskärm"-"skärmupplösning"-"avancerade inställningar"-"Egenskaper för allmän PnP-bildskärm och IntelR HD Graphics"-fliken "färghantering"-fliken "avancerat".

Och efter att ha tragglat mig fram hit så finns minsann en ruta som är förbockad där det står "Använd Windows bildkalibrering". (jag antar att det är denna Color Navigator vill jag skall av-aktivera) MEN och det är ett stort MEN -denna förbockade ruta liksom texten "använd Windows bildkalibrering" är "skuggad" och svarar inte på kommandon (musklick). Hur sjutton ska jag då bära mig åt för att avaktivera Windows bildkalibrering??

Har jag överhuvudtaget hittat rätt eller finns det någon annanstans i "strukturen" där man ska avvaktivera Windows uppenbarligen defaultade färgkalibrering?

Någon som vet? Känns surt att inte kunna använda Eizos medföljande kalibreringsprogram! Ironiskt nog möts man i Windows av upplysningen att om man har tillgång till ett separat färgkalibreringsprogram så bör man välja detta i första hand framför att använda Windows inbygda kalibrering!!

Jag blir smått tokig på sånt här...
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänlig hälsning Pontus
 

alfin

Aktiv medlem
Om du först klickar på 'Change System Defaults...' och sedan Advanced igen, så kan du där klicka ur rutan 'Use Windows Display Calibration'.
 
ANNONS