Annons

Tamron och Extender

Produkter
(logga in för att koppla)

ejnar.brochmann

Aktiv medlem
Vad tror ni om att sätta en Extender mellan en 40D och 70-300 mm Tamron ? Där finns X1,4 och X2,0 att välja på , frågan är lite denna : Vad är bästa alternativet ? (Om det är ett alternativ vill säga) Jag tittar lite på ett alternativ för 2,300 kr . Jag vill gärna veta vad jag kan förvänta mig av + och - , linsen i sig är där inget större fel på , även jag får jätte trevliga bilder .
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Suger

Visst funkar det men förmodligen inte som du hoppas. Du får ingen eller helkass AF ( läs oanvändbar på din kamera) och skärpan suger. Blir bättre genom interpolering delvis pga att du inte kommer att ställa skärpan korrekt. Använder du live-view och lyckas ställa skärpan blir det ändå inte bra med ett sådant objektiv+konverter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu får du förklara vad du menar?! Jag har haft 40D och på en sådan kamera har ett 4-5,6 zoom indikerat 5,6 på 300 mm?!
Jo, men det är inget problem i det fall som vi diskuterar här. Då skulle man t ex inte kunna använda Tamrons nya 150-600/5,0-6,3 med fungerande AF på 40D. Och det kan man.

AF slutar fungera på 40D (och de flesta andra Canonkameror med asp-c) om det anslutna objektivets rapporterade största möjliga bländare är mindre än 5,6. Om Ejnar använder 1,4x och sin telezoom blir största rapporterade bländare 5,6 (4,0x1,4).

Om man däremot sätter samma extender på Canon 100-400 får man däremot ingen fungerande AF (om man inte med olika trick lurar kameran). 4,5 gånger 1,4 blir mer än 5,6.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Biking

Jo, men det är inget problem i det fall som vi diskuterar här. Då skulle man t ex inte kunna använda Tamrons nya 150-600/5,0-6,3 med fungerande AF på 40D. Och det kan man.

AF slutar fungera på 40D (och de flesta andra Canonkameror med asp-c) om det anslutna objektivets rapporterade största möjliga bländare är mindre än 5,6. Om Ejnar använder 1,4x och sin telezoom blir största rapporterade bländare 5,6 (4,0x1,4).

Om man däremot sätter samma extender på Canon 100-400 får man däremot ingen fungerande AF (om man inte med olika trick lurar kameran). 4,5 gånger 1,4 blir mer än 5,6.
Alla 70-300/4,x- 5,6 rapporterar bländare 5,6 vid 300 mm till EOS 40 D. Jag har haft 20D och 40D m.fl. och även testat dessa med konverter så jag förstår inte vad du pratar om! Vi pratar givetvis om hur kameran fungerar vid 300 mm. Nu vet jag i och för sig inte vilken konverter du testat med men jag har testat med original och Kenko. Original låser AF helt och hållet medan Kenko ger väldigt dålig AF som kan användas i nödfall vid statiska föremål.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om det du skriver skulle stämma vore det omöjligt att använda Tamrons nya 150-600/5,0-6,3 med fungerande AF på 40D, eftersom största bländare på längsta brännvidden är över 5,6.

Men det kan man. AF funkar även när man zoomat in till 600 mm.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Onej!

Nej, så enkelt är det inte! Att Tamron och Sigma kan användas vid 6,3 (alltså utan konverter) beror på att antingen Canons programvara tillåter det eller att programvaran i objektiven tar över och tillåter det. Tillsätter man sedan en konverter med programvara som blockerar/manipulerar kamerans originalprogramvara så går det att få AF (om än taskig) på högre ljusstyrka. Detta var ju anledningen till att det relativt snabbt kom en programfix till 5 DIII efter att många upptäckt att kenko 1,4 DGX gav utmärkt och snabb AF vid f/8. Efter några månader kom fixen till originalprogramvaran som också tillät originalkonvertrar att AF-fokusera vid f/8. Canon hade i initialskedet inte uppfattat att AF skulle kunna vara tillräckligt snabb och precis. Kenko och marknaden visade motsatsen och Canon fixade snabbt till sin miss med programuppdatering..

Skillnaden är i detta fallet att 40D inte har samma kapacitet till fullt fungerande AF som 5dIII hade i initialskedet. Med Kenko (och kanske några andra) så får man kass AF men med originalextender så blockeras AF totalt över f/5,6 (vid f/8 med 1D-serien och 5DIII och 7DII) tillsammans med t.ex. 40D.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att Tamron och Sigma kan användas vid 6,3 (alltså utan konverter) beror på att antingen Canons programvara tillåter det ...
Ja, det är ju precis det jag säger. Fast jag trodde att du hävdade motsatsen.

Menar du att om man använder en 70-300/4,0-5,6 med 1,4x på 40D så kommer AF att funka på 70 mm men stängas av så fort man zoomar (och får en största bländare som är över 4,0x1,4)? Har du upplevt detta själv? Vilken kombination av objektiv/kamera?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Med denna

Jag har provat kenko extender med 70-300L. AF blev inget att hurra för med 70D och 7D. Upplevde att AF fungerade bättre vid 70 och uselt vid 300. Dock ingen vetenskaplig undersökning. Originalextender passar inte fysiskt på denna optik.
 

ejnar.brochmann

Aktiv medlem
Snälla !

Jag bara säger : fortsätt som ni gör , bry er inte om mig jag bara sitter här och "Tuttar i mig" av eran visdom :) Nu har jag testat lite i praktiken med nya Gluggen , vid dåliga ljusförhållanden kan det va svårt att få till ett skott för mig med Tamron 70 - 300 , jag tror att en 1,4 extender skulle göra det svåra , nu börjar jag undra om en Extern ljusmätare kan hjälpa mig , finns där bra förslag på en analog ljusmätare ?
 

apersson850

Aktiv medlem
En yttre ljusmätare påverkar förstås inte AF. Om det är exponeringen du tänker på så kan den göra det, men borde inte påverkar mer eller mindre beroende på vilket objektiv du använder.

Såvitt jag har läst rapporterar objektiven största bländare till kameran. Separat från detta rapporterar de aktuell bländare. AF baserar förmodligen sin funktion på rapporterad största möjliga bländare, inte största aktuella bländare. Därför fungerar det även när man zoomar in en bit.
Så har jag förstått det, även om jag inte är helt säker på att det är så det verkligen går till.
 
ANNONS