Annons

När behövs gråfilter, och sliter video mer på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Försöker läsa på om att filma med DSLR, då jag troligen skaffar en 70D snart. Är totalt ny på video på detta sättet, kan enbart stillbilder från tidigare.

En sak jag stött på när jag läser om det är att man ju är mer låst i vad man kan justera för att få kontroll över ljusstyrkan, och att det därmed kan behövas gråfilter. I vilka lägen kan det komma att vara nödvändigt, och hur ofta/sällan sker det? Är det enbart om man vill kunna ha lite begränsat skärpedjup OCH softare rörelser med lite längre slutartider, i starkt dagsljus typ? Erfarenheter från er?

Sen en liten fråga som inte är direkt relaterad, men nöter filmande mer på sensorn än normalt fotande, med en modern DSLR? Läst om att risken för heta pixlar osv kan vara högre då sensorn blir rätt varm, även om det ska finnas skydd för överhettning. Är det obefogad oro eller kan man överdriva filmandet, då det "inte är en videokamera" i grunden..? Eller finns det andra saker som slits hårdare när man filmar än vid stillbild? Slutaren är jag inte rädd för då jag iaf läst såpass och fattat att det inte är den mekaniska slutaren som tuggar på... =)
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Gråfiltret används, precis som du nämner, för att kontrollera skärpedjupet, när man vill ha litet skärpedjup. Dessutom är de variabla gråfiltren användbara för att tona in och ut.

Och på en stillbildskamera är chipet inte lika väl kylt som på en videokamera, så det går varmt när man tar video. Varmare ju större chip kameran har, vilket gör att FF är mer känsligt än APS, och det beror alldeles självklart på att det inte finns så mycket material som kan leda bort värmen.

Videokameror har kylare på chipet, och de klarar längre video utan färgdrift och ökat brus. Hur mycket man sedan störs av bruset är en annan femma. De som har använt FF-kameror för professionell filmning har ju filmat så som man gör yrkesmässigt, alltså scener som är några minuter som längst. Så det beror på hur man filmar om man hettar upp sensorn eller om den är tillräckligt sval för att inte brusa.

Hur det "sliter" på sensorn är rätt oklart. Skyddet mot överhettning, som stänger av strömmen löser troligen det problemet. Kretsarna tål högre värme än de är specade för, men bruset ökar väldigt mycket, och färgen kan driva när temperaturen stiger.

För att få veta mer om hur en specifik kamera klarar videotagning, kan det vara lämpligt att ställa relevanta frågor på ett forum speciellt inriktat på video.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jag använder variabelt ND så fort jag vill ha lägre f-värde än 8. Dvs precis hela tiden.
Enda undantaget är i mörker.
 

Nerevarine

Aktiv medlem
Ok, tackar.

Synd att variabla verkar så jäkla dyra bara. Någon som provat ett riktigt budget-alternativ? Kan de duga för enklare video på hobbynivå?
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Dyra o dyra.
Varför köpa en bra kamera och fint objektiv om du ska sabba det hela med ett sunkigt filter som första glasbit för ljuset att träffa? :)
Dessutom är det en engångskostnad om du köper ett större och använder step ringar.

Men men, generellt är billigt=skit med ett undantag, som jag av en händelse har recenserat.
https://www.youtube.com/watch?v=MEjVY-K9104
 

Nerevarine

Aktiv medlem
Tackar för tipset!

Då jag främst ska anväda dem på de billiga STM zoomarna så testar jag den prisklassen först. La en order på eBay på tre olika storlekar, blir billigare än stepringar i detta fallet.... Och smidigare.

Är jag inte nöjd om ett tag har jag inte kastat massa pengar på det iaf. 3 variabla gråfilter för under 300 kr inkl frakt. =)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Tackar för tipset!

Då jag främst ska anväda dem på de billiga STM zoomarna så testar jag den prisklassen först. La en order på eBay på tre olika storlekar, blir billigare än stepringar i detta fallet.... Och smidigare.

Är jag inte nöjd om ett tag har jag inte kastat massa pengar på det iaf. 3 variabla gråfilter för under 300 kr inkl frakt. =)
Köper du ett dyrt sen så har du dem i reserv som jag ifall ett pajar när man som mest behöver det.
 
ANNONS