Annons

Moderskeppet startar distanskurs i fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Trollkarlen

Ny medlem
Ja, fram med lite info om hur ni har haft det!

/Helena
Hej!
Jag gick kursen i Digital bildbehandling i våras (ett år sedan snart) och blev klar strax innan sommaren. Tyvärr kom jag inte in på fotokursen i höstas, men sökte igen denna termin och kom in denna gång. Kursen i Digital bildbehandling var mycket bra. Jag har använt Photoshop i flera år, men efter kursen inser jag hur lite jag kunde innan och både mitt fotograferande och mitt bildbehandlande har fått en rejäl knuff framåt.

Upplägget i kursen är att du en gång i veckan får tillgång till en föreläsning i olika ämnesområden. Filmen är mellan en och två timmar lång och innehåller förutom Mattias pedagogiska undervisning en hel del övningsuppgifter. Vid fyra tillfällen ska du göra inlämningsuppgifter som dels ska lämnas in till lärarteamet för bedömning, men också läggas ut på det forum man använder för att få tips och råd från andra studenter. Inlämningsuppgifterna ska dokumenteras och du ska motiverar varför du använt den teknik du gjort osv. Man har också ett teoretiskt prov som görs efter ungefär halva kursen. Kursen pågår under en termin, men man har faktiskt ett helt år på sig att titta på alla föreläsningar och göra alla inlämningsuppgifter.

Oavsett om man pluggat på högskola tidigare eller inte, så är kurstempot ganska lågt och det är inga problem att hinna med de uppgifter man får. Jag känner personer som klarat av bägge kurserna under samma termin samtidigt som de arbetat 100%. Däremot är det, som vid allt studerande, viktigt att man faktiskt sätter av tid för pluggandet. Man behöver ett antal timmar varje vecka för att hinna med kursen på en termin.

Jag kan varmt rekommendera kurserna. För den som inte kommer in på Digital bildbehandling så kan man ändå ta del av undervisningen genom de mycket pedagogiska DVD:er som Moderskeppet säljer. Den grundkurs som man kan ladda ner gratis från deras hemsida motsvarar de första två föreläsningstillfällena i kursen. Om man är nyfiken ger den en bra bild av hur kursen är upplagd.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag kan komplettera Trollkarlens utmärkta redogörelse med att föreläsningarna som släpps enligt ett visst schema sedan finns tillgängliga inte bara under hela kursen utan även efter. Jag som gick kursen Digital bildbehandling 2007, och nu går Fotografi-Visuell kommunikation, kan fortfarande gå in på den första kursen och se om de avsnitt jag önskar.

Kursen Fotografi-Visuell kommunikation är upplagd på ett lite annorlunda sätt. Vanligen är en lektion upplagd som ett samtal mellan Göran och Mattias. Den senare är så att säga elev och Göran förklarar och berättar. De visar en del vanliga fotografier och principbilder och referar till de två böcker som är kurslitteratur, Konsten att ta vinnande bilder av Göran samt The Photo Book med 500 bilder av kända fotografer. Av copyrightskäl så visas inte bilder i någon större utsträckning. I en del lektioner interjuvar de också olika fotografer och andra som delar med sej av sitt kunnande, bla Anna Clarén huvudlärare på Biskops Arnös KY-utbildning och naturfotografen Terje Hellesö men även andra.

Till skillnad mot digitalkursen som hade praktiska övningar där man tex kunde ha en dator med föreläsningen rullande och en bredvid som man själv praktiskt kunde göra övningarna på, så får man i den här kursen uppgifter som ska lösas efter varje föreläsning (ut och fotografera alltså) och läggas upp i diskussionsforum där kurskamraterna sedan har synpunkter på det man lagt upp.

Så här långt i kursen (som är lite försenad pga influensan) har vi haft två inlämningsuppgifter, ett tvådelat fotouppdrag samt en lite mera avancerad bildanalys. De har generarat 1 p vardera. Kvar är, om jag nu minns rätt, bara examensuppgiften som består av en praktisk och en teoretisk del.

Jag kan tänka mej att kursen kommer att modifieras utifrån de erfarenheter som kursledningen gör fortlöpande samt efter den kursutvärdering som vi troligen ska göra efter kursen och som troligen då är obligatorisk. Så var det i alla fall på bildbehandlingskursen. (dvs ingen utvärdering - inget kursintyg).

Jag tycker personligen att det visats för lite exempelbilder, det har åberopats copyrightskäl till varför det är så. (ut och fotografera exempelbilder, Göran och Mattias!) En föreläsning var mycket teoretisk och jag förstod på en del att de hade problem att tränga in i den. Den borde, menar jag, ha delats upp på flera avsnitt eftersom den berörde lite olika aspekter på bilden. Jag skrev ut föreläsningen och attackerade med överstrykningspennan så att jag fick fram det väsentliga. Lektionerna kan vara upp till två timmar långa, jag brukar dela upp dem på några tillfällen och ska se om några av dem. Kursen inleds med lite fototeori, bla hur tid och bländare påverkar resultatet, Några djupare kunskaper i bildbehandling är inte nödvändigt, tvärtom uppmanas vi att inte dra för hårt i spakarna i fotouppgiften. Systemkamera är inte nödvändigt, det går bra med kompaktkamera, men det är lämpligt att kunna ställa tid och bländare manuellt på den annars missar man en del av de möjligheter till att tillföra ett eget uttryck i bilden, vilket ju är målet med kursen.

Jag kan annars rekommendera att läsa fotografisk historia på distans. Det är en delkurs i ämnet konstvetenskap och jag gjorde det på högskolan på Gotland. Läraren är amerikanska, kursen går på engelska med engelsk/amerikansk kurslitteratur, men svar får lämnas på svenska. Den är mer krävande på så sätt att man deltar i en chatt en gång per vecka och missar man den får man lämna in skriftlig uppgift efteråt. Och det gällde att var påläst inför chatten annars var man rökt. Även här är det inlämningsuppgifter och de ska in tid. Kursen är alltså inget för de som vill ta det lugnt, här håller man tidtabellen. Det enda jag tyckte var lite negativt var att svensk fotografisk historia inte berördes med ett ord. Det menade vår lärare berodde på att det inte fanns någon bra kurslitteratur i ämnet. Jag uppskattade ändå kursen mycket.
 

Tess_B

Avslutat medlemskap
Jag är väldigt sugen på att söka "Fotografi-Visuell kommunikation" och efter att ha läst vad ni andra har skrivit så ska jag göra det. :)
 

caronessan

Medlem
Jag läste Digital Bildbehandling förra gången den gick. Jag var en total rookie på photoshop innan, nu klarar jag det galant. Kursen var tipptopp enligt mig! Den var väldigt pedagogisk. Kan man mycket om ps så kanske det inte ger så mycket, men å andra sidan är det ett perfekt tillfälle att få feedback på sina bilder.

Hur som helst, jag rekommenderar Digital bildbehandling starkt!
 

cakon

Aktiv medlem
Någon som vet när Visuell kommunikation börjar VT 2010? Har blivit antagen men jag har inte fått någon info om när den börjar. Det borde vara nu i dagarna.
 

Trollkarlen

Ny medlem
Hej!
Jag är också antagen och har inte heller hört något än, men det är nog i sin ordning. När jag gick Bildbehandlingskursen började den i slutet av januari och en eller ett par veckor innan fick jag info via mail. Det är nog alldeles snart dags skulle jag tro.

Du kommer att då få inloggningsuppgifter till PingPongsystemet som man använder för att kommunicera med lärare och andra elever på kursen. Det är också genom PingPong du kommer åt all information och kan titta på lektionerna i videospelaren.

Vi ses!
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag har fått mail till den adress jag har uppgett till studera.nu. Jag tror att det stod i mailet att de skickar ut papper i dagarna kring månadsskiftet jan/feb.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Vårterminen på Högskolan börjar först 25:e jan. Information med möjlighet att aktivera sitt konto kommer med vanlig post till folkbokföringsadressen under den veckan (senast 2 feb).
 

cakon

Aktiv medlem
Märkligt att inte alla får mejl när en del får det. Har precis kollat igenom spam-filtret men där fanns det inget heller. Nu vet jag dock när kursen börjar och tackar alla för informationen. Vi möts i Pingpong :)
 
Re: bildsten

Jag kan komplettera Trollkarlens utmärkta redogörelse med att föreläsningarna som släpps enligt ett visst schema sedan finns tillgängliga inte bara under hela kursen utan även efter. Jag som gick kursen Digital bildbehandling 2007, och nu går Fotografi-Visuell kommunikation, kan fortfarande gå in på den första kursen och se om de avsnitt jag önskar.

Kursen Fotografi-Visuell kommunikation är upplagd på ett lite annorlunda sätt. Vanligen är en lektion upplagd som ett samtal mellan Göran och Mattias. Den senare är så att säga elev och Göran förklarar och berättar. De visar en del vanliga fotografier och principbilder och referar till de två böcker som är kurslitteratur, Konsten att ta vinnande bilder av Göran samt The Photo Book med 500 bilder av kända fotografer. Av copyrightskäl så visas inte bilder i någon större utsträckning. I en del lektioner interjuvar de också olika fotografer och andra som delar med sej av sitt kunnande, bla Anna Clarén huvudlärare på Biskops Arnös KY-utbildning och naturfotografen Terje Hellesö men även andra.

Till skillnad mot digitalkursen som hade praktiska övningar där man tex kunde ha en dator med föreläsningen rullande och en bredvid som man själv praktiskt kunde göra övningarna på, så får man i den här kursen uppgifter som ska lösas efter varje föreläsning (ut och fotografera alltså) och läggas upp i diskussionsforum där kurskamraterna sedan har synpunkter på det man lagt upp.

Så här långt i kursen (som är lite försenad pga influensan) har vi haft två inlämningsuppgifter, ett tvådelat fotouppdrag samt en lite mera avancerad bildanalys. De har generarat 1 p vardera. Kvar är, om jag nu minns rätt, bara examensuppgiften som består av en praktisk och en teoretisk del.

Jag kan tänka mej att kursen kommer att modifieras utifrån de erfarenheter som kursledningen gör fortlöpande samt efter den kursutvärdering som vi troligen ska göra efter kursen och som troligen då är obligatorisk. Så var det i alla fall på bildbehandlingskursen. (dvs ingen utvärdering - inget kursintyg).

Jag tycker personligen att det visats för lite exempelbilder, det har åberopats copyrightskäl till varför det är så. (ut och fotografera exempelbilder, Göran och Mattias!) En föreläsning var mycket teoretisk och jag förstod på en del att de hade problem att tränga in i den. Den borde, menar jag, ha delats upp på flera avsnitt eftersom den berörde lite olika aspekter på bilden. Jag skrev ut föreläsningen och attackerade med överstrykningspennan så att jag fick fram det väsentliga. Lektionerna kan vara upp till två timmar långa, jag brukar dela upp dem på några tillfällen och ska se om några av dem. Kursen inleds med lite fototeori, bla hur tid och bländare påverkar resultatet, Några djupare kunskaper i bildbehandling är inte nödvändigt, tvärtom uppmanas vi att inte dra för hårt i spakarna i fotouppgiften. Systemkamera är inte nödvändigt, det går bra med kompaktkamera, men det är lämpligt att kunna ställa tid och bländare manuellt på den annars missar man en del av de möjligheter till att tillföra ett eget uttryck i bilden, vilket ju är målet med kursen.

Jag kan annars rekommendera att läsa fotografisk historia på distans. Det är en delkurs i ämnet konstvetenskap och jag gjorde det på högskolan på Gotland. Läraren är amerikanska, kursen går på engelska med engelsk/amerikansk kurslitteratur, men svar får lämnas på svenska. Den är mer krävande på så sätt att man deltar i en chatt en gång per vecka och missar man den får man lämna in skriftlig uppgift efteråt. Och det gällde att var påläst inför chatten annars var man rökt. Även här är det inlämningsuppgifter och de ska in tid. Kursen är alltså inget för de som vill ta det lugnt, här håller man tidtabellen. Det enda jag tyckte var lite negativt var att svensk fotografisk historia inte berördes med ett ord. Det menade vår lärare berodde på att det inte fanns någon bra kurslitteratur i ämnet. Jag uppskattade ändå kursen mycket.
Jag hittar inte utbildningen du rekommenderar. Har varit inne på HS på Gotland och sökt men utan resultat. Skulle uppskatta om du eller någon kunde länka mig rätt.
 

iSolen.se

Guest
Märkligt att inte alla får mejl när en del får det. Har precis kollat igenom spam-filtret men där fanns det inget heller. Nu vet jag dock när kursen börjar och tackar alla för informationen. Vi möts i Pingpong :)
Har nån fått mail? Jag mailade mattias och fick svar av någon av hans medarbetare att brev skulle gå ut runt 25/1.

Hittade mailet (16/12) men brevet inleddes med en uppmaning om att jag var tvungen att tacka ja så jag klickade på länken (var orolig eftersom jag redan tackat ja) och läste inte vidare.

"
Kursens start

Själva starten sker genom att du får ett brev på posten. I brevet finns all information du behöver för att starta och registrera dig på kursen.
Du får även ett personligt lösenord som du använder för att komma in i "klassrummet" där kursen finns.

Ditt brev kommer mellan 28 januari och 2 februari.
"


Ser verkligen fram emot kurserna.
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Jag hittar inte utbildningen du rekommenderar. Har varit inne på HS på Gotland och sökt men utan resultat. Skulle uppskatta om du eller någon kunde länka mig rätt.
Jag hittade kursen via studera nu när jag sökte våren 2008:
https://www.studera.nu/studera/1738.html

Det är ju möjligt att kursen inte ges varje år. Kontakta skolan och fråga.
Kursen hette Fotografi, 7,5p, gick på dagtid ,halvfart, och undervisningen kallades Internetbaserad distansundervisning. Det var en fristående kurs, men som jag fattade det ingick den i ämnet konstvetenskap, grundnivå.
Anmälningskoden var DÅ: HG-N242, men i studieintyget stod det HKV124.
I kursplanen benämns den "History of Photography", HKV124.

All undervisning var på engelska. Svar fick dock lämnas på svenska.
 
ANNONS