Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

control87th

Aktiv medlem
Har Canonägare generellt önskan om 4K i kommande kameror, hur ser tankegångarna ut, Jag trodde att den allra senaste släppta modellen skulle få 4K ( 7DmkII )- å andra sidan så sägs det ofta om att Canon gör noggranna undersökningar om vad Canonägare vill ha och önskar sig. Blir inte förvånad om ersättaren till 70D eventuellt får 4K, men kommer 5DMKIV att få 4K, eller kommer det en specialmodell som påminner om Sony A7s.


//Bengt.
Kan inte alltid vara lätt att vara Canon, en stor del (åtminstone på forumen) av canonägare vill av oklara anledningar ha bort videofunktionen helt från xD modellerna
 

apersson850

Aktiv medlem
I blandad kompott på grund av att man anser att den gör kameran dyrare, utan att tillföra något (om man bara tar stillbilder) och att video gör sensorn mindre optimerad för stillbilder.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
I blandad kompott på grund av att man anser att den gör kameran dyrare, utan att tillföra något (om man bara tar stillbilder) och att video gör sensorn mindre optimerad för stillbilder.
OM jag skulle få en bättre kamera till lägre pris på bekostnad av att den inte kan spela in video så ja ta tack! :)

Vet vi något om "nya" 5D kommer med video eller inte, resp dess videokvaliteer?
(sista raden bara för att inte bli bannad för OT) :)
 

Amigoche

Medlem
Åjdå, enligt artikeln så har denna kamera ingen videofunktion alls, kan det verkligen stämma?
Vad står "S" i 5DS för egentligen?
 

apersson850

Aktiv medlem
På den tiden när det fanns 1D och 1Ds ansågs "s" stå för "Studio". Alltså en högupplöst kamera lämplig för fotografi av saker och ting som kanske ofta tas i studiomiljö. Den andra modellen prioriterade istället snabbhet.

Den prinicpen var kanske som tydligast om man jämför 1D Mark III med 1Ds Mark III. Två kameror som är nästan identiska, men den fösta tar tio bilder i sekunden om tio Megapixel, medan den andra tar fem bilder i sekunden om 21 Megapixel. Dessutom är den första en APS-H och den andra en fullformatare.
Några andra skillnader finns inte.

Nu är det förstås så att en 5Ds inte är identisk med en 5D Mark III, bortsett från upplösningen, men lite av principen verkar finnas kvar.
 

Amigoche

Medlem
På den tiden när det fanns 1D och 1Ds ansågs "s" stå för "Studio". Alltså en högupplöst kamera lämplig för fotografi av saker och ting som kanske ofta tas i studiomiljö. Den andra modellen prioriterade istället snabbhet.

Den prinicpen var kanske som tydligast om man jämför 1D Mark III med 1Ds Mark III. Två kameror som är nästan identiska, men den fösta tar tio bilder i sekunden om tio Megapixel, medan den andra tar fem bilder i sekunden om 21 Megapixel. Dessutom är den första en APS-H och den andra en fullformatare.
Några andra skillnader finns inte.

Nu är det förstås så att en 5Ds inte är identisk med en 5D Mark III, bortsett från upplösningen, men lite av principen verkar finnas kvar.
Stort tack för denna info!
Jag får fortsätta hoppas på att denna kamera kommer att ha en 4k video inspelningsfunktion. Annars måste jag tyvärr tänka om och köpa en Blackmagic istället.
 

afe

Aktiv medlem
Vill du filma i 4K är det knappast någon fördel med en mer högupplöst 5D - snarare tvärtom. Med färre pixlar på sensorn slipper du s.k. lineskipping, och t.ex. Sony A7S eller Panasonic GH4 är förmodligen bättre val än den nya Canonkameran.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jaha, då verkar det som att de slutgiltiga specarna läckt ut inför lanseringen nästa vecka.

50.6 MP, med eller utan AA filter, ISO 100-6400, 5 FPS, 1.3 resp 1.6 Crop mode

Personligen tycker jag den låter högintressant. Inte så mycket ISO hets utan istället fokus på pixelkvalité. Färgfiltret sägs vara ordentligt tjockt vilket rimligen förklarar det med dagens mått mätt ganska blygsamma ISO spannet. Men det signalerar ju om fin-fina råfiler i dagsljus/studio. En modern 1Ds Mark III i brist på annat...

Det här skall bli riktigt kul att följa...och den stora frågan...ÄR det Sony under huven? Enligt källan snackas det om egentillverkad och att man har en helt ny sensortillverkning.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jaha, då verkar det som att de slutgiltiga specarna läckt ut inför lanseringen nästa vecka.

50.6 MP, med eller utan AA filter, ISO 100-6400, 5 FPS, 1.3 resp 1.6 Crop mode

Personligen tycker jag den låter högintressant. Inte så mycket ISO hets utan istället fokus på pixelkvalité. Färgfiltret sägs vara ordentligt tjockt vilket rimligen förklarar det med dagens mått mätt ganska blygsamma ISO spannet. Men det signalerar ju om fin-fina råfiler i dagsljus/studio. En modern 1Ds Mark III i brist på annat...

Det här skall bli riktigt kul att följa...och den stora frågan...ÄR det Sony under huven? Enligt källan snackas det om egentillverkad och att man har en helt ny sensortillverkning.
vad är iso hets och pixelkvalitet?
Nikon d800 serien har det båda, branta filter, färgnoggranhet i 5500K och bra höga iso egenskaper om bildfilen presenteras i Canons bildfilsstorlek

Om nu färgfiltret är annorlunda, dvs bättre färgrespons runt 5500K luktar det Sony sensor
räknar du ner en 50Mp bildfil till exempels Canons nuvarande kamerors bildfil så kommer 50Mp åka åttor runt nuvarande Canon kameror i högre iso
 

hbengtsson

Aktiv medlem
vad är iso hets och pixelkvalitet?
Nikon d800 serien har båda i så fall, branta filter, färgnoggranhet i 5500K och bra höga iso egenskaper om bildfilen presenteras i Canons bildfilsstorlek

Om nu färgfiltret är annorlunda, dvs bättre färgrespons runt 5500K luktar det Sony sensor
räknar du ner en 50Mp bildfil till exempels Canons nuvarande kamerors bildfil så kommer 50Mp åka åttor runt nuvarande Canon kameror i högre iso
"ISO hets" är det rådade rejset att kunna återge bilder i princip bäckmörker på bekostnad av svagare färgfilter vilket gått ut över färgkvalitén på låga ISO - och jag pratar om Canon nu.

Ang färgfiltret - rykten säger ju nu att Canon startat en ny tillverkningsprocess så vi får se. Skall bli intressant.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Vad som talar emot en Sony sensor är att specifikationerna beskriver dubbla Canon digit 6= gamla utläsningen vilket inte kommer att medföra några stora förändringar vad det gäller DR på basiso= mer talar då för en möjlig uppförstoring av befintlig 7dmk2 sensor layout

nej, det minskar inte förutsättningar på mindre/lägre iso, det minskar förutsättningar för färg noggrannhet i vitt ljus/ blixtljus runt 5500K
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Vad som talar emot en Sony sensor är att specifikationerna beskriver dubbla Canon digit 6= gamla utläsningen vilket inte kommer att medföra några stora förändringar vad det gäller DR på basiso= mer talar för en möjlig uppförstoring av befintlig 7dmk2 sensor layout

nej, det minskar inte förutsättningar på mindre/lägre iso, det minskar förutsättningar för färg noggrannhet i vitt ljus/ blixtljus runt 5500K
Du tänker dig att det borde stå Exmor där istället om det hade varit en Sony sensor? Good point.

Gällande egenutvecklad ny sensor: menar du att det är orimligt att man applicerar ny sensorteknik men använder samma bildprocessor? Nu tar jag till en väldigt grov liknelse på en helt annan nivå - men man kan ju maxa ut sin dator med helt nya komponenter men behålla samma processor.

Jag vet att det är två skilda tekniker men ändå. Känns spontant inte som att det skulle falla på det...
 

Amigoche

Medlem
Vill du filma i 4K är det knappast någon fördel med en mer högupplöst 5D - snarare tvärtom. Med färre pixlar på sensorn slipper du s.k. lineskipping, och t.ex. Sony A7S eller Panasonic GH4 är förmodligen bättre val än den nya Canonkameran.
Ja, jag har kikat på A7S, ser mycket intressant ut... Men jag vill ju helst ha en Canon som motsvarar A7S i samma prisklass eller något högre. Tyvärr har jag enbart dyra Canon linser, vilket jag måste fortsätta och använda oavsett vad det blir för kamera. Jag vet att det finns adaptrar, men jag har ingen erfarenhet av dessa. Dessutom är dessa adaptrar inte direkt billiga.. Egentligen skulle jag vilja ha en Blacmagic, men även den har egna brister med begränsad ISO, låg batteritid och även andra barnsjukdomar. Så, en ev. utvecklad Canon "5D IV" skulle vara ett bättre alternativ för mig för tillfället.
Synd at man inte kan beställa en kamera efter önskemål, på samma sätt som man beställer en ny bil :D
 

Bengf

Aktiv medlem
Tidigare diskussioner har väl handlat om att Canon inte satsat på en ny sensorlinje som då skulle kosta rejält med pengar, så har inte Canon gjort ett paradigmskifte och skall använda sig av någon annan sensortillverkare, så blir det nog mest många pixlar, Å andra sidan så har försäljningen minskat då är det väl inte så dumt med en annan sensortillverkare.



//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Rätt kul när ni i diskussionerna om en ny kamera från Canon med en eventuellt ny sensor diskuterar dess nackdelar i stället för vad den faktiskt kan innan kameran ens går att köpa :)

Personligen tycker jag det låter finfint med nuvarande rykten!
 

afe

Aktiv medlem
Svårt val där, men jag tror inte 5D IV kommer vara det optimala filmvalet oavsett vad du jämför med.
 
ANNONS