Annons

Samsung Gx10/ Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Östersund

Ny medlem
Hej

Är alldeles ny här.

Startade min bana med en Rollieflex 6x6 och övergick till en Leica M3.

Sen blev det ett upphåll på fotandet av olika skäl, Köpte en Panasonic fz50 som jag är jättenöjd med( som fortfarande finns kvar, över 50000 bilder är tagna med den).

Köpte sen Canon (20D och 400D) men var inte nöjd. Sålda.

Har nu köpt en Samsung GX 10 som känns helt rätt. Det medföljde ett Tamron 18-200 till denna.
Tar faktiskt hyfsade bilder. Men vill ha en suddig bakgrund och kanonskärpa på objektet.

Har nu fått Pentaxsjukan. MLA ( Manual lens addict) och köpt ett Pentax 3.5/28, Pentacon 1.8/ 50, Pentax 1.8/55, Vivitar 2.8/135 och ett Soligor 85-205 i ett svep.

Tokigt? Gav 1500 för allt.

Säg vad ni tycker om respektive objektiv.

Roligt om någon kunde besvara detta.

Med 12 barnbarn (13 i mars) och 4 kattor så finns det objekt.

Har även en fråga angående min blixt som följde med köpet av kameran:

Varför underexponerar min Dörr Daf 42 som skall vara avsedd för denna kamera?

Har 6 andra externa blixtar som jag testat och alla skjutsar på för mycket ljus .

Måste jag helt enkelt acceptera att jag får pröva ut någon typ av tjockare diffuser på en kraftig blixt eller?

Östersund
 

Gimbal

Aktiv medlem
Av de objektiv du räknar upp har jag själv bara Pentax 28mm och den är ganska trevlig. Pentax gamla fasta M-gluggar är överlag riktigt trevliga (om man inte måste ha automatik). Däremot är jag tveksam till äldre zoomar, men det kanske bara är fördomar?
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej.

Mitt SMC Takumar 1.8/55 är nog det skarpaste objektivet jag har. T.o.m. skarpare än 1.4/ 50...
Du har nog gjort ett bra köp, ser fram emot dina bilder.

Mvh Pär
 

Östersund

Ny medlem
Hej.

Mitt SMC Takumar 1.8/55 är nog det skarpaste objektivet jag har. T.o.m. skarpare än 1.4/ 50...
Du har nog gjort ett bra köp, ser fram emot dina bilder.

Mvh Pär
Väntar på leveransen på dessa. Kommer enligt posten den 28 dec.

Har försökt att ta reda på kvaliteten på dessa objektiv men det enda jag fått fram är Pentacon.

Hade ett sånt på sjuttiotalet och det var kanonskarpt. Har fått hyfsad kritik.

Men däremot så saknar jag information om Pentaxobjektiven. Dom måste väl också blivit testade?

MVH
Billy
 

Lawson

Aktiv medlem
Väntar på leveransen på dessa. Kommer enligt posten den 28 dec.

Har försökt att ta reda på kvaliteten på dessa objektiv men det enda jag fått fram är Pentacon.

Hade ett sånt på sjuttiotalet och det var kanonskarpt. Har fått hyfsad kritik.

Men däremot så saknar jag information om Pentaxobjektiven. Dom måste väl också blivit testade?

MVH
Billy
Här finns omdömen om de flesta Pentaxobjektiv. Kanske är en del tyckande men du får i varje fall ett hum om kvaliten.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-S-M-C-Super-Auto-Takumar-55mm-F1.8.html

Micke.
 
Pentaxobjektiv

Här finns omdömen om de flesta Pentaxobjektiv. Kanske är en del tyckande men du får i varje fall ett hum om kvaliten.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-S-M-C-Super-Auto-Takumar-55mm-F1.8.html

Micke.
Har nu fått Pentaxobjektiven och det har väl gått några hundra bilder genom dessa.

TOPPEN: 55 / 1.8. Hur bra som helst. Kanonskärpa, brilliant. Fina färger och en bra bakgrund.
Lite av " analogt " resultat. Mycket bättre närhet och liv i bilderna.

Bra: 28/ 3.5 Sämre skärpa än 55:an. Men nu är jag petig. Bra färger men inte samma "analoga" stuk som 55:an. Eftersom det är årets mörkaste tid så har dom endast testats inomhus. Väntar med det slutgiltiga omdömet när ljuset återvänder.

Överraskning: Pentacon 50 / 1.8. Läs Pentax 55 / 1.8 och lägg där till att detta kostade drygt en hundring. Vilket kanonobjektiv! Bakgrunden t o m bättre än Pentax! Gud vad jag väntar på mitt Pentacon 2.8 /135!! För en femtiolapp!! Väntar fortfarande på Pentaxnormalen och Vivitaren. Schenker är inte dom snabbaste.

Återkommer om resten (Pentax, Vivitar, Color-Skopar etc)

MEEN: Nu kommer nybörjarsjukan in: Har köpt en adapter 42/Pentax och det rackarns objektivet hamnar 45 grader fel. Allt är för långt till vänster. Inget fel på focus eller nåt men jävligt irriterande.

Har jag köpt fel adapter??

MVH
Billy
 
Pentaxobjektiv

Här finns omdömen om de flesta Pentaxobjektiv. Kanske är en del tyckande men du får i varje fall ett hum om kvaliten.
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-S-M-C-Super-Auto-Takumar-55mm-F1.8.html

Micke.
Har nu fått Pentaxobjektiven och det har väl gått några hundra bilder genom dessa.

TOPPEN: 55 / 1.8. Hur bra som helst. Kanonskärpa, brilliant. Fina färger och en bra bakgrund.
Lite av " analogt " resultat. Mycket bättre närhet och liv i bilderna.

Bra: 28/ 3.5 Sämre skärpa än 55:an. Men nu är jag petig. Bra färger men inte samma "analoga" stuk som 55:an. Eftersom det är årets mörkaste tid så har dom endast testats inomhus. Väntar med det slutgiltiga omdömet när ljuset återvänder.

Överraskning: Pentacon 50 / 1.8. Läs Pentax 55 / 1.8 och lägg där till att detta kostade drygt en hundring. Vilket kanonobjektiv! Bakgrunden t o m bättre än Pentax! Gud vad jag väntar på mitt Pentacon 2.8 /135!! För en femtiolapp!! Väntar fortfarande på Pentaxnormalen och Vivitaren. Schenker är inte dom snabbaste.

Återkommer om resten (Pentax, Vivitar, Color-Skopar etc)

MEEN: Nu kommer nybörjarsjukan in: Har köpt en adapter 42/Pentax och det rackarns objektivet hamnar 45 grader fel. Allt är för långt till vänster. Inget fel på focus eller nåt men jävligt irriterande.

Har jag köpt fel adapter??

MVH
Billy
 

quarc

Aktiv medlem
Har nu fått Pentaxobjektiven och det har väl gått några hundra bilder genom dessa.


MEEN: Nu kommer nybörjarsjukan in: Har köpt en adapter 42/Pentax och det rackarns objektivet hamnar 45 grader fel. Allt är för långt till vänster. Inget fel på focus eller nåt men jävligt irriterande.

Har jag köpt fel adapter??

MVH
Billy
Möjligen, det finns massor av pirater på dessa. En del är för tjocka, så du inte kan fokusera på oändligheten. En äkta adapter skruvas helt in i kamerahuset, tror även att det numer finns en del kopior so fungerar så. Själv har jag ingen adapter, nöjer mig med K-, M- och A-objektiv.
 

Mats Öberg

Aktiv medlem
Pentax 55/1.8 (Super Tak eller SMC) måste vara ett av de mest underskattade objektiven någonsin med tanke på vad de betingar för pris. Kul att se att en "helt utomstående" klockrent upptäcker det.
Jag har haft ett sånt i utrustningen sedan 1975 och föredrar det framför alla andra normaler jag provat. Gäller både analogt och digitalt.

Önskar dig all lycka med det!
 
ANNONS