Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Schneider-Kreuznach Xenar 50mm på M6

Produkter
(logga in för att koppla)

Ghane

Medlem
Var på loppis idag och hittade ett roligt gammalt objektiv. Ett Schneider-Kreuznach Xenar 50mm 2,8. Jag tror att det är M42 gänga på det. Objektivet är även märkt Exida Reflex. Kan jag sätta detta på en M6:a med en adapterring?

Sen vore det kul om någon kan berätta lite mer om de här objektiven. tex sitter det en spak på den som öppnar bländarlammelerna fullt (spaken sitter utanpå objektivet vid bländarringen och är återfjädrande), för att få dem att stänga igen måste man trycka in en pinne vid gängan på objektivet, varför denna funktion?

Bifogar en bild på skönheten.
 

Bilagor

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Du öppnar bländaren fullt när du ställer in fokus på förstoringsapparatens bottenplatta. Sedan bländar du ned några steg för att få bästa resultat när du ska belysa papperet. Hur det funkar att sätta ett sådant på en kamera har jag ingen aning om, men det skulle förvåna mig om det blir bra.
 

Ghane

Medlem
Aha så det är inte ens ett kameraobjektiv jag köpt, där ser man. Så lite vet man. Tack för infon

Du öppnar bländaren fullt när du ställer in fokus på förstoringsapparatens bottenplatta. Sedan bländar du ned några steg för att få bästa resultat när du ska belysa papperet. Hur det funkar att sätta ett sådant på en kamera har jag ingen aning om, men det skulle förvåna mig om det blir bra.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Glöm det där med förstoringsapparaten. Det är ett kameraobjektiv, och jag har ett precis likadant. Det är ett alldeles utmärkt objektiv, så det funkar bra på min OM-D. Det kanske finns adaptrar till Leica också. Det är alltså precis samma fattning som Pentax, M42, och det kan användas direkt på alla kameror som har den gängan.

Objektivet har också en trådutlösargänga, för att man ska kunna blända ner med dubbel trådutlösare när man använder mellanringar eller bälg. Mitt objektiv har trasig nedbländningsautomatik, den stannar inte i öppet läge och går trögt, men det funkar ändå, eftersom jag inte använder den funktionen.

Ett mycket bra objektiv.
 

Ghane

Medlem
Tack för svaret. Gjorde lite efterforskningar själv och insåg också att det var ett kameraobjektiv. Verkar ha varit ett standardobjektiv till Wirgin edixa. Ska se om jag kan hitta lämplig adapter på ebay :)

Glöm det där med förstoringsapparaten. Det är ett kameraobjektiv, och jag har ett precis likadant. Det är ett alldeles utmärkt objektiv, så det funkar bra på min OM-D. Det kanske finns adaptrar till Leica också. Det är alltså precis samma fattning som Pentax, M42, och det kan användas direkt på alla kameror som har den gängan.

Objektivet har också en trådutlösargänga, för att man ska kunna blända ner med dubbel trådutlösare när man använder mellanringar eller bälg. Mitt objektiv har trasig nedbländningsautomatik, den stannar inte i öppet läge och går trögt, men det funkar ändå, eftersom jag inte använder den funktionen.

Ett mycket bra objektiv.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Det finns M42-M adaptrar men eftersom objektivet saknar mätsökarkoppling går det inte att fokusera med mätsökaren utan man får uppskatta avståndet och använda objektivets avståndsskala och/eller hyperfokal, frånsett nya Leica M, där går det naturligtvis att använda sig av live view.
 
Senast ändrad:

VisualD

Aktiv medlem
Det är ett helt ok objektiv med lite extra karaktär i renderingen, jag har en "släkting".
Nackdelen med objektivet för dig är dock att du inte kommer att kunna se alls på en M6, du kommer få gissa dig till fokus via skalan på objektivet.
 

Ghane

Medlem
Ok då går det bort på Leican då. Jag kanske kan använda det på min Fuji istället eller så säljer jag det. Gav inga stora pengar för det så det är inte hela världen :)

Det är ett helt ok objektiv med lite extra karaktär i renderingen, jag har en "släkting".
Nackdelen med objektivet för dig är dock att du inte kommer att kunna se alls på en M6, du kommer få gissa dig till fokus via skalan på objektivet.
 

Ghane

Medlem
Kan ju bli så ibland, ingen fara :). Om jag förstått det rätt öppnar man alltså bländarlammelen för att kunna fokusera lättare, sen ska den då stänga igen när man tar bilden. Antar att denna funktion dock bara funkar på exida reflex som den verkar vara gjord för


Skönt för TS att jag tänkte med rumpan och mindes så fel. Det såg ut och hette ungefär som ett av mina gamla till förstoringsapparaten och så gick det lite fort. Sorry. Men bra för TS som sagt.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Den funkar också på Praktica, Pentax, Fujica, Yashica, IFBAflex, Cosina, Chinon och ett otal andra med M42 gängfattning och nedbländningsautomatik.

I det gängade hålet satt det från början en liten iskruvad knapp, som kunde användas för att blända ner manuellt, skärpedjupskontroll. Den är nog borttappad på i stort sett alla såna objektiv.

Och jo, jag har plåtat med Edixa, omkring 1960, med just ett sånt. Objektivet är från femtiotalet, men det har ändå tillräckligt bra AR-behandling för att kunna användas digitalt.
 
ANNONS