Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom på svenska?

Produkter
(logga in för att koppla)

malundin

Aktiv medlem
Sitter med Lightroom 2.5 men kan inte välja språk Svenska. Det är den senaste versionen och den som bör innehålla svenska som alternativ, enligt de som jag talat med. I min installation kan jag bara välja på English, German eller French. Vad är det jag har missat?
 

frwe

Aktiv medlem
Hur långt har du kommit i installationen? Det är inte så att det är installationsspråk du skall välja? Många program frågar vilket språk som skall användas under installationen.

/FW
 

blicke

Aktiv medlem
Jag har försökt installera den svenska versionen av 2.5 med, men varken jag eller min IT-avdelning hittar något annat än engelsk, fransk och tysk version.

Vi har kör nedladdningsvarianten som finns på Adobes hemsida. Är det möjligen så att den nedladdad inte kan prata svenska men den i box kan?
 

Dan Svärdh

Avslutat medlemskap
Sitter med Lightroom 2.5 men kan inte välja språk Svenska. Det är den senaste versionen och den som bör innehålla svenska som alternativ, enligt de som jag talat med. I min installation kan jag bara välja på English, German eller French. Vad är det jag har missat?
Hej!
Du har laddat ner fel version. Du ska välja tex Svensk:Windows ganska långt ner i listan. (Om du har Windows såklart)

Dan
 

nutte

Aktiv medlem
Jag har försökt installera den svenska versionen av 2.5 med, men varken jag eller min IT-avdelning hittar något annat än engelsk, fransk och tysk version.

Vi har kör nedladdningsvarianten som finns på Adobes hemsida. Är det möjligen så att den nedladdad inte kan prata svenska men den i box kan?
Man ska ladda ner den från Adobes _svenska_ hemsida
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_lightroom&loc=sv
för att få den internationella versionen med svenska texter (som dock är lite kryptiska för oss som är vana vid den engelska..)

Lycka till! mvh/Kalle
 

AFJ

Aktiv medlem
Aha, tackar för det.
Då skall jag ta mig en funderare om jag vill köra svenskt eller engelskt.
Jag tycker mycket talar för att det faktiskt är bättre att använda engelsk version. De flesta videos, tips och tricks som finns på nätet är på engelska. Likaså är utbudet av böcker större på engelska (och oftast billigare). Visst förutsätter det lite grundläggande engelska kunskaper men man behöver absolut inte kunna engelska flytande för att förstå t ex videos på www.lightroomkillertips.com

Dessutom tycker jag att t ex begrepp som "saturation" och "vibrance" säger lika mycket (eller lite) som "mättnad" och "klarhet". Det är ju först när man drar i reglagen som man verkligen förstår vad de gör. Jag tror nog att om jag fick några dagar på mig skulle jag jobba lika effektivt i en version på t ex spanska (som jag inte kan) som i den engelska eller svenska versionen.
 

Dan Svärdh

Avslutat medlemskap

blicke

Aktiv medlem
Enda problemet som jag ser med att köra på engelska är att LR inte är speciellt bra på att tolka det svenska tangenbordet, och jag vill ju ite ställa om till engelskt bara för att redigera bilder.
 

nutte

Aktiv medlem
Enda problemet som jag ser med att köra på engelska är att LR inte är speciellt bra på att tolka det svenska tangenbordet, och jag vill ju ite ställa om till engelskt bara för att redigera bilder.
Ja, det är ju en fördel förstås. < resp > tror jag ändrar markeringspenselns storlek t ex (mot [ ] i engelska som inte funkar på sv tgb såvida man inte är inne o hackar i en config-fil)
 

AFJ

Aktiv medlem
Som sagt lite bökigt, men vill man ha "svenska" shortcuts går det utmärkt att skapa/redigera en fil som heter "TranslatedStrings.txt"

Jag har gjort några egna för de funktioner som jag vill åt ofta.
 

AFJ

Aktiv medlem
Filen skall heta

TranslatedStrings.txt

och på en Windows Vista dator skall den ligga i

Program\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 2.5\Resources\en

Innehållet som jag har i min är:

"$$$/AgDevelop/Menu/View/BeforeAfter/Before/Key=<"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar/Key=q"

OBS, citationstecknen skall vara med i filen.

Detta gör att jag kan få före/efter visning genom att trycka "<" och få upp filtreringsfältet med "q".

Det här har diskuterats mer i detalj tidigare i forumet, om du söker på TransalatedStrings kanske du hittar något.
 
ANNONS