Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var sitter själva ljusmätaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Har bytt slutaren själv på en 450d. Det gick smärtfritt. Bara det att den inte kan ljusmäta nu. Den tycker att 1/4000 del sec är lagom slutartid inomhus. Ställer jag tiden och bländaren manuellt så blir exponeringen rätt.
Ska riva isär kameran i morgon igen och försöka hitta felet.
Någon här som kanske kan gissa vad som gått snett när jag monterade den?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Ljusmätaren kan ta in ljus bakifrån genom sökarokularet, och det kan spöka ibland.

I många moderna spegelreflexkameror är det inte en dedicerad ljusmätare, utan snarare en mycket liten kamera, som ser en bild av sökarskivan och i avläsningen av den kameran är sökarbilden uppdelad i fält för den evaluerande mätningen. Programmet som läser av och utvärderar informationen om ljus tar hänsyn till att sökarskivans kondensor fokuserar ljuset huvudsakligen mot okularet, så avläsningen ska vara oberoende av att vissa delar av sökarskivan ser mörkare ut från den vinkel där den lilla kameran sitter.

Det är ganska svagt ljus som läses av från sökarskivan, och ljus bakifrån kan komma in på ett sådant sätt att det påverkar mätningen avsevärt. Det brukar vara någon slags avskärmning mellan den lilla kameran och prismat, en svart skärm, gummiring, skumgummi eller liknande, som hindrar att ströljus kommer direkt från okularet. Ströljus som reflekteras kan den däremot inte ta hänsyn till, och det är därför det brukar finnas med ett lock att sätta på okularet när man tar med fjärr- eller självutlösare, för att bakljus inte ska störa mätningen.
 

Patrik68

Aktiv medlem
En liten uppdate.
Jag hade slarvat när jag satte i flatkabeln från ljussensorn. Nu funkar det igen :)
En timmes jobb och 50kr fattigare, men det var det värt även om kameran är gammal.
Tack för input.
 
ANNONS