Annons

kontrast och färgffel i ps

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
jag tog bilder vid en spelning och när jag kollar på dem i filläsaren så förändras färgen och kontrasten markant efter ca 3 sekunder, varför blir det så? de blir konstigt utfrätta och förblir så även när jag öppnar upp dem, de såg inte ut så i displayen.

ännu konstigare är att när jag öppnar dem i programmet jag fick till min kamera (canon 10 d) så ser de ut som de skall...

kan någon hjälpa mig?

jag har inte kollat på någon annan dator. den jag använt är ännu okalibrerad har det med saken att göra? jag har INTE tänkt jobba med dem föräns den är kallibrerad...

tacksa för svar!
/mandi
 

mandi

Avslutat medlemskap
enbart raw... vet du kanske vad det kan vara för fel?

det blir ett liknande fel på de nya bilderna men det blir bara ett litet rödstick då...
 

Deo

Avslutat medlemskap
Hej

Har samma fenomen på min burk, jag har tänkt att det är som så att den första bilden som dyker upp är den som du såg i kameran. dock så verkar det som om PS räknar om bilderna med typ "auto nivåer" i tumnaglarna efter ett par sekunder (eller så fort den hinner). Själva bildinformationen ändras dock inte, det är bara att välja kammerans inställningar när du väl öppnat bilden.

tjing

//Dan
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Den första bilden som visas är den inbäddade tumnageln som ligger i rå filen. Sen automatkonverterar Photoshop rawbilderna och det är en förminskning av denna automatkonvertering som dyker upp efter några sekunder.

Automatkonverteringen sker för att du sen snabbt ska kunna förhandsgraska bilderna i filläsaren. Tumnageln är för liten för att det ska gå att använda den till att få något vettigt om skärpa och fokus ur bilden.
 

mandi

Avslutat medlemskap
tack för svaren.

men jag fattar inte varför de ser lika konstiga ut när jag öppnar upp dem i ps, vi filläsaren.

Jag fattar inte heller varför de inte förändras när jag kollar i fileviewer som följde med kameran... de förändras inte heller när jag öppnar upp dem...

vad gör ni?

Tack
/Mandi
 

mandi

Avslutat medlemskap
det står på cd'n:

Canon eos digital solotion disc v5.0

eller menar du firmware på kameran kanske...

i så fall:;
firmware ver. 2.0.1

kan man uppdatera det där.

jag är inte duktig på sådan här data teknink...

tack
/mandi
 
ANNONS