Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon EM, långa slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrill3

Aktiv medlem
När jag kollade på vad det var för fel med min självutlösare på min Nikon EM märkte jag att jag började få långa, extremt långa slutartider om det var mörkt. Nu är min längsta slutartid på ungefär 5 minuter, jag undrar om det är någon annan som råkat ut för samma sak?. funkar det med så långa tider förresten.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Inge Nikon expert men tiderna har ju inget att göra med din självutlösare. Det är väl av den gamla typen med en spak man spnner på EM? Det brukar vara ungefär en 10-12 sekunders spelrum innan exponeringen.

Långa slutartider funkar alldeles utmärkt.

Här t.ex. har jag använt mig av 5 minuters exponering f16.

Det man måste tänka på vid långa exponeringar är den sk. "reciprocitetseffekten" vilket förlänger tiderna en hel del.

Var uppe i Halmstad i förra veckan och kom ut lite sent, kameran mätte till 10" f2.8 1600 ISO vilket innebar 3 timmar någoting med ISO 100 filmen och reciprocitetseffekten.

Eller så har jag missuppfattat dig här...
 

Chrill3

Aktiv medlem
Reciprositets tabell

Var kan jag få tag på reciprositets tabell???.
Tänkte det vore kul att testa med långa tider.
Verkligt fin bild!!!
fint ljus:)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Reciprocitetsavvikelsen finns redovisad i filmens datablad. Filmtillverkarna (iaf Kodak, Fuji och Ilford) tillhandahåller databladen som PDFer på deras webbplatser.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Här har du en artikel om nattfotografering med reciprocitetstabell till Velvia och Elite VS av Terje Hellesö.

Dia är bättre än neg-film vid längre exponeringar.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förresten, din slutare måste vara paj. EM har 1 sekund som längsta slutartid.

Vad gäller korrigering vid långa slutartider är det något du måste göra med ISO-reglaget på EMen eftersom den inte har vare sig manuell inställning av exponeringen eller en riktig exponeringskompensation.
 

lukin

Aktiv medlem
jimh skrev:
Förresten, din slutare måste vara paj. EM har 1 sekund som längsta slutartid.
Det där är lite intressant. Vet inte hur Nikon EM mäter ljuset, men min OM10 mäter infallande ljus Throught-The-Lens Of-The-Film. D v s, den håller slutaren öppen tills tillräckligt med ljus har kommit in.

I instruktionsboken säger Olympus att kameran har en maximal slutartid på 2 sekunder, men jag har upptäckt att när man tar kort i nattljus så stänger den inte sltuaren efter två sekunder, utan fortsätter att exponera. Vet inte varför de angivit maximal slutartid till 2 sekunder, men det kanske kan vara för att inte idioterna som har kameran ska bli lurade av reciprocitetseffekten?
 

RobGum

Aktiv medlem
...och jag fyller på denna tråden lite. Jag har också en Nikon EM (ni vet, jag är den där som skrev den superlånga recensionen som ingen orkar läsa här på fotosidan :). Precis som Chrill3 blev jag mycket förvånad när kameran var öppen i mer än 1 minut. Att den inte är öppen i mer än 1 sek verkar inte stämma även om jag läst det på flera håll. Det kanske är förväxlat med mätaren i sökaren som bara går till 1 sek.

Långa exponeringar gör kameran alltså i autoläget. Som jag skrev i min recension har jag ännu inte hårdtestat den men dom bilderna jag fick tillbaka efter min natt ute i skogen var över mina förväntningar. Trodde först det var fel på kameran när den inte ville exponera färdigt. Pappa som gav mig kameran tror fortfarande inte på mig efter att jag berättat om hur bra den mätte av nattmörkret. Därför var det extra kul att hitta denna tråden.

Det skulle vara mycket roligt att höra av någon som har hårdtestat denna kameran. Det är väl ganska unikt för en kamera att läsa av ljus i mörker. Min F80 ger sig direkt och man blir tvungen att köra manuellt. Om jag förstått det rätt är det likadant på i stort sett alla andra kameror. Så... jag är fortvarande lite förvirrad.

I annat fall ska jag själv testa den hårt inom snar framtid.

/Robert
 

Chrill3

Aktiv medlem
Nikon EM

Jag ska nog testa min kamera riktigt hårt någon dag, jag var nere i Ulricehamn och tog bilder kring 11-12 på kvällen och det blir roligt att se hur dom bilderna ser ut.
 
ANNONS