Annons

AF-case i favoritmenyn på 7DII

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Ja, rubriken säger väl det mesta. Har googlat och lusläst manualen men kan inte få in möjligheten att smidigt välja AF-case i t.ex. fliken "egna favoriter" i inställningsmenyn.
 

jeduven

Aktiv medlem
Ja, rubriken säger väl det mesta. Har googlat och lusläst manualen men kan inte få in möjligheten att smidigt välja AF-case i t.ex. fliken "egna favoriter" i inställningsmenyn.
Nä det går inte men du kan t.ex. ha ett case för varje C-läge och sen kan du lägga in de tre case-parametrarna i Min meny under en egen flik tillsammans med tre andra nyttiga af-inställningar. Dom där tre case-parametrarna kan du sedan finjustera var för sej beroende på vilket C-läge du för tillfället använder. Utanför C-lägena kan du ha ett fjärde case som du också kan finjustera separat i Min meny.
 

Drogen

Aktiv medlem
Hmmm, vet inte om jag förstår dig rätt. Måste jag ha varje case som en C-inställning för att kunna lägga det i "min meny" eller kan jag få upp möjligheten att välja case direkt i "min meny"?
 

jeduven

Aktiv medlem
Hmmm, vet inte om jag förstår dig rätt. Måste jag ha varje case som en C-inställning för att kunna lägga det i "min meny" eller kan jag få upp möjligheten att välja case direkt i "min meny"?
Du kan inte lägga ett case i Min meny.

Ett case innehåller tre olika parametrar/inställningar. Dessa kan du lägga i Min meny.

Du kan programmera C1 att använda t. ex. Case 2.
C2 att använda t.ex.Case 3.
C3 att använda t.ex. Case 4.

Case 1 t.ex. kan du sen använda på de övriga lägena P, AV. TV. M och B.
 

Drogen

Aktiv medlem
OK, tack! Jag tänkte om jag kunde lägga en möjlighet att välja case i min meny Typ "välj case " OK... Men icke, får fundera på det. KOmmer säkert fram till en optimal inställning så småningom, men nu när kameran är ny vill man ju lätt skifta mellan casen och testa vad som funkar bäst.
 

jeduven

Aktiv medlem
OK, tack! Jag tänkte om jag kunde lägga en möjlighet att välja case i min meny Typ "välj case " OK... Men icke, får fundera på det. KOmmer säkert fram till en optimal inställning så småningom, men nu när kameran är ny vill man ju lätt skifta mellan casen och testa vad som funkar bäst.
Det går fort att komma till Case-menyn genom att trycka "MENU" och "Q" en eller fler ggr.
 

Bengf

Aktiv medlem
Går det alltså att hoppa över menyflikar genom att använda Q, gamla 7D har 11 menyflikar och nya 7DMKII har begåvats med hela 24 menyflikar, blir ett fasligt snurrande hela tiden om man skall gå igenom alla 24 flikarna för att nå sitt mål.


//Bengt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det kan man säkert. Det går på 1DX i alla fall. Ett tryck på Q flyttar till nästa huvudflik.
På en 1DX finns det 25 menysidor, men de är grupperade under sex flikar, och det är alltså dessa flikar som man skuttar mellan när man trycker på Q.

En 7D Mark II kan kanske ha ännu fler menysidor, för såvitt jag har förstått kan man skapa flera sidor under fliken Egen meny. På 1DX finns bara en sida där.
 

jeduven

Aktiv medlem
Jo, det går att lägga till fem flikar i Min meny på 7DII så man kan ha upp till 30 menyfunktioner snabbt valbara om man vill.
 

nivas

Aktiv medlem
På 7DmkII går att att skapa upp till fem olika "Min meny"-sidor, dessa går även att döpa till något valfritt.
Det går även att ställa in kameran så att bara sidorna med "Min meny" visas när man trycker på "MENU"-knappen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Har tankat hem en separat manual bara för AF-settings på 7DII http://birdsinflight.be/CANON FILES/EOS_7D_Mark_II_AF-Setting_Guide-p9090-c3945-en_EU-1410782521.pdf. Där står t.ex. hur man kan dedikera knapparna af-on och * till två olika case och växla bara genom att tumfokusera med respektive knapp. Nu har jag * till en annan inställning men det kan ju ändå vara användbart.
Vilken trevlig och fin länk, snyggt presenterat. detta har Canon varit duktiga på genom åren. Mycket omfattande, kanske skrämmer den oinvigde en del genom sin omfattning. Oj vad nära den perfekta kameran, 4K och högre DR vid basIso och den varit gångbar i 10 år framåt. Firmware brukar Canon släppa med jämna mellanrum för att förbättra och så några fler STM-objektiv att välja på.
 
ANNONS