Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med AF på Canon 7D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Men om dina objektiv fokuserar bra tillsammans med dina andra kameror så vill du ju inte att objektiven ska "justeras". I så fall är det bättre att verkstaden får justera ihop samtliga dina kameror och objektiv. Det finns väl då en icke försumbar risk att din nya kamera inte går att justera så att den fokuserar bra med objektiven samtidigt som dessa ska fungera bra med sina gamla kameror.

Jag skulle nog fråga verkstaden om det alternativet är lämpligt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Enl. teknikern så justerar de inte själva objektiven, bara huset.
Objektiv som är upp till 3 år kalibreras gratis, äldre objektiv mot avgift.
 

PMD

Aktiv medlem
I så fall är väl det bästa att skicka med alla sina objektiv? Det vore ju tråkigt om en justering av huset mot ett objektiv skulle göra att huset fungerar dåligt med ett annat.
 

Katt-Tina

Medlem
Det verkar som att en del exemplar av Canon 7DII har faktiska problem. Jag köpte en i februari och det var uppenbara problem med den. Till viss del med AF men främst gällande skärpan, som inte blev bra hur jag än gjorde. Jag microjusterade och testade otaliga gånger – med samma trista resultat.
Jag fotograferar ofta fåglar och de blev inte bra. Provade då att fota stillastående motiv, såsom skyltar, lyktor mm men det blev inte heller bra. Eftersom jag har ett par 7D:eek:r som jag har fotat med under några år kunde jag inte tänka mig, att jag inte kunde hantera denna nya kamera. Jag bad en god vän om hjälp för jag visste inte om det var jag som gjorde fel. Min vän, som är en betydligt duktigare fotograf än jag, kunde också konstatera, att det inte gick att få ordentlig skärpa. Vi använde flera olika objektiv, 70-200, fast 400, fast 500 men inte med något av dem blev det bra. Kameran ömsom satte skärpan framför och ömsom bakom. Jag var både ledsen och besviken.

Jag tog kontakt med Cyberphoto, som jag köpt kameran av. Förklarade problemet för teknikern, som var väldigt tillmötesgående. Jag fick hemskickat en fraktsedel, skickade tillbaka huset och fick ett nytt ett par dagar senare. Det var inte tal om att det var fel på mig eller mitt handhavande av kameran. Jag fick en ny utan diskussion. Den vänliga kundservicen som Cyberphoto har, är jag sannerligen nöjd med. Nöjd är jag också med den nya kameran, för den fungerar med mina objektiv och även med konverter.
 

G-son

Aktiv medlem
Varför skickar du huset till Assist igen, dom verkar ju inte ha kompetensen att fixa ditt hus. Skicka det till RCC i Mölndal istället och förklara husets resa så löser det sig nog smidigare för dig.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Köpt hos Mediamarkt, Assist servar åt dem.
Fast du kan ju alltid skicka den direkt till Canon RCC i Göteborg. Du måste inte gå via Media Markt.

Vilken Assist handlar det om? Den i Stockholm är samma tekniker som var på Intervision så dom skall veta vad dom pysslar med. Att nollställa ett kamerahus inbillar jag mig är rutinarbete såvida det inte är andra fel såsom spegelhuset, annat fel på AF modulen eller kanske sensorn som inte sitter 100. Men sådant skall dom ju också upptäcka.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Håller med hbengtsson: Fast du kan ju alltid skicka den direkt till Canon RCC i Göte

Hämtade min 7DII i slutet nov. hos Scandinavian Ph. I Mölndal. Jagade fåglar med EF400 5,6. Bilderna var (skärpemässigt) oanvändbara. Åkte till Canon RCC i Mölnal och lämnade in kamera och objektiv. Fick vänta 2-3 veckor – delvis beroende på att RCC behövde ”mjukvara” till den nya 7DII för åtgärd. Nu perfekt skärpa från f.5,6.
Har tidigare lämnat kameror hos RCC-Mölndal fär åtgärd – alltid 100%igt resultat efter justering.
håhå
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Intressant.
Jag ska ta en tur till Mediamarkt och diskutera det hela. Då är det bra att få lite input här på fotosidan.
Att lämna tillbaks kameran på öppet köp kan väl vara ett alternativ. Kameran är bara testad med flera objektiv, knappast använd.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har pratat med RCC i Mölndal. Garantin för objektiv gäller 1 år.
Om det inte är något fel på kameran så behövs den kalibreras mot objektiven.

I praktiken innebär det att Canon bara garanterar att nya kamerahus fungerar med objektiv som är yngre än 1 år. Det nämns inte i marknadsföringen.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har pratat med RCC i Mölndal. Garantin för objektiv gäller 1 år.
Om det inte är något fel på kameran så behövs den kalibreras mot objektiven.

I praktiken innebär det att Canon bara garanterar att nya kamerahus fungerar med objektiv som är yngre än 1 år. Det nämns inte i marknadsföringen.
Dom har ändrat policyn from årskiftet. Det är Canon Europa som står bakom som jag förstått det. Jag kan till viss del förstå problematiken ur ett konstadsperspektiv eftersom man teoretiskt skulle kunna tvingas justera för 10-tusentals kronor för varje kamerahus man köper nytt.

Sen kan äldre objektiv lida av avvikelser pga stötar etc. 7 år är en ganska lång tid. I synnerhet i händerna på en yrkesfotograf. Så vad är då rimligt att kräva när man köper en ny kamera?

Samtidigt kan man vända på det - anta att jag köper en 5Ds eller 1Dx för 35-50.000 och sedan måste lägga ytterligare 10.000 för att få dom fungera bra med mina L-objektiv.

Svår nöt. Jag kan spotant känna att man åtminstone står för 50% av justeringskostnaden under husets garantitid. Känns surt när man drar in en ypperlig service så uppenbart.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tror nog att de flesta är överens med mig om att ett nytt Canonhus ska fungera utan problem och fokusera rätt med alla Canons EF och EF-S objektiv.
Toleransavvikelser kan man diskutera, då rör det sig om mindre fram- eller bakfokus.
Objektiv av äldre modell kan fortfarande fungera utmärkt och inte alls vara slitna. Utslitna och skadade objektiv är en helt annan sak.

Konsumentköplagen står över den frivilliga garantin och gäller i 3 år.
 

nikitin

Aktiv medlem
Nu har FW 1.0.4 lanserats, följande korrigeringar finns i den:

  1. Korrigerar ett fenomen där kamerans AF-funktion kanske inte fungerar som förväntat med en brännvidd på cirka 100 mm med EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv.
  2. Korrigerar ett fenomen där det i sällsynta fall inte går att reducera den flimmereffekt som uppstår vid AI Servo AF, trots att flimmerreduceringsfunktionen aktiverats.
  3. Korrigerar ett fenomen där inställningar för Picture Style (Bildstil) inte kan tillämpas på den tagna bilden när kameran ställts in på egen kamerainställning C1, C2 eller C3.
  4. Korrigerar ett fenomen där det i mycket sällsynta fall kan hända att den första stillbilden som tas i Live View-läget inte registreras med rätt datum och tid.
  5. Korrigerar ett fenomen där det i mycket sällsynta fall uppstår bildbrus i JPEG-bilder när ljusstyrkan eller kontrasten korrigeras av funktionen Auto Lighting Optimizer (Auto ljuskorrigering).

Du kan ladda ned den här; http://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_7d_mark_ii.aspx?type=firmware
 

jac38

Aktiv medlem
Nu har FW 1.0.4 lanserats, följande korrigeringar finns i den:

  1. Korrigerar ett fenomen där kamerans AF-funktion kanske inte fungerar som förväntat med en brännvidd på cirka 100 mm med EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv.
  2. Korrigerar ett fenomen där det i sällsynta fall inte går att reducera den flimmereffekt som uppstår vid AI Servo AF, trots att flimmerreduceringsfunktionen aktiverats.
  3. Korrigerar ett fenomen där inställningar för Picture Style (Bildstil) inte kan tillämpas på den tagna bilden när kameran ställts in på egen kamerainställning C1, C2 eller C3.
  4. Korrigerar ett fenomen där det i mycket sällsynta fall kan hända att den första stillbilden som tas i Live View-läget inte registreras med rätt datum och tid.
  5. Korrigerar ett fenomen där det i mycket sällsynta fall uppstår bildbrus i JPEG-bilder när ljusstyrkan eller kontrasten korrigeras av funktionen Auto Lighting Optimizer (Auto ljuskorrigering).

Du kan ladda ned den här; http://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_7d_mark_ii.aspx?type=firmware
Tack för informationen men när jag på Canons hemsida klickade på uppdateringen för att läsa närmare om alla dess uppdateringar visade det sig att detta endast upprepades ett par gånger, d.v.s att någon ytterligare förbättring helt saknas, Så om vi alla på denna tråd INTE talar om "Canon EF 70-200 2,8 IS II" så är ingen förbättring gjord....

Jacob
 

apersson850

Aktiv medlem
Åtminstone inte redovisad. Att redovisa en sådan förändring är ju också indirekt samma sak som att erkänna att det är fel på kamerorna.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för informationen men när jag på Canons hemsida klickade på uppdateringen för att läsa närmare om alla dess uppdateringar visade det sig att detta endast upprepades ett par gånger, d.v.s att någon ytterligare förbättring helt saknas, Så om vi alla på denna tråd INTE talar om "Canon EF 70-200 2,8 IS II" så är ingen förbättring gjord....

Jacob
Nån skillnad efter installation?
 
ANNONS