Fotosidans Forum > Intresse / Inriktning > Porträtt, Studio, Modell > Behöver kamerainställnings hjälp!

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-07-10, 10:23   #16

För att visa det mer tydligt.
1. F:1.4
2. F:2.8
3. F:4

Bränvidd 85 mm och avstånd 5 m. Slkörpedjup 3 dm vid f:1.4 (dvs fullt tillräckligt för porträtt)
För mig är det en skön eliminering av för och bakgrund.
Vid studioporträtt finns oftast ingen förgrund och bakgrunden är nära och inte så "orolig" som naturen.

/Stefan
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 10:27   #17

mikael.b.roos skrev: aha! detta brukar jag rundgå genom att ställa in af på single point och one shot.. så är det bara att peka på ett öga, fokusera, omkomponera, och trycka av
Låter som en dålig idé. När du komponerar om är det stor risk att få skärpan på fel ställe. Dels är skärpeplanet kanske inte sfäriskt, dels rör du (eller objektet) kanske er nån cm hit eller dit under processen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 23:11   #18

ErlandH skrev: Låter som en dålig idé. När du komponerar om är det stor risk att få skärpan på fel ställe. Dels är skärpeplanet kanske inte sfäriskt, dels rör du (eller objektet) kanske er nån cm hit eller dit under processen.

Helt klart något att ha i åtanke.. Jag kan inte säga att jag haft problme med något sådant än.. men kommer nog i fortsättningen ändra min fokuspunkt istället.. det är ju snabbt gjort :)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
fel i inställningar, fokuserar fel, oskarp, porträtt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering

Alltid bra priser på Elinchrom