Annons

Förstoringsapparaten

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Fungerar bländaren på först.app. på samma sätt som på en kameraoptik - att skarpaste läget är vid 8-11 ?
 

cyan

Aktiv medlem
Förstoringsoptik

Svar Ja! Optkens lagar gäller även förstoringsoptik. Givetvis varierar
det något från optik till optik vilken av
bländarna som är bäst. Optiken har ju ett antal
fel vissa ökar vid nedblänfdning andra avtar
som bra tumregel är det korrekt som du angivit
ca tre stegs nedbländning normalt 8-11

Vid vanlig fotografering:

Jag fotograferar en del produkter på jobb till vår katalog. Där har jag vit bakgrund och önskar skärpa på hela föremålet. Jag väljer bländare 11
och får ibland låta bli att gå så nära som jag önskat pga. skärpedjupet.
Frågan är intressant, hade bländare 22
blivit bättre på nära håll
än bländare 11 på lite längre när objektet på kopian är lika stort. Objektivet är ju bättre vid bländare 11 men jag tvingas förstora mera.
Lycka till i mörkrummet!
 

acke

Avslutat medlemskap
Håller med föregående. De flesta normalbra gluggar ger bäst skärpa vid 8-11.

Men riktigt bra gluggar kan ge kalasskärpa redan vid 4-5,6. El-Nikkor 80/5,6 är ett sånt exempel. Det kan vara en fördel att köra vid stor bländare när man gör riktigt stora förstoringar, annars kan tiderna bli väldigt långa.

Och riktigt dåliga gluggar kan prestera "minst dåligt" vid bländare 16. Inga fabrikat nämnda...
 

acke

Avslutat medlemskap
Det fanns ett test av förstoringsoptik i FOTO för några år sen. El-Nikkor och Schneider Componon hörde till dem som fick bra MTF-värden, om jag minns rätt...

Jag minns att några av Photax' billiga förstoringsgluggar fick riktigt dåliga värden, bl. a. Hansa, men jag vet inte om Photax fortfarande säljer dessa märken.

Bäst att ni kollar FOTO-testet, för mitt minne sviker ibland.:)
 

Mira

Aktiv medlem
En annan sak jag undrar då:
på flera ställen har jag läst att man ska göra test på ex. 5-10-15-20 sek....... men skulle jag använda 5 sek blir bilderna oftast svarta...
...mina tester blir lagom på 1-2-3-4 eller 2-4-6-8 sek....... hur kommer det sej att jag får så korta tider???
 

acke

Avslutat medlemskap
Exponeringtiden vid en given bländare beror ju dels på hur stark lampa apparaten har, dels på vilken ljuskänslighet pappret har.

Så jag antar att du har en stark lampa och ett känsligt papper...:)
 

Olle

Aktiv medlem
Exponeringstiden beror också på förstoringsgraden, dvs hur stora kopior du gör, samt hur mörka negativen är. Underexponerade negativ ger kortare tider än överexponerade.
 

Mira

Aktiv medlem
Oftast gör jag kopior på 13x18. (På 24x30 hade jag sist 6-7 sek).
Neggen är inte särskilt mörka.

Vilka tider brukar ni få?
 

Helena

Aktiv medlem
För en normalkopia så brukar 10 sek vara lagom tid för att hinna göra allt man ska med den...

Kanske inte så intressant inlägg men det har alla tjatat om i alla år så jag får väl säga det jag med? ;)
 

Mira

Aktiv medlem
Negativ-hållaren

En annan detalj på först.app. som jag behöver fråga om:
Varför stämmer inte måttet på negativ-hållaren med måttet på negativet?
Jag blir grymt irriterad när jag har en bild som jag måste kapa på höjden för att få plats med hela bredden...
Måtten blir ungefär 17,8x11,5 (istället för 17,8x12,7).

Finns det olika storlekar att köpa, eller måste jag leva med denna "missanpassning" ?
:mad:
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Är det glaslösa negativilägg gjorda i metall är det bara att plocka fram metallfilen. Fila bort en liten bit och lacka ev. glänsande metall med någon matt svart färg. Borde funka eller?
 

Fredsson

Aktiv medlem
Exponeringstider

Helena skrev:
För en normalkopia så brukar 10 sek vara lagom tid för att hinna göra allt man ska med den...

Kanske den största anledningen enligt min åsikt att ha en exponeringstid på ca 10 sekunder eller något längre är ju att det blir mycket lättare att finjustera exponeringen. Om du har exponerat fotopappret i tex 10 sekunder och vill öka på exponeringen ca 10% får du ställa in timern på 11 sekunder i stället. Om din exponeringstid var 2 sekunder blir ju den nya tiden 2,2 sek. I alla fall min timer är inte så exakt att det fungerar något vidare. En diff från 10 till 11 sekunder fungerar däremot fint att ställa in.

\\Thomas F
 

Mira

Aktiv medlem
Ulf:
Ja, det är glaslösa, men det är inte min apparat.
Skulle nog inte våga fila heller, får väl det inte rakt...
Är det någon annan som har stött på detta problem?
Ska det vara så?
 

Mira

Aktiv medlem
Thomas:

Om jag använder 10 sek på mina bilder måste jag öka bländaren till 16 eller mer.
Annars förstår jag fördelen med att ha längre tider.
Jag tycker inte att neggen är för ljusa heller.
Vilken förstoring gör du då?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om du måste använda bländare 16 så börjar du komma till ett sånt läge att diffraktionen gör skärpan sämre. Om du vill använda större bländare, och har en filterhållare i apparaten, kan du stoppa i ett neutralt gråfilter på typ 3 steg.
 

skalmac

Aktiv medlem
Mina tider ligger mera på 20-40 sekunder, men jag kör bara på Baryt-papper (mest emaks) så det kanske beror på det!?
 
ANNONS