Annons

Canon 7d mark2 - GPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Någon som har utnyttjat GPSen på sin 7d mark 2 ännu? Hur funkar det sedan i t.ex Lightroom? Funkar den bra, tillfredställande eller?
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, men jag har kört GPS till 7D och 1DX. Det fungerar som vilken vanlig "hålla-handen" GPS som helst.
Just Lightroom har jag inte använt, men alla program jag använt kan visa data för var bilden är tagen. Ofta på en karta.
 

Lomelith

Medlem
Någon som har utnyttjat GPSen på sin 7d mark 2 ännu? Hur funkar det sedan i t.ex Lightroom? Funkar den bra, tillfredställande eller?
Jag tycker det tar en stund innan GPS:en har fått kontakt med satelliterna men när den har det så funkar det som vilken GPS som helst. Tar du in det i Lightroom och tittar på kartfliken så kommer du se positionen på kartan. Jag tycker det funkar helt OK.
 

PierreS

Aktiv medlem
Nu har jag hunnit kolla en del på min egen nyinköpta. Konstaterar att den drar mycket batteri med GPS påkopplad.

Dessutom krånglar den med mitt Sigma 17-70 mm när GPS är på. Mina andra objektiv funkar fint dock. Sigmat funkar som det ska med GPS frånkopplad. Konstigt. Det kan ha med energiåtgången att göra.

Problemet är att jag inte vet om det är kameran eller objektivet som strular.

Om någon har liknande erfarenhet så hör av er. Får ni samma resultat vad gäller energiförbrukningen?
 

PeterWem

Aktiv medlem
6D saknar automatisk avstängning av GPS om man inte installerar ML i kameran. Hur är det med 7DII? Kan man efter tre dagar med GPS:en igång ha tömt batteriet om man nu glömt den på?
 

Lomelith

Medlem
Nu har jag hunnit kolla en del på min egen nyinköpta. Konstaterar att den drar mycket batteri med GPS påkopplad.

Dessutom krånglar den med mitt Sigma 17-70 mm när GPS är på. Mina andra objektiv funkar fint dock. Sigmat funkar som det ska med GPS frånkopplad. Konstigt. Det kan ha med energiåtgången att göra.

Problemet är att jag inte vet om det är kameran eller objektivet som strular.

Om någon har liknande erfarenhet så hör av er. Får ni samma resultat vad gäller energiförbrukningen?
GPS drar som alltid mycket ström. Gör det ju även på mobiler. Tycker att Canon kunde låtit GPS:en stänga av sig samtidigt som man stänger av kameran genom att vrida till OFF, men det verkar inte vara så. Största missen enligt mig, med kameran. Genom att man måste komma ihåg att stänga av den så sätter jag oftast inte på den, i alla fall inte om jag är i kända trakter.

Har inte sett några problem med de Sigma objektiv jag har, (24-70, 70-200).
 

PierreS

Aktiv medlem
Har inte sett några problem med de Sigma objektiv jag har, (24-70, 70-200).
Jag har ett Sigma makro också och det funkar som det ska. Autofokusen är lite trög på 17-70mm. Det kan vara det som gör att den inte orkar både GPS och detta objektiv. Kan ju vara bara på mitt exemplar dessutom.

Tror inte att det är kameran hur som helst... peppar peppar...
 

apersson850

Aktiv medlem
Min 1DX har ju inte inbyggd GPS, så där finns två alternativ (från Canon).
GP-E1: Ström slås på och av parallellt med kameran. Drivs av kamerans batteri. Fungerar alltså så som alla tycks vilja att inbyggda GPS ska fungera.
GP-E2: Har egen strömbrytare, men också eget batteri. Glömmer man stänga av den är det bara GPS som dör. Strömbrytaren är en spak på utsidan, inget i en meny någonstans.
 
ANNONS