Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrator

Produkter
(logga in för att koppla)

johnlennonx

Aktiv medlem
Har precis impulsköpt en PA249Q för att byta ut min gamla tn-skärm.
Nu vill man ju såklart att det blir så bra som möjligt och tänkte höra om någon vet om man kan "hyra" en kalibrator av någon i Hässleholmstrakten.

Kommer antagligen redan få ducka för flygande kuddar från regeringen när skärmen dyker upp och lägger jag 1-2 tusen på en kalibrator fruktar jag att kuddarna byts ut mot tyngre projektiler.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Du kommer ju då få låna denna kalibrator minst en gång i månaden. Du bör ju nämligen köra den minst en gång i månaden då skärmen förändras över tid.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Du kommer ju då få låna denna kalibrator minst en gång i månaden. Du bör ju nämligen köra den minst en gång i månaden då skärmen förändras över tid.
Vet att man borde göra det så ofta men kommer i ärlighetens namn inte göra det så ofta ens om jag äger en kalibrator.
Tänkte främst att man kunde kalibrera en gång för att korrigera för ljuset i rummet (vilket jag uppfattat det som att en kalibrator gör).

De skiftningarna som sker med tiden är väl inga jätteförändringar som totalt skulle förstöra utskrifter om låt säga ett halvår?
 

stefohl

Aktiv medlem
Vet att man borde göra det så ofta men kommer i ärlighetens namn inte göra det så ofta ens om jag äger en kalibrator.
Tänkte främst att man kunde kalibrera en gång för att korrigera för ljuset i rummet (vilket jag uppfattat det som att en kalibrator gör).

De skiftningarna som sker med tiden är väl inga jätteförändringar som totalt skulle förstöra utskrifter om låt säga ett halvår?
Jag gillar inte riktigt de kalibratorer som automatiskt korrigerar för rumsljuset. Bättre att du gör det själv. Läs https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/bestämma-färg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934 så får du anvisningar om detta.

Och förändringarna på en ny skärm, upp mot ett år gammal, är små. Ju äldre skärmen är, desto oftare bör du kalibrera den. Så en gång i månaden är kanske lite för mycket när skärmen är helt ny, men när den börjar bli två-tre år gammal bör man göra det så ofta.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Jag gillar inte riktigt de kalibratorer som automatiskt korrigerar för rumsljuset. Bättre att du gör det själv. Läs https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/bestämma-färg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934 så får du anvisningar om detta.

Och förändringarna på en ny skärm, upp mot ett år gammal, är små. Ju äldre skärmen är, desto oftare bör du kalibrera den. Så en gång i månaden är kanske lite för mycket när skärmen är helt ny, men när den börjar bli två-tre år gammal bör man göra det så ofta.
Tack för länken, känns som en bra utgångspunk och rätt lättfattad även för en nybörjare som mig på det här området.
Blir till att beställa crimson testbild och börja därifrån.
På ett år eller två bör det inte vara så svårt att spara in till en kalibrator om fotointresset fortsätter att utvecklas.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Liten fundering bara, kan man använda sig av kamerans ljusmätare på något fiffigt sätt för att mäta ljusstyrka och temperaturen, typ fota av ett vitt papper i rumsbelysningen?
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Hittade en Lux mätare Till android "Lux" Hur vet man om den stämmer. Den gick att kalibrera, men hur?
Vad bör man ha som referens ?
Kan man använda typ vitt papper ovh kolla exponeringen med kamran eller en ljumätare med indirekt mätning ?
Hur kalibrerar man iPhone iPad modellen
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej
Hittade en Lux mätare Till android "Lux" Hur vet man om den stämmer. Den gick att kalibrera, men hur?
Vad bör man ha som referens ?
Kan man använda typ vitt papper ovh kolla exponeringen med kamran eller en ljumätare med indirekt mätning ?
Hur kalibrerar man iPhone iPad modellen
Läs mina anteckningar på Facebook. https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/bestämma-färg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934 är adressen.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har läst sen flera gånger. Men ser inget sätt att kalibrera appen. Har för mig att jag sett ett Lux vs ev tal?
Appen jag laddade ner mäter ej färg temp
Jag får googla mer i kväll. Glömde dock datorn på siten och hade ingen på hotellet utan bara padda och telefon. Därav testandet av appar
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har kollat min ljusmätning med mobilen.
Min mobil visar 12-16 lux 1/2 m från en 10-20 W halogen lampa
Hittade denna formel
Lux = 50 x fnumber^2/ (exposure time in seconds x ISO film speed)
När jag mätte med min nex fick jag ISO=100 f 5.0 och 1/10. Detta 125 lux vilket verkar mer rimligt?
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej
Har kollat min ljusmätning med mobilen.
Min mobil visar 12-16 lux 1/2 m från en 10-20 W halogen lampa
Hittade denna formel
Lux = 50 x fnumber^2/ (exposure time in seconds x ISO film speed)
När jag mätte med min nex fick jag ISO=100 f 5.0 och 1/10. Detta 125 lux vilket verkar mer rimligt?
12-16 lux är riktigt skumt. Verkar inte så troligt. 125 lux är mycket troligare. Du fick inte ut färgtemperaturen i din mobil-app?

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej
Laddade ner två. Bägge visar samma :(
Den ena kunde visa RGB värdena
//Rikard
Ljusstyrka är väldigt enkelt att mäta med en exponeringsmätare, antingen en lös mätare eller den inbyggda i kameran. Mäter du med en lös mätare bör du mäta det infallande ljuset och få ett EV-värde på 4 ⅓ till 5 ⅓. Mäter du med kamerans mätare bör du mäta mot ett gråkort och då få en exponering på ¼ sek bländare 2,5 till 1/8 sek bländare 2,5 vid 100 ISO. Mäter du mot ett vitt papper bör exponeringen ligga cirka två steg högre, det vill säga bländare 5 istället för 2,5.

Färgtemperaturen är det som är svårt att mäta upp. Där finns den app som jag rekommenderade i min anteckning http://korta.nu/monitor, den som heter Luxmeter Pro. Den finns för iOS, men det bör väl finnas något liknande för Android. Hittar någon ett program som kan mäta färgtemperatur på Android skulle jag uppskatta en länk.

Stefan
 
ANNONS