Annons

Ansiktsfärg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har lite problem att avgöra vad som känns "rätt" vid uppförstoring av porträttfoton, vill gärna antingen göra det hela lite för mörkt, eller lite för ljust.
Iaf tycker jag det i efterhand =/

När det gäller andra typer av bilder flyter det oftast på bra =)

Ngn som har tips på hur man enklast råder bot på detta?

Länkar till en bild där man ser en testremsa, skulle vara kul att höra vilken av remsans delar ni andra skulle välja att använda er av.

http://student.educ.umu.se/~dis00-33/gruppfoto/bilder/provre.jpg

/Tobbe
 

Mira

Aktiv medlem
Tredje uppifrån tycker jag är lagom.
Sedan tycker jag själv att det kan se annorlunda ut på den riktiga kopian - oftast blir den lite mörkare...
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Håller med Mira om att tredje uppifrån är bra men jag tycker nog det är lite dålig kontrast vilket gör att den känns lite för grå. Öka kontrasten så blir det en fin bild. Skulle vara intressant att få se den färdiga bilden sedan.
Oftast är det så att ett blött fotopapper lurar ögat när det gäller tonerna. Det man kan göra är att blåsa testremsan med en hårtork eller vänta på att den torkar om man vill vara helt säker. Annars kan man också lägga en testbit över ansiktet och kopiera på den tid man bestämt sig för. Så får man liten större testbild att titta på.

Tille
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Håller med Partic att det saknas lite kontrast i bilden.
Sen så är det väl träning som gäller så att man lär sig hur mycket mörkare bilden blir när den är torr.
Eller att torka testremsan.
 

Helena

Aktiv medlem
Tobbe76 skrev:
Har lite problem att avgöra vad som känns "rätt" vid uppförstoring av porträttfoton, vill gärna antingen göra det hela lite för mörkt, eller lite för ljust.
Iaf tycker jag det i efterhand =/

När det gäller andra typer av bilder flyter det oftast på bra =)

Ngn som har tips på hur man enklast råder bot på detta?

Länkar till en bild där man ser en testremsa, skulle vara kul att höra vilken av remsans delar ni andra skulle välja att använda er av.

http://student.educ.umu.se/~dis00-33/gruppfoto/bilder/provre.jpg

/Tobbe

Jag skulle öka kontrasten med 0,5-0,7 steg...
Sedan göra en ny remsa som blir lättare att bedömma...
Tester ska gärna vara stora så att dom visar mycket detaljer... Det blir lättare att bedömma då...
 
ANNONS