Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota blankt metallföremål, produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
många men som tyvärr inte jag kan visa dig, de tillhör de bolag som jag arbetar för, sök, Gambro, Malmö Aviation, Tetra Pak, Axis, Getinge mfl
det är inget märkvärdigt , precis som i mörkrumsvärlden kunde man accentuerar vissa delavsnitt i en bild eller inte
men jag har några 1000tals bilder liggande på www.axis.com eller i <lunds universitets bildbank
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Helt klart kan man ha lite olika filosofi kring bildskapandet. Jag håller inte med, men mina tankar går mer åt att det handlar om ett bruksföremål, som egentligen har en väldigt naturlig miljö som jag tycker att det gör sig bäst i. Jag tänker mig att den sitter på rattpiedestalen i aktern på en segelbåt, och att de detaljerna mycket väl kan finnas med i en beskrivande bild för föremålet, med all dess naturliga miljö inspeglad i de reflektiva ytorna, kanske till och med inkluderande rorsman.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Nu var det ett runt metall föremål, något som jag anser jag har god erfarenhet av ca 100000 bilder, så mitt råd blir, fixa ett fototält det lönar sig med tanke på reflextion och material och jobba lite med bilden
Natti
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
många men som tyvärr inte jag kan visa dig, de tillhör de bolag som jag arbetar för, sök, Gambro, Malmö Aviation, Tetra Pak, Axis, Getinge mfl
det är inget märkvärdigt , precis som i mörkrumsvärlden kunde man accentuerar vissa delavsnitt i en bild eller inte
men jag har några 1000tals bilder liggande på www.axis.com eller i <lunds universitets bildbank
Ok, lite svårt att hitta något tyvärr. Om du kommer på någon liknande bild du gjort och kan dela med dig av hade det helt klart varit intressant att se resultatet.

Men oavsett så tack för tipsen, ska testas.

Och om du läste mitt första inlägg, hur tror du att det hade funkat? Missade jag något? Förutom att det kanske är onödigt krångligt då? :)
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
nej , inte mer än att en rund metallisk yta medför reflektioner, beroende på ytans struktur så reflekterar ytorna olika och en digital sensor har svårt att beskära bort / att sortera ut de brytnings index som bildas och oavsett det är 5500K blixt ljus som en rundad yta reflekterar .
Därför är ett foto tält att föredra då ljuspridningen blir mer homogen/jämn och chansen att motverka blänk beroende på ytans reflektion ,det är alltså väl värt att prova ett tält om nu rundade ytor ger ett problem
inget mer än så.
och ca 10000 bilders erfarenhet genom åren. för att lösa liknande problem för ett antal kunder
och ni?
 

stefohl

Aktiv medlem
När jag undervisade på Konstfackskolans foto under 80-talet var en av de första uppgifterna att fotografera rostfritt så att det ser ut som rostfritt och silver så att det ser ut som silver. Det handlar dels om färgen, dels om hur reflexerna ser ut. Silver ger mjukare och diffusare reflexer än det hårda rostfria materialet.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
När jag undervisade på Konstfackskolans foto under 80-talet var en av de första uppgifterna att fotografera rostfritt så att det ser ut som rostfritt och silver så att det ser ut som silver. Det handlar dels om färgen, dels om hur reflexerna ser ut. Silver ger mjukare och diffusare reflexer än det hårda rostfria materialet.
jag gick i lära hos Lennert Hansson som var en mycket duktig produkt och silverfotograf på 70talet,mästare att ta fram en silverljusstake och få den levande , vi fotograferade även
rostfritt för Alfa Laval , deras stora rostfria blanka system hör till det mest svåra att få till snyggt pga blänk , storlek.

såg förövrigt en länk ovan , där de också använder ett fototält, betydligt större än det jag använder
 
ANNONS