Annons

Ljusstyrka på sökarinfo!

Produkter
(logga in för att koppla)

ABrandt

Ny medlem
Hej, som nybliven deltagare här på sidorna vill jag ställa en fråga till er alla kunniga. Har köpt en begagnad 5D mk1 som jag så här långt använder med ett antal objektiv från mina gamla analoga kameror. C/Y och Bronica. Men frågan är: Tycker att sökarinfon är svår att se om det är ljus omgivning, typ solig sommardag. Går det att ändra ljusstyrkan eller beror det på något annat jag inte tänker på?
 

apersson850

Aktiv medlem
Den anpassar sig själv efter omgivningsbelysningen.
Om denna anpassning inte fungerar korrekt när man använder "fel" objektiv, alltså sådana som kameran inte kan prata med och få rätt information om ljusstyrka och så från, det vet jag inte. Men det verkar inte troligt, då ljusmätningen sitter efter objektivet, så den ser ju vad den ser, oavsett om det är "rätt" eller "fel" objektiv som sitter på kameran.
 

ABrandt

Ny medlem
Den anpassar sig själv efter omgivningsbelysningen.
Om denna anpassning inte fungerar korrekt när man använder "fel" objektiv, alltså sådana som kameran inte kan prata med och få rätt information om ljusstyrka och så från, det vet jag inte. Men det verkar inte troligt, då ljusmätningen sitter efter objektivet, så den ser ju vad den ser, oavsett om det är "rätt" eller "fel" objektiv som sitter på kameran.
OK men det finns ingen inställning i menyerna alltså. Det kan ju tänkas att om det är som du säger och det är ljust ute så bländar man ju manuellt ner. Kameran får in lite ljus tror att det är mörkt och kanske då också drar ner på infoljusstyrkan
 

nivas

Aktiv medlem
Det finns en del andra på nätet som har upplevt displayen som ovanligt svårläst.
Kameran börjar ju även ha ett antal år på nacken, så det kan även vara möjligt att displaymodulen inte längre orkar lysa lika starkt som den gjorde från fabrik.
 
ANNONS